Logo Dodge (2010 - obecnie)

Logo marki Dodge zmieniało się wielokrotnie w jej długiej historii i zawsze była to zmiana diametralna. Jak teraz wygląda logo Dodge?

Krótka historia marki Dodge

Dodge to amerykańska marka samochodów, która wchodzi w skład koncernu Stellantis. Ma siedzibę w Auburn Hills w stanie Michigan. Przed laty w gamie Dodge nie brakowało sportowych pojazdów. Przez większość swojego istnienia należący do Chryslera Dodge był marką pozycjonowaną powyżej Plymoutha. Założony jako warsztat maszynowy Dodge Brothers Company przez braci Horace’a Elgina Dodge’a i Johna Francisa Dodge’a na początku 1900 roku, Dodge był pierwotnie dostawcą części i podzespołów dla producentów samochodów z Detroit, takich jak Ford. Produkcja własnych aut pod marką „Dodge Brothers” wystartowała dopiero w 1914 roku. Fabryka w Hamtramck w stanie Michigan była główną fabryką Dodge’a od 1910 roku aż do jej zamknięcia w styczniu 1980 roku.

Jak zmieniało się logo marki Dodge?

Pierwsze logo Dodge zostało opracowane w 1910 roku i było używane przez cztery lata. Emblemat reprezentował stylizowane łożysko. Wewnątrz umieszczono inicjały DB (Dodge Brothers). Całość była utrzymana w surowym stylu industrialnym.

Logo Dodge (1910 – 1914)

Pierwsze przeprojektowanie identyfikacji wizualnej Dodge odbyło się w 1914 roku, a nowe logo składało się z monochromatycznego okrągłego emblematu, w którym centralną część zajęła sześcioramienna gwiazda ustawiona na czarno-białym tle mapy. Napis DB został umieszczony na samym środku, wykonany w kolorze białym i zaznaczony czarnym obrysem. Główny napis w wielkiej literze bezszeryfowej został ustawiony w kolorze białym wokół czarnej okrągłej ramki.

Logo Dodge (1914 – 1928)

W 1928 roku logo Dodge’a zostało uproszczone do napisu w zwężonym zaokrąglonym kroju szeryfowym, z literami wykonanymi w bardzo grubych i stabilnych liniach. Był to prosty, ale potężny emblemat w klasycznej i ponadczasowej formie.

Logo Dodge (1928 – 1955)

W 1955 roku zmieniono logo. Zamiast prostego monochromatycznego napisu pojawiły się niebieskie i czerwone kształty, mocno przypominające satelitę kosmicznego. Można powiedzieć, że pomysł dotyczył dwóch trójkątów bez podstaw (co sprawiało, że elementy wydawały się dynamiczne), lub dwóch lecących obok siebie ptaków. Tak czy inaczej symbolika była dość wyraźna – szybkość, nastawienie na przyszłość i jednocześnie niezawodność.

Logo Dodge (1955 – 1962)

W 1962 roku logo Dodge znów stało się dwukolorowe, ale tym razem – srebrno-niebieskie. Tym razem fundamentem logo stały się trzy „kąty trójkątów”, które zostały od siebie oddzielone. Formalnie logo zmieniło się w najbardziej stabilną figurę – trójkąt, ale wolna przestrzeń wewnątrz niego dodała dynamiki i lekkości.

Logo Dodge (1962 – 1981)

W 1964 roku marka zaczyna również (głównie do komunikacji reklamowej) używać szkarłatno-czerwonego logotypu, wykonanego w formie nowoczesnego niestandardowego kroju bezszeryfowego, ze skośnymi literami z otwartymi konturami, co dodało poczucia postępu i lekkości.

Logo Dodge (1964 – 1992)

Przez dekadę Dodge stosował logo Chryslera – Pentastar – na swoich pojazdach, które było używane do identyfikacji korporacyjnej. Aby się wyróżnić, Pentastar Dodge’a był czerwony, podczas gdy Chrysler-Plymouth – niebieski.

Logo Dodge (1982 – 1992)

Niezwykle ważny dla marki stał się rok 1993 – na logo, które do dziś kojarzy się z tą marką, pojawiła się kultowa już głowa barana. Głównym kolorem był nadal czerwony, ale pojawił się również logotyp marki w kolorze czarnym.

Logo Dodge (1993 – 2010)

W 2010 roku główne logo Dodge zamieniło się w srebrzystą czcionkę marki, której kulminacją były dwie czerwone linie ułożone po przekątnej. Mimo to z marką Dodge do dziś kojarzy się przede wszystkim logo z głową barana – do dziś używaną przez submarkę Ram Trucks, która produkuje pickupy.

Logo Dodge (2010 – obecnie)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj