NowościAktualnościFord Transit – przegląd wszystkich wersji (Custom, Connect, Courier, e-Transit)

Ford Transit – przegląd wszystkich wersji (Custom, Connect, Courier, e-Transit)

Klarowny podział wersji Forda Transita pozwala precyzyjnie dobrać samochód użytkowy do swoich potrzeb. Poznajmy wszystkie warianty nadwoziowe legendarnego dostawczego Forda.

Transita śmiało można zaliczyć do grona najbardziej zasłużonych modeli Forda w historii marki. Ten użytkowy samochód oficjalnie zadebiutował w 1965 roku, natomiast nazwę po raz pierwszy zastosowano już cztery lata wcześniej w Fordzie Taunusie Transit. Ponad 70 lat tradycji i liczne sukcesy sprzedażowe na rynkach całego świata mówią zresztą same za siebie. Producent doskonale o tym wie i nieustannie rozwija swój dostawczy model, produkując już szóstą generację Transita.

Legendarna nazwa stała się wręcz wewnętrzną submarką, dzięki której Ford przydziela inne użytkowe auta do elitarnego grona sygnowanego jakością i doskonałością Transita. I tak, poza standardowym modelem, wyodrębniono trzy auta: Transita Courier, Transita Connect i Transita Custom. Wszystkie się mocno od siebie różnią, podejmując walkę o klienta na każdym polu bitwy: czy to osób poszukujących miejskiego „dostawczaka”, czy preferujących większą przestrzeń ładunkową, albo poszukujących komfortowego samochodu do przewozu osób lub niestandardowych gabarytów.

Przyjrzyjmy się aktualnej gamie Forda Transita z wyszczególnieniem wszystkich modeli pochodnych. Spośród nich każdy – czy to przedsiębiorca, czy klient prywatny – powinien znaleźć coś dla siebie.

Ford Transit Courier

Bazowy model użytkowy Forda to prawdziwy pogromca ulic dużego miasta. Manewrowanie i zajmowanie miejsc na parkingach ułatwiają zbilansowane rozmiary samochodu (niecałe 4,2 m długości i mniej niż 1,8 m szerokości) i mały promień skrętu (10,5 m). Transit Courier oferuje przestrzeń ładunkową o objętości 2,3 m³, do której można się dostać przez boczne drzwi przesuwne (przez otwór o szerokości 0,45 m) lub asymetryczne tylne drzwi skrzydłowe otwierane pod kątem 158 stopni.

Już w tym modelu Ford proponuje kilka rodzajów przegród (z szybą lub bez, w formie ściany lub kraty) i praktyczne rozwiązanie w postaci składanego fotela pasażera – korzystając z niego można przewozić przedmioty o długości do 2,5 m. W zależności od wersji wyposażenia, w Transicie Courier spotkamy takie udogodnienia jak tempomat z ogranicznikiem prędkości, solidny uchwyt na smartfona lub ekran (4- lub 6-calowy) obsługi systemu multimedialnego SYNC 3 (m.in. ze sterowaniem głosowym).

Więcej na temat nowego Forda Transita Courier

Forda Transita Courier można zamówić w trzech wersjach silnikowych: 1.0 EcoBoost/100 KM oraz 1.5 Duratorq TDCI o mocy 75 lub 100 KM. Ceny startują od 68 950 zł za odmianę benzynową w specyfikacji Trend.

Ford Transit Courier

Ford Transit Connect

Większy wariant Connect oferuje więcej możliwości personalizacji samochodu. Dostępne są trzy odmiany: towarowa (Van), brygadowa i osobowa (Kombi), każda w dwóch wersjach długości i rozstawu osi – L1 (prawie 4,5 m długości i 2,66 m rozstawu osi) oraz L2 (długość: 4,83 m, rozstaw osi: 3,06 m). Transit Connect Van pomieści 2 osoby i 2,9/3,6 m³ ładunku, z kolej brygadówka i kombi – 5 osób oraz 1,2-1,6 m³ towaru. W zależności od wersji, ładowność ustalono na 665-939 kg. Dla Vana istnieje możliwość zamówienia podwójnego siedzenia pasażera, którego zewnętrzna część kładzie się na płasko, pozwalając przewieźć przedmioty o długości do 3/3,4 m.

Inne ciekawe opcje obejmują zabezpieczenie tylnych oszklonych drzwi i bagażnik dachowy z prowadzącą do niego drabinką. Do Connecta Ford przewiduje system wspomagania parkowania (Active Park Assist), technologię zapobiegania kolizji z wykrywaniem pieszych (Pre-Collision Assist) i funkcję rozpoznawania znaków drogowych. Poza standardowymi odmianami, w cennikach figuruje wariant Active z podwyższonym prześwitem i pakietem stylistycznym nadwozia obejmującym m.in. wykonane z tworzywa osłony progów i błotników.

Więcej na temat nowego Forda Transita Connect

Aktualnie Forda Transita Connect można kupić w dwóch odmianach silnikowych o mocy 100 KM – 1.0 EcoBoost oraz 1.5 EcoBlue (także z automatyczną skrzynią biegów). Cennik otwiera kwota 97 600 zł za wariant L1 z silnikiem benzynowym.

Ford Transit Connect

Ford Transit Custom

W przedostatnim w hierarchii Transicie oprócz dwóch rodzajów wymiarów karoserii (L1 – 4,97 m długości i 2,93 m rozstawu osi; L2 – 5,34 m długości i 3,30 m rozstawu osi) dostępne są dwie wysokości dachu: H1 (1,93-2,06 m) i H2 (2,26-2,43 m). Warianty towarowe (Van) zabiorą na pokład od 6 do 8,3 m³ ładunku, z kolei towarowo-osobowe oraz wyłącznie do przewozu osób (Kombi/Kombi Van) – 3,1-4,7 m³ (za drugim rzędem siedzeń) lub 1,3-2,5 m³ (za trzecim rzędem siedzeń). Konfiguracje brygadowe pomieszczą przy tym 6 podróżnych, a osobowe (Kombi) – do 9 osób. Ładowność? Od 799 do aż 1470 kg. „Widełki” obejmują nie tylko wersje nadwoziowe, ale też silnikowe.

Tu warto nadmienić, że Ford Transit Custom dostępny jest jako mikrohybryda (na bazie wysokoprężnej jednostki 2.0 EcoBlue) w czterech wariantach mocy: 105, 130, 170 i 185 KM. Tyle samo rozwijają wersje bez elektrycznego wspomagania. Innowację stanowi jednak odmiana Plug-In Hybrid, w której silnik benzynowy (1.0 EcoBoost) pełni rolę generatora prądu potrzebnego do zasilania jednostki elektrycznej. W pełni naładowany Transit Custom Plug-In Hybrid jest w stanie przejechać do 56 km w trybie EV. Dzięki technologii Geofencing samochód potrafi sam przełączyć się w tryb elektryczny, jeśli tylko wykryje tzw. zieloną strefę (o niskiej emisji CO2).

Więcej na temat nowego Forda Transita Custom

Poza typowymi specyfikacjami wyposażenia, chętni na Transita Custom mają do wyboru wariant Sport (większe alufelgi, pakiet stylizacyjny z dolnymi spojlerami; dostępne także w Transitach Connect i Courier) i Trail, którego wyróżnia atrapa chłodnicy z wielkim napisem FORD, elementy dekoracyjne w kolorze czarnym oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Aktualnie trwa aktualizacja cennika Forda Transita Custom – informacje na ten temat pojawią się niebawem.

Ford Transit Custom

Ford Transit

Flagowe auto dostawcze od Forda nie idzie na kompromisy. W Transicie można wybierać pomiędzy dwoma rozstawami osi (3,30/3,75 m), trzema długościami nadwozia (L2/L3/L4; 5,53/5,98/6,70 m) i dwiema wysokościami dachu (H2/H3; 2,49-2,54/2,78-2,79 m). Oprócz wariantu towarowego (Van), osobowego (Kombi; 9 miejsc) i towarowo-osobowego (7 miejsc) można zamówić wersję skrzyniową z pojedynczą/podwójną kabiną, platformę oraz autobus (do 18 miejsc siedzących). Objętość przestrzeni ładunkowej dostawczych Transitów Van wynosi od 9,5 do 15,1 m³, natomiast ładowność mieści się w granicach 857-2218 kg lub nawet 2457 kg w specjalnej wersji o DMC równej 5000 kg (z podwójnymi tylnymi kołami).

Ford zaaplikował do Transita swoje najnowsze technologie, obejmujące cały arsenał systemów bezpieczeństwa, funkcję wyboru trzech trybów jazdy, inteligentny tempomat z ogranicznikiem prędkości i asystent parkowania Active Park Assist – niezastąpiony w samochodzie dostawczym o tych wymiarach.

Więcej na temat nowego Forda Transita

Transita również można kupić w specyfikacji Trail (podobne udogodnienia jak w tej wersji w Transicie Custom), jak i z systemem tzw. miękkiej hybrydy (w połączeniu z silnikiem 2.0 EcoBlue o mocy 130 lub 170 KM). Dostępne są też wersje 105 i 185 KM. Napęd może być przenoszony na przednie, tylne lub wszystkie koła (warianty RWD i AWD łączą się tylko z ręcznymi skrzyniami biegów). Niebawem poznamy szczegóły na temat cen nowego Forda Transita.

Ford Transit

Ford e-Transit

Największy Transit doczekał się w 100% bezemisyjnej odmiany w dwóch wariantach mocy (184 lub 269 KM), zasilanej baterią 67 kWh pozwalającej przejechać do 309 km na jednym ładowaniu. Wybór ekologicznego źródła napędu nie oznacza rezygnacji z szerokiego wyboru wersji nadwoziowych. Gama nadal obejmuje furgony towarowe (Van), brygadowe i platformy. Podobnie jak w spalinowym Transicie, łącznie dostępne są trzy długości nadwozia, dwa warianty rozstawu osi i dwie wysokości dachu. Parametry objętości przestrzeni ładunkowej prezentują się identycznie jak w modelu spalinowym. Maksymalna ładowność e-Transita to 1758 kg.

Ford e-Transit już w bazowej wersji dysponuje najnowszym systemem multimedialnym SYNC 4 pokazującym informacje na pokaźnym, 12-calowym wyświetlaczu. Nie trzeba też dopłacać za funkcje Android Auto oraz Apple CarPlay. W opcji przewidziano ciekawy zestaw gniazd 230V w kabinie oraz w tylnej części przestrzeni ładunkowej (Pro Power Onboard), umożliwiający podłączenie do zasilania samochodu m.in. elektronarzędzi, laptopa lub lampy.

Więcej na temat nowego Forda e-Transit

Ford e-Transit kosztuje minimum 263 905 zł za najkrótszą odmianę o mocy 184 KM. Koszty zakupu można zredukować, korzystając z rządowego programu Mój Elektryk dla przedsiębiorców i innych podmiotów niż osoby fizyczne (dla pojazdów kategorii N1 jest to maksymalnie 70 000 zł).

Ford e-Transit

Ford e-Transit Custom

W 2023 roku oferta modelowa Forda Transita powiększy się o kolejny model z napędem całkowicie elektrycznym, z przewidywalnym zasięgiem na jednym ładowaniu do 380 km. Nowy Ford e-Transit Custom otrzyma inteligentne oprogramowanie i narzędzia łączności Ford Pro, za pomocą których użytkownik będzie mógł sprawnie zarządzać flotą w swojej firmie. Na pokładzie znajdzie się też funkcja Pro Power Onboard.

Więcej na temat nowego Forda e-Transit Custom

Ford e-Transit Custom

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji