Szwajcarskie tablice rejestracyjne

W polskich komisach można znaleźć auta importowane ze Szwajcarii. Jak sprawdzić, z którego regionu pochodzi sprowadzony samochód? Dowiesz się tego z naszego przewodnika po szwajcarskich tablicach rejestracyjnych.

Szwajcaria nie należy do UE, dlatego stosowany w tym kraju wzór tablic różni się od używanego w pozostałych państwach europejskich. Co więcej, obecny system rejestracji pojazdów funkcjonuje bez większych zmian od 1933 r. Tak jak w poprzednio opisywanej Belgii, numer rejestracyjny w Szwajcarii jest przypisany do właściciela, a nie do auta. Oznacza to, że przy zmianie samochodu, obywatel Szwajcarii nie musi wymieniać tablic rejestracyjnych – po prostu przekłada je na nowy pojazd. Warto dodać, że właściciel może używać tego samego numeru rejestracyjnego na dwóch samochodach. Oczywiście nie w tym samym czasie, a w zależności, z którego auta w danej chwili korzysta. W przypadku pojazdów zabytkowych (minimalny wiek to 30 lat) ten sam numer rejestracyjny może być stosowany zamiennie na maksymalnie 99 autach (zależnie od prawa kantonalnego).

Z powyższych informacji wynika, że auto sprowadzone ze Szwajcarii nie powinno mieć już tablic. To dlaczego w polskich komisach widzimy auta ze szwajcarskimi numerami? Odpowiedź jest prosta: niektórzy handlarze nie chcą dodatkowo płacić za tablice wywozowe, a po powrocie do Polski zamawiają repliki tablic z oryginalnymi numerami. Pamiętajmy, że takie rozwiązanie jest nielegalne i nie należy poruszać się autem z takimi rejestracjami po drogach publicznych.

Wracając do samych tablic, obecnie wydawane numery składają się z 2 liter (oznaczają kanton, w którym pojazd jest zarejestrowany) oraz 5 lub 6 cyfr. Wyjątkowość szwajcarskich rejestracji polega także na tym, że przednia i tylna różnią się wielkością oraz wzorem. Przednia tablica ma wymiary 300×80 mm i czarne znaki na białym tle, bez dodatkowych symboli graficznych. Tylna tablica jest większa (500×110 mm) i oprócz czarnych znaków na białym tle, posiada także herb Szwajcarii (po lewej stronie) oraz godło kantonu (po prawej stronie). Na podstawie tego opisu łatwo już rozpoznać, że tablice aut, które nasza redakcja spotkała w jednym z radomskich komisów (główne zdjęcie), mają niewiele wspólnego z oryginalnymi szwajcarskimi rejestracjami.

U góry: przednia tablica
U dołu: tylna tablica
Zdjęcie: Dickelbers [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

Rodzaje szwajcarskich tablic rejestracyjnych:

  • zwykłe samochodowe – opisane powyżej
  • motocyklowe – czarne znaki na białym tle
  • motorowerowe – czarne znaki na żółtym tle
  • dyplomatyczne – zaczynają się od liter CD (korpus dyplomatyczny), CC (korpus konsularny) lub AT (attaché wojskowy), następnie umieszcza się oznaczenie kantonu, kolejny numer pojazdu oraz kod państwa
  • tymczasowe/celne – z datą ważności oraz literą Z na końcu numeru rejestracyjnego
  • dealerskie – z literą U na końcu numeru rejestracyjnego
  • dla pojazdów z wypożyczalni – z literą V na końcu numeru rejestracyjnego (obecnie niestosowany)
  • dla pojazdów użytkowych (np. pojazdów budowlanych, wozów straży pożarnej) – czarne znaki na niebieskim tle
  • dla pojazdów specjalnych – czarne znaki na brązowym tle
  • dla pojazdów rolniczych – czarne znaki na zielonym tle
  • dla pojazdów wojskowych – białe znaki na czarnym tle, w miejscu wyróżnika kantonu znajduje się litera M

Skróty i oznaczenia szwajcarskich tablic rejestracyjnych

Poniżej zamieściliśmy spis wyróżników stosowanych na szwajcarskich tablicach rejestracyjnych. Oznaczenia kantonów zostały wymienione w kolejności alfabetycznej.

Wyróżniki szwajcarskich kantonów:

A – pojazdy administracji federalnej
AG – Argowia
AI – Appenzell Innerrhoden
AR – Appenzell Ausserrhoden
BE – Berno
BL – Bazylea-Okręg
BS – Bazylea-Miasto
FR – Fryburg
GE – Genewa
GL – Glarus
GR – Gryzonia
JU – Jura
LU – Lucerna
NE – Neuchatel
NW – Nidwalden
OW – Obwalden
P – pojazdy administracji lokalnej
SG – Sankt Gallen
SH – Szafuza
SO – Solura
SZ – Schwyz
TG – Turgowia
TI – Ticino
UR – Uri
VD – Vaud
VS – Valais
ZG –Zug
ZH – Zurych