Pełna lista znaków dodatkowych. Ich opis, wygląd, ikony graficzne i znaczenie według kodeksu drogowego.

Znaki dodatkowe przeznaczone są dla określonych grup pojazdów lub znajdują się przed przejazdami kolejowymi. Wyrażają ustalenia organizacji ruchu lub pełnią funkcję informacyjną.

Znaki dodatkowe z opisem

Dodatkowe znaki przed przejazdami kolejowymi
Ikona znakuSymbolOpisZnaczenie
Znak G-1aSłupek wskaźnikowy z trzema kreskami umieszczany po prawej stronie jezdniInformuje o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego. Słupek z trzema kreskami jest umieszczany pod znakiem A-9 lub A-10.
Znak G-1bSłupek wskaźnikowy z dwiema kreskami umieszczany po prawej stronie jezdniInformuje o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego. Słupek z dwiema kreskami na 2/3 odległości znaku ostrzegawczego od przejazdu.
Znak G-1cSłupek wskaźnikowy z jedną kreską umieszczany po prawej stronie jezdniInformuje o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego. Słupek z jedną kreską na 1/3 odległości znaku ostrzegawczego od przejazdu.
Znak G-1dSłupek wskaźnikowy z trzema kreskami umieszczany po lewej stronie jezdniInformuje o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego. Słupek z trzema kreskami jest umieszczany pod znakiem A-9 lub A-10.
Znak G-1eSłupek wskaźnikowy z dwiema kreskami umieszczany po lewej stronie jezdniInformuje o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego. Słupek z dwiema kreskami – na 2/3 odległości znaku ostrzegawczego od przejazdu.
Znak G-1fSłupek wskaźnikowy z jedną kreską umieszczany po lewej stronie jezdniInformuje o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego. Słupek z jedną kreską na 1/3 odległości znaku ostrzegawczego od przejazdu.
Jeżeli ze względu na warunki lokalne znaki ostrzegawcze A-9 lub A-10 umieszczono bliżej niż w odległości 150 m od przejazdu kolejowego na drogach, na których dopuszczalna prędkość pojazdów przekracza 60 km/h lub 100 m na pozostałych drogach, to pod znakiem ostrzegawczym umieszcza się słupek z dwiema kreskami, a słupek z jedną kreską na 1/2 odległości znaku ostrzegawczego. Jeżeli znak ostrzegawczy umieszczono w bezpośredniej bliskości przejazdu, to stosuje się tylko słupek z jedną kreską umieszczony pod znakiem ostrzegawczym.
Znak G-2Sieć pod napięciemOznacza, że nad przejazdem kolejowym jest zawieszona sieć trakcyjna pod napięciem.
Znak G-3Krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym jednotorowymWyznacza miejsce zatrzymania się w związku z ruchem pociągu lub innego pojazdu szynowego na przejeździe kolejowym bez zapór lub półzapór. Znak ten informuje, że na przejeździe występuje jeden tor.
Znak G-4Krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym wielotorowymWyznacza miejsce zatrzymania się w związku z ruchem pociągu lub innego pojazdu szynowego na przejeździe kolejowym bez zapór lub półzapór. Znak ten informuje, że na przejeździe występuje więcej niż jeden tor.
Dodatkowe znaki dla kierujących tramwajami
Ikona znakuSymbolOpisZnaczenie
Znak AT-1Sygnalizacja świetlnaOstrzega o zbliżaniu się do miejsca, w którym ruch tramwajów jest kierowany za pomocą trójbarwnej sygnalizacji świetlnej
Znak AT-2Sygnalizacja świetlna wzbudzanaOstrzega o zbliżaniu się do skrzyżowania, na którym tramwaj wzbudza wydzieloną dla siebie fazę
Znak AT-3Niebezpieczny zjazdOstrzega o znacznym spadku podłużnym toru tramwajowego, o wartości podanej na znaku.
Znak AT-4Stromy podjazdOstrzega o znacznym wzniesieniu toru tramwajowego, o wartości podanej na znaku.
Znak AT-5Ruch kolizyjnyOstrzega o zbliżaniu się do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, na którym skręcający motorniczy, opuszczając skrzyżowanie, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa uczestnikom ruchu poruszającym się w kierunku na wprost.
Znak BT-1Ograniczenie prędkościOznacza zakaz przekraczania prędkości określonej na znaku liczbą kilometrów na godzinę przez kierującego tramwajem jadącego torem, przy którym jest on umieszczony. Obowiązuje od miejsca umieszczenia znaku do najbliższego skrzyżowania (rozwidlenia) torów lub miejsca ustawienia znaku BT-2.
Znak BT-2Koniec ograniczenia prędkościOdwołuje ograniczenie prędkości określone znakiem BT-1.
Znak BT-3Blokada zwrotnicyOznacza zakaz wjazdu kierującego tramwajem pod urządzenie sterujące zwrotnicą, aż poprzedni tramwaj nie opuści zwrotnicy.
Znak BT-4Stop – zwrotnica eksploatowana jednostronnieOznacza zakaz wjazdu kierującego tramwajem na zwrotnicę bez zatrzymania się przed zwrotnicą i obowiązek sprawdzenia, czy położenie iglicy jest prawidłowe.
Dodatkowe znaki szlaków rowerowych
Ikona znakuSymbolOpis
Znak R-1Szlak rowerowy lokalny
Znak R-1aPoczątek (koniec) szlaku rowerowego lokalnego
Znak R-1bZmiana kierunku szlaku rowerowego lokalnego
Znak R-3Tablica szlaku rowerowego lokalnego
Znak R-4Informacja o szlaku rowerowym
Znak R-4aInformacja o rzeczywistym przebiegu szlaku rowerowego
Znak R-4bZmiana kierunku szlaku rowerowego
Znak R-4cDrogowskaz tablicowy szlaku rowerowego
Znak R-4dDrogowskaz szlaku rowerowego w kształcie strzały podający odległość
Znak R-4eTablica przeddrogowskazowa szlaku rowerowego
Dodatkowe znaki dla kierujących pojazdami wojskowymi
Ikona znakuSymbolOpis
Znak W-1Klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym
Znak W-2Klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym
Znak W-3Klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym dla pojazdów kołowych i gąsienicowych
Znak W-4Klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów kołowych
Znak W-5Klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów gąsienicowych
Znak W-6Szerokość mostu lub środka przeprawowego
Znak W-7Wysokość skrajni pionowej na moście lub w tunelu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here