TestyTestRenault Kangoo 1.5 Blue dCi EDC Techno – opinia, zalety i wady

Renault Kangoo 1.5 Blue dCi EDC Techno – opinia, zalety i wady

Francuzi kazali nam długo czekać na kolejną generację swojego kombivana. Czy było warto? Odpowiedzi na to pytanie szukaliśmy podczas pierwszego testu nowego Renault Kangoo w topowej specyfikacji.

Można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że kombivany to francuska specjalność. Tego typu auta od przeszło ćwierć wieku znajdziemy w ofertach trzech największych producentów z Francji – Citroena, Peugeota i oczywiście Renault. W ostatnich latach koncern z Boulogne-Billancourt pozostawał jednak w tyle za obydwoma konkurentami i zwlekał z prezentacją następnej odsłony Kangoo, podczas gdy od 2018 roku na rynku były już dostępne nowe wcielenia Berlingo i Partnera.

Długo wyczekiwana premiera Renault Kangoo 3. generacji nastąpiła w listopadzie 2020 roku, ale zanim pierwsze egzemplarze pojawiły się na polskich ulicach minęły kolejne 2 lata. Bliźniacze konstrukcyjnie Mercedesy klasy T i Citan oraz Nissan Townstar pojawiły się w naszych salonach sprzedaży znacznie szybciej, choć debiutowały dużo później. Czy pomimo takiego opóźnienia francuski kombivan nadal jest konkurencyjny na tle rywali? Sprawdziliśmy to podczas tygodnia spędzonego z nowym modelem w najbogatszej specyfikacji – w wersji wyposażenia Techno ze 115-konnym turbodieslem i dwusprzęgłową skrzynią biegów. Oto nasze wrażenia z jazdy tym autem.

Renault Kangoo - tył

Renault Kangoo (2023) – nadwozie, wymiary

Nowe Renault Kangoo mierzy 448,6 cm długości, 191,9 cm szerokości (215,9 cm z lusterkami) i 189,3 cm wysokości (z relingami), a odległość między osiami wynosi 271,6 cm. To wymiary porównywalne z autami konkurencji (opisywany kombivan ma najmniejszy rozstaw osi w klasie, ale nadrabia długością i szerokością). Przednia część nadwozia została zaprojektowana w stylu typowym dla użytkowych modeli Renault, czyli znajdziemy tu masywny grill oraz duże reflektory LED. Tył Kangoo otrzymał natomiast zdecydowanie prostszy wygląd, a od pokrewnych konstrukcji Mercedesa i Nissana odróżniają go jedynie wzór świateł i logotypy.

Renault Kangoo Techno – wnętrze, bagażnik

Wnętrze nowego Kangoo zostało bardzo estetycznie wykończone (pomimo zastosowania twardych plastików), a drewnopodobna listwa ozdobna na desce rozdzielczej i tapicerowane boczki drzwiowe dodatkowo wzmacniają pozytywne odczucia. Kierowca ma w zasięgu ręki właściwie wszystko czego potrzebuje. Obsługa jest prosta i intuicyjna, w czym zasługa m.in. czytelnie opisanych przycisków oraz tradycyjnego panelu klimatyzacji z wygodnymi pokrętłami. System multimedialny nie porywa możliwościami ani płynnością działania, ale tak naprawdę wystarczy, że oferuje Android Auto i Apple CarPlay (łączność ze smartfonem przez USB).

Przednie drzwi otwierają się niemal pod kątem prostym, co bardzo ułatwia wsiadanie i wysiadanie. W pierwszym rzędzie siedzeń nie brakuje miejsca w żadnym kierunku. Fotele mają szeroki zakres regulacji (oparcie ustawia się niestety skokowo) i okazują się komfortowe podczas dalszych tras, ale zapewniają przeciętne trzymanie boczne. Z tyłu zamiast trzech indywidualnych, regulowanych foteli (rzecz pożądana w aucie rodzinnym) czeka prosta, zamontowana na stałe kanapa z dzielonym i składanym oparciem. Pasażerowie z drugiego rzędu muszą negocjować ilość przestrzeni na nogi z siedzącymi z przodu, ale ogólnie warunki podróży są całkiem dobre. Plus za prawie płaską podłogę, dzięki czemu na kanapie faktycznie zmieszczą się trzy osoby, minus za brak podłokietników.

Bagażnik o pojemności 775 litrów ma regularny kształt i nisko położony próg załadunku, a po złożeniu kanapy powiększa się do 2800 l. Po bokach kufra znajdziemy gniazdo 12V, dwa haczyki na torby i dwa niewielkie, zamykane schowki. Rośli użytkownicy docenią wysoko podnoszoną tylną klapę, ale ponieważ jest ona dość duża i ciężka, to naszym zdaniem lepszym wyborem będą opcjonalne drzwi dwuskrzydłowe, które otwierają się pod kątem 180 stopni (wymagają 800 zł dopłaty). Pewne zastrzeżenia budzą podatne na zarysowania burty z twardego tworzywa oraz toporna półka bagażnika.

Renault Kangoo 1.5 Blue dCi EDC – silnik, zużycie paliwa

Dużym atutem nowego Kangoo jest szeroka paleta jednostek napędowych, która obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne, a wkrótce także w pełni elektryczny wariant E-Tech. Pod maskę testowanego egzemplarza trafił turbodiesel 1.5 Blue dCi o mocy 115 KM i momencie obrotowym 270 Nm. Motor ten połączono z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową EDC. Według danych katalogowych francuski kombivan w takiej konfiguracji przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,2 s i osiąga maksymalnie 177 km/h, a średnie zużycie paliwa wynosi 5,7 l/100 km.

Renault Kangoo - silnik
Silnik wysokoprężny 1.5 Blue dCi o mocy 115 KM pracuje kulturalnie i nie jest przesadnie głośny. Jego ogromna zaleta to niskie zużycie paliwa.

W czasie tygodniowego testu przejechaliśmy za kierownicą Kangoo blisko 1000 km. Stosowany od lat przez grupę Renault silnik 1.5 Blue dCi ponownie dał się poznać jako bardzo oszczędna jednostka – w optymalnych warunkach wspomniany dystans można pokonać na jednym zbiorniku paliwa. Na trasie Warszawa-Lublin-Łowicz z czterema osobami na pokładzie (łącznie 452 km ze średnią prędkością 106 km/h) spalanie wyniosło 6,3 l/100 km. Takiego właśnie wyniku (ok. 6,0-6,5 l/100 km) należy się spodziewać na drogach ekspresowych, z kolei na autostradzie trzeba liczyć się ze zużyciem ok. 7,5-8,0 l/100 km. W mieście zwykle można zmieścić się w 6,5 l/100 km, jednak w gęstym ruchu wskazania komputera pokładowego mogą zbliżyć się do 8,0 l/100 km. Spokojna jazda drogami lokalnymi zaowocuje spalaniem na poziomie 4,5 l/100 km.

Renault Kangoo 1.5 Blue dCi EDC – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

Od kombivana nikt nie oczekuje sportowych emocji, ale warto odnotować, że według naszych redakcyjnych pomiarów 115-konne Kangoo rozpędza się do „setki” w czasie nieco krótszym niż obiecuje producent. Elastyczność przy wyższych prędkościach już tak jednak nie zachwyca. Pochwalić trzeba natomiast kulturę pracy jednostki napędowej i wyciszenie kabiny, a także dobrze skalibrowany aktywny tempomat, który bardzo się przydaje podczas dalszych podróży.

Renault Kangoo - bok

Nowe Renault Kangoo punktuje również za sprawą komfortowo zestrojonego zawieszenia. Francuskie auto niemal bezgłośnie pokonuje nierówności nawierzchni i całkiem gładko przejeżdża przez progi zwalniające. W zakrętach zachowuje się bezpiecznie i przewidywalnie, pomimo wyczuwalnych przechyłów nadwozia. Słabo wypada za to zwrotność w mieście (średnica zawracania wynosi 11,8 m), do tego szerokie słupki A ograniczają widoczność do przodu.

Renault Kangoo 1.5 Blue dCi EDC Techno – cena, wyposażenie

Cennik nowego Renault Kangoo otwiera kwota 107 900 zł. Na tyle został wyceniony samochód w podstawowej wersji Equilibre z benzynowym silnikiem 1.3 TCe o mocy 100 KM i ręczną skrzynią biegów. Na liście wyposażenia seryjnego znajdziemy m.in. 16-calowe felgi stalowe z pełnymi kołpakami, manualną klimatyzację, aktywny system utrzymania pasa ruchu, tylne czujniki parkowania, reflektory Full LED, fotel kierowcy z regulacją wysokości, lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane, składane i podgrzewane oraz radio R&Go Radio Connect.

Opisywany samochód w odmianie Techno z najmocniejszym turbodieslem i przekładnią EDC to wydatek 130 400 zł. W standardzie dostajemy m.in. automatyczną klimatyzację, dostęp bezkluczykowy, modułowe relingi dachowe, przyciemniane tylne szyby, skórzaną kierownicę oraz przednie fotele z regulacją wysokości (fotel kierowcy dodatkowo z regulacją lędźwiową). Sporo udogodnień, które posiada egzemplarz ze zdjęć, wymaga jednak dopłaty. Są to np. pakiet Easy Pilot za 5400 zł (adaptacyjny tempomat, system jazdy autonomicznej poziomu 2., elektryczny hamulec postojowy, cyfrowe zegary), pakiet Parking 2 za 2700 zł (lusterko elektrochromatyczne, czujniki parkowania przód/tył/bok, system Hands Free Parking, kamera cofania) oraz pakiet Komfort 3 za 800 zł (dodatkowe lusterko wsteczne, uchwyt na telefon, ładowarka indukcyjna). Wraz z kilkoma innymi opcjami podnoszą one ostatecznie cenę auta do 145 950 zł.

Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik nowego Renault Kangoo:

Renault Kangoo – opis wersji i cennik

Renault Kangoo 1.5 Blue dCi EDC Techno – PODSUMOWANIE

Choć Renault Kangoo 3. generacji pojawiło się na polskim rynku mocno spóźnione, to jego rywale nie mogą jednak spać spokojnie. Francuski kombivan ma bowiem do zaoferowania szeroką gamę silnikową, rozsądnie skalkulowany cennik, atrakcyjne wyposażenie i sporo przydatnych rozwiązań. Do ideału brakuje właściwie tylko lepszych multimediów i bardziej funkcjonalnej tylnej kanapy. Turbodiesel o mocy 115 KM z dwusprzęgłową skrzynią EDC stanowią optymalne źródło napędu dla tego modelu, a brązowy lakier Terracotta w połączeniu z 17-calowymi felgami sprawiają, że nowe Kangoo naprawdę dobrze wygląda.

Renault Kangoo - przód

Renault Kangoo 1.5 Blue dCi EDC Techno – plusy i minusy

 ZALETY 
+ przestronna kabina
+ duży bagażnik i liczne schowki
+ niskie zużycie paliwa
+ wystarczające osiągi
+ wysoki komfort jazdy
+ atrakcyjny wygląd testowanego egzemplarza
 WADY 
– ograniczona ilość miejsca na nogi w 2. rzędzie siedzeń
– skromne wyposażenie standardowe
– powolne multimedia
– toporne wykończenie przestrzeni bagażowej

Renault Kangoo 1.5 Blue dCi EDC Techno – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik wysokoprężny (R4, 8V, 1461 cm³), moc maksymalna 115 KM, maksymalny moment obrotowy 270 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 13,2 s, prędkość maksymalna 177 km/h, średnie zużycie paliwa 5,7 l/100 km (WLTP)

Renault Kangoo 1.5 Blue dCi EDC Techno – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Renault Kangoo 1.5 Blue dCi EDC
Silnik turbodiesel
Układ cyl./zaw./pojemność R4/8/1461 cm³
Moc maksymalna 115 KM/3750
Maks. moment obrotowy 270 Nm/1750
Napęd/skrzynia biegów przedni/dwusprzęgłowa, 7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,49/1,92/1,89 m
Rozstaw osi 2,72 m
Masa własna/ładowność 1655/525 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 775/2800 l
Pojemność zbiornika paliwa 54 l (ON)
Opony 205/55 R17
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,2 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) 5,7 l/100 km
CENA
Wersja Renault Kangoo 1.5 Blue dCi EDC Techno
Cena wersji podstawowej (1.3 TCe 100 Equilibre) 107 900 zł
Cena wersji testowanej (1.5 Blue dCi 115 EDC Techno) 130 400 zł
Cena testowanego egzemplarza (z wyposażeniem dodatkowym) 145 950 zł

Renault Kangoo 1.5 Blue dCi EDC Techno – galeria zdjęć

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji