NowościAktualnościEkologia nie musi być nudna

Ekologia nie musi być nudna

Nowość Citroëna udowadnia, że osoby poważnie myślące o przyszłości planety wcale nie są skazane na mało porywające samochody. C4 X to auto oszczędne i ekologiczne, a zarazem bardzo ciekawe.

XXI wiek motoryzacja rozpoczęła boomem na SUV-y. Samochody przypominające terenówki, ale mające zdecydowanie drogowy charakter, zalały nasze ulice, wypierając z nich lub przyczyniając się do znacznego zmniejszenia popularności innych segmentów rynkowych.

Ale nie wszyscy lubią sylwetkę czy charakter SUV-ów. Nie brakuje ludzi, którzy nie czują potrzeby posiadania często dużego, ciężkiego i paliwożernego auta. Niejedna osoba nigdy nie jeździ z kompletem pasażerów, zwykle porusza się w pojedynkę, ewentualnie z dziećmi na kanapie.

Atuty SUV-a

Ciekawą propozycję dla nich wszystkich przygotował Citroën. W nowym modelu C4 X francuski producent połączył zalety różnych rodzajów samochodów. Z SUV-ów wziął tylko to, co ważne i przydatne.

Citroen C4 X - przód
Rozdzielone na osobne moduły przednie światła dodają Citroënowi nowoczesności.

Nowość Citroëna ma więc zwiększony prześwit, pozwalający kierowcy nie przejmować się przeszkodami na drodze – od wyboistych szutrówek pod lasem po krawężniki i progi zwalniające w wielkiej metropolii. Odnalezienie się w miejskiej dżungli ułatwia też podwyższona pozycja kierowcy, zapewniająca mu świetną widoczność we wszystkie strony przez duże okna.

Innym zapożyczeniem z SUV-ów są modne szczegóły stylizacji C4 X, jak muskularne błotniki czy rozbudowane czarne osłony zderzaków, progów i obszernych nadkoli kryjących koła o dużej średnicy (te ostatnie w połączeniu z zawieszeniem Advanced Comfort przekładają się na imponujący komfort podróży).

Zalety sedana

Jednocześnie Citroën C4 X otrzymał atrakcyjne nadwozie sedana, zapewniające mu ponadczasową elegancję charakterystyczną dla czterodrzwiowych samochodów. W dodatku projektanci uformowali je na podobieństwo dynamicznych fastbacków, nadając mu typową dla takich aut linię dachu, przechodzącą płynnie w krótką pokrywę bagażnika ze zintegrowanym spojlerem.

Citroen E-C4 X - bok
Czterodrzwiowy sedan nigdy nie wyglądał równie ciekawie co w wydaniu Citroëna.

Efektem pracy designerów jest bardzo dopracowana aerodynamicznie karoseria C4 X – współczynnik oporu powietrza francuskiej nowości wynosi zaledwie 0,29. Ma to wyłącznie pozytywne następstwa, np. takie, że przy wyższych prędkościach podróżni nie narzekają na szum wiatru opływającego nadwozie. Nawet wtedy we wnętrzu jest cicho.

Z myślą o planecie

Kolejnym korzystnym efektem dopracowanej aerodynamiki Citroëna jest możliwość utrzymania zapotrzebowania na paliwo na bardzo rozsądnym poziomie. Dotyczy to każdego z trzech dostępnych rodzajów napędu.

Nabywcy Citroëna C4 X mogą wybrać jeden z dwóch benzynowych silników PureTech. Jednostka o pojemności 1,2 litra rozwija 102 KM i 205 Nm w połączeniu z 6-biegową ręczną skrzynią lub 131 KM i 230 Nm, gdy nabywca zdecyduje się na przekładnię automatyczną o 8 przełożeniach. Niezależnie od wyboru benzynowe C4 X zużywają wg normy WLTP średnio zaledwie 5,3-5,8 l/100 km w cyklu mieszanym.

Citroen E-C4 X - kokpit
Eleganckie, przyjemnie wykończone wnętrze jest łatwe w obsłudze.

Osoby pokonujące znaczne dystanse docenią obecność w gamie silnika Diesla. Oszczędna jednostka BlueHDi o pojemności 1,5 litra połączona z 8-stopniowym automatem może się pochwalić tą samą mocą 131 KM co silniejszy z benzyniaków, ale jej moment obrotowy sięga 300 Nm, a średnie zapotrzebowanie na paliwo w tym samym cyklu mieszanym WLTP wynosi zaledwie 4,9 l ON na 100 km.

Trzecim rodzajem źródła napędu C4 X jest silnik elektryczny, który dzięki mocy 136 KM i 260 Nm momentu obrotowego zapewnia najlepsze osiągi w gamie. Jego dynamikę dodatkowo poprawiają typowe dla elektryków, bardzo bezpośrednie reakcje na dodanie gazu. Prowadzący ma do wyboru trzy tryby jazdy: w Eco do wykorzystania jest 82 KM i 180 Nm, w Normal 109 KM i 220 Nm, a ustawienie Sport daje do dyspozycji pełnię możliwości silnika.

Citroen E-C4 X - ładowanie
Standardowa ładowarka pokładowa Citroëna Ë-C4 X ma moc 7,4, opcjonalna aż 11 kW.

Akumulator o pojemności 50 kWh zapewnia Citroënowi Ë-C4 X nawet 360 kilometrów zasięgu według WLTP. Ładowarka pokładowa zapewnia moc ładowania do 11 kW prądem zmiennym, pozwalając na pełne uzupełnienie energii w baterii w ciągu 5 godzin.

Gdy używa się prądu stałego, moc ładowania może sięgać aż 100 kW. Dzięki temu Ë-C4 X zapewnia możliwość naładowania swojego akumulatora od 0 do 80% w ciągu zaledwie pół godziny. Na odpowiednio mocnej ładowarce publicznej zwiększenie zasięgu elektrycznej nowości Citroëna o 100 km potrwa zaledwie minut.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

  1. Niby ciekawe auto, a jednak w sumie nie tak do końca. Koncepcja podniesionego sedana wcale nie tak stylowa jak klasycznych aut tego typu. Coupé to też nie ten nurt, a z kolei od SUV-a odsuwa się stosunkowo niewielką praktycznością. Gdyby był to chociaż liftback lub ogromny zawiasy tylnej klapy nie wynikałyby tak głęboko do części bagażowej, może jeszcze.
    Jasne, wygląda nowocześnie, w stylu, niemalże zapoczątkowanym, a przynajmniej rozpowszechnionym, przez markę Citroen, z dzielonymi światłami, muskularną sylwetką w dość kompaktowym wymiarze, a jednak niewiele trzeba, by to się przejadło.
    Cena niewspółmierna do tego co oferuje i paskudny C4 zjada ten samochód na śniadanie i to bez najmniejszego wysiłku.
    Dalej mamy napędy. Niby kopia C4, acz w dobie wymierania klasycznych silników na rzecz elektromobilności, trochę szkoda, że brakuje mocniejszych jednostek (za ponad 100 tys. zł przydałoby się mieć coś więcej niż tylko awangardowy i, mimo wszystko, mniej praktyczny samochód niż konkurencja).
    Irytująca jest jeszcze kwestia wyposażenia. Osobiście wybrałbym skrzynię manualną, ale co z tego, jeśli występuje w najsłabszej opcji bez wielu dodatków dostępnych dla automatów z innymi napędami. W takiej konfiguracji pokonywanie szos to raczej wyczyn alpinisty niż stabilny komfort podróżowania.
    O dziwo, w dalszym ciągu wybrałbym ten typ niż C4. Co ze mną nie tak? ;D

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji