NowościAktualnościFiat 600 w nowej wersji. Teraz już nie tylko jako elektryk

Fiat 600 w nowej wersji. Teraz już nie tylko jako elektryk

Produkowany w Polsce Fiat 600 doczekał się właśnie kolejnej wersji silnikowej. Dowiedz się więcej na jej temat i sprawdź, czym się charakteryzuje.

Podczas lipcowej premiery nowego Fiata 600e z napędem elektrycznym dowiedzieliśmy, że w późniejszym terminie gamę modelu uzupełni jeszcze wariant z benzynowym silnikiem i układem mild hybrid. Będzie on dostępny tylko na wybranych rynkach (w tym polskim), na których, cytując producenta, „przejście na auta elektryczne przebiega wolniej”.

Nowy Fiat 600 Hybrid został wyposażony w turbodoładowaną jednostkę benzynową o pojemności 1,2 l i mocy 100 KM. Ten trzycylindrowy motor połączono z 6-biegową, dwusprzęgłową elektryczną przekładnią, z którą zintegrowano silnik elektryczny o mocy 21 kW, falownik i elektroniczny moduł sterowania, co pozwoliło zoptymalizować rozmiary i wagę całego zespołu napędowego. Włoski crossover w tej konfiguracji przyspiesza od 0 do 100 km/h w ok. 11 sekund, a także zapewnia mniejsze zużycie paliwa i do 15% niższą emisję CO2 względem auta z porównywalnym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów, ale bez układu mild hybrid.

Fiat 600

Dużym atutem opisywanej wersji silnikowej jest możliwość poruszania się wyłącznie na prądzie, wykorzystując energię zgromadzoną w 48-woltowym akumulatorze litowo-jonowym. Zacznijmy od tego, że samochód uruchamia się w trybie w pełni elektrycznym (e-launch), co przekłada się na cichy start i oszczędność benzyny, a przy mocniejszym przyspieszaniu silnik elektryczny wspomaga spalinową jednostkę oraz odzyskuje energię w podczas zwalniania. Natomiast sprawą nieoczywistą w tzw. miękkich hybrydach jest jazda na „elektryku” z wyłączonym motorem benzynowym.

Nowy Fiat 600 Hybrid może przełączyć się w tryb w 100% elektryczny podczas jazdy z prędkością poniżej 30 km/h, oferując do 1 km zasięgu na prądzie. Przejście na napęd elektryczny jest możliwe także przy podróżowaniu ze stałą prędkością lub zjeżdżaniu ze wzniesień, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. W ten sposób można odpowiednio zarządzać zapotrzebowaniem na moc i poziomem naładowania akumulatora. Ponadto warto wspomnieć o funkcji e-creeping, która pozwala na jazdę w trybie czysto elektrycznym w sytuacjach, gdy nie ma potrzeby naciskania pedału gazu, np. w korku (e-queueing) lub podczas parkowania (e-parking).

Fiat 600e
Z zewnątrz elektryczny Fiat 600e w zasadzie nie różni się od wersji hybrydowej.

Gama hybrydowego Fiata 600 będzie obejmowała dwa poziomy wyposażenia – podstawowy oraz La Prima. Na razie jednak, podobnie jak w przypadku wersji elektrycznej, nie wiadomo jeszcze, ile ten model będzie kosztował w Polsce.

Więcej na temat Fiata 600:

Nowy Fiat 600 z bliska – pierwsze wrażenia

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji