Zespół Scherer PHX startujący w Audi R8 wygrał chyba najbardziej niezwykły i zdecydowanie najkrótszy w całej historii wyścig 24h Nürburgring.
Zespól dołączył więc do dotychczasowych rekordzistów z ekipy Manthey (siedem zwycięstw w klasyfikacji generalnej).
Ricardo Feller zasiadał za kierownicą Audi R8 Scherer (#16), gdy ten przekroczył linię mety o godzinie 15:15. Po raz pierwszy w historii 24h Nurburgring wyścig zakończył się przed upływem 24 godzin i po raz pierwszy za samochodem bezpieczeństwa. Wraz z Fellerem na najwyższym stopniu podium stanęli pozostali kierowcy z jego ekipy: Dennis Marschall, który, podobnie jak szwajcarski kierowca, świętował swoje pierwsze 24-godzinne zwycięstwo, oraz dwaj weterani Audi Frank Stippler i Christopher Mies, którzy w weekend odnieśli swoje trzecie zwycięstwo w górach Eifel na oczach 240 000 widzów.
Pozostałe miejsca na podium w klasyfikacji generalnej zajęli: Manthey Porsche (#911) z Laurensem Vanthoorem, Thomasem Preiningiem, Kevinem Estrem i Ayhancanem Güvenem oraz RMG BMW (#72) z Danielem Harperem, Maxem Hesse i Charlesem Weertsem.
To pierwsze zwycięstwo Audi od 2022 roku. Stippler triumfował wcześniej w „Zielonym Piekle” w 2012 i 2019 roku, podczas gdy pierwsze dwa zwycięstwa Miesa miały miejsce w 2015 i 2017 roku.
Przebieg wyścigu w skrócie
Na chwilę przed rozpoczęciem okrążenia formującego, w różnych punktach toru zaczął padać deszcz. Podczas gdy startujący z pole position Dan Harper pozostał na slickach, jego najbliżsi rywale szybko przesiedli się na opony deszczowe. Okazało się, że była to zła decyzja dla zespołu BMW M Team RMG: jeszcze przed rozpoczęciem wyścigu Brytyjczyk zjechał do boksu po komplet opon na mokrą nawierzchnię, przez co spadł na 21. miejsce. W czołówce wyścigu, Estre w Manthey Porsche (#911) utrzymał prowadzenie, odpierając Maro Engela w Getspeed Mercedes-AMG (#130) i Farfusa w Rowe BMW (#99). Chwilę później Engel zdołał wyprzedzić Porsche, objął prowadzenie i poprowadził stawkę na Nordschleife. Jednak ryzykowny wybór opon spowodował, że w mokrej części toru spadł na 24. miejsce, po czym zjechał do boksu i dołączył do kierowców jadących na oponach na mokrą nawierzchnię.
![BMW Rowe BMW Rowe](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/06/BMW-Rowe.jpg)
Estre i Farfus walczyli intensywnie między sobą i często dzieliła ich mniej niż sekunda, a prowadzenie zmieniało się czterokrotnie. Pod koniec czwartego okrążenia mieli już 37 sekund przewagi nad trzecim Audi Scherera (#16). Za nimi podążał Dan Harper, który toczył oszałamiającą walkę o powrót do czołówki. Po pierwszej rundzie pit stopów przez długi czas na czele znajdowało się BMW Rowe (#99), dopóki Sheldon van der Linde podczas próby wyprzedania wolniejszego samochodu nie uderzył w niego. Podczas zapadającego zmroku o prowadzenie walczyli ze sobą Mies i Harper. Jednak gdy wyścig został przerwany o 23:23 z powodu gęstniejącej mgły, to właśnie kierowca to Audi (Mies) był na czele.
![Pomoc drogowa Pomoc drogowa](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/06/Pomoc-drogowa-1.jpg)
Mgła zatrzymała wyścig na długie godziny
Od 23:23 wyścig został przerwany. Początkowo do 7:00, później termin startu był sukcesywnie przesuwany. Powodem była bardzo gęsta mgła, która uniemożliwiała sędziom stojącym wzdłuż trasy na komunikację wizualną między sobą (każdy posterunek musi widzieć to co dzieje się w kolejnym i poprzednim). Dopiero o 13:30 dyrektor wyścigu Walter Hornung w końcu machnął zieloną flagą, aby wznowić wyścig, który wystartował (i zakończył się) za samochodem bezpieczeństwa.
Rozczarowanie kibiców
Resumując, był to najkrótszy 24-godzinny wyścig w historii Nurburgringu – trwał w sumie około siedmiu godzin. Fani, którzy przybyli na miejsce byli mocno rozczarowani. Zwłaszcza, że przez cały weekend wyścigowy pogoda ich nie rozpieszczała – częste opady deszczu i niska temperatura zmieniły okoliczne kempingi i ścieżki w błotniste kałuże.
![Nurbugring bloto Nurbugring bloto](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/06/Nurbugring-bloto.jpg)
Dodatkowo jeszcze ogromny ruch i problemy z przepełnionymi parkingami wywołały wielkie korki w całej okolicy – wielu fanów nie dotarło na czas na start. Następny wyścig ADAC RAVENOL 24h Nürburgring odbędzie się w dniach 19-25 czerwca 2025 roku i chyba wielu kibiców poważnie rozważy ponowną wizytę.
Polacy na 24h Nurburgring 2024
Polskie ekipy nie mogą zaliczyć tegorocznego wyścigu do udanego. Kuba Giermaziak startujący w Astonie Martinie nie ukończył wyścigu. Podobnie Jacek Pydys w Porsche Caymanie. Także polska ekipa jadąca Renault Megane poległa w starciu z samochodem startującym w wyższej klasie – tu jednak samochód udało się naprawić i po restarcie ukończyć wyścig.
![Megane Megane](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/06/Megane.jpg)