20 aut niesprzedawanych w Polsce 10

Choć ich atrapy chłodnicy zdobią emblematy popularnych producentów, na zakup tych aut w polskim salonie nie ma żadnych szans. Oto 20 nieznanych u nas samochodów ze znajomym „znaczkiem”.

Zapewne wielu kierowcom zdarzyło się kiedyś zobaczyć na naszych drogach samochód, którego nigdy nie uświadczył w polskim katalogu. Albo z innej strony: zdał sobie sprawę, że widzi taki model po raz pierwszy, a mógłby przysiąc, że jego atrapę chłodnicy zdobił emblemat popularnego w Polsce producenta. Takie zjawisko to nic dziwnego: nietypowy samochód najprawdopodobniej znalazł się u nas drogą importu prywatnego. Dlaczego wobec tego nie można go było kupić w naszym kraju?

Wyjaśnienie jest równie proste co skomplikowane zarazem. Zaprojektowanie nowego samochodu i jego dystrybucja na całym świecie wydaje się bardzo skomplikowanym procesem, lecz w rzeczywistości wymaga on jeszcze większych działań, niż można się spodziewać. Producent do każdego swojego modelu podchodzi w sposób indywidualny, ale z równym zaangażowaniem. Zanim w ogóle powstanie pierwszy szkic, sztab ekspertów analizuje szanse sukcesu modelu na danym rynku i, po określeniu docelowego regionu, zleca zaprojektowanie go w taki sposób, by samochód spełnił podstawowe założenia odbiorców. A te, w zależności od kontynentu czy nawet państwa, mogą się skrajnie różnić. Przykładowo: podczas gdy w Europie nieustannie panuje „boom” na SUV-y, w Chinach i USA doskonale sprzedają się pick-upy i sedany, a w Azji – miniaturowe auta z nastawieniem na użyteczność (tzw. kei-cary) oraz małe sedany.

Właśnie dlatego niektóre modele globalnych producentów (a więc znanych także u nas) nigdy nie zawitają do polskich salonów – mogłyby miesiącami czekać na odbiorców i stanowić tzw. ciekawostkę przyrodniczą. Firmy motoryzacyjne nie mogłyby pozwolić sobie na takie zmarnotrawienie pieniędzy zainwestowanych wcześniej w zaprojektowanie, wyprodukowanie i promocję auta na danym rynku. Stąd, jeśli chcemy różnorodności na ulicach, trzeba liczyć, że ktoś sprowadzi nietypowy samochód do Polski na własną rękę.

Przedstawiamy 20 nieznanych u nas modeli jakże popularnych producentów. Tymi samochodami nie wyjedziemy z polskich salonów. A szkoda!

BMW serii 1 Sedan

Choć Audi zdecydowało się wprowadzić na polski rynek A3 Limousine, chętni na BMW serii 1 z większym bagażnikiem muszą się udać m.in. do Chin, czyli głównego odbiorcy sedanów. Auto mierzy 446 cm, czyli niemal tyle co seria 3 E46. W roli topowej jednostki napędowej obsadzono 231-konnego 2.0 Turbo. Napęd? Na koła przednie.

Test najnowszego BMW serii 1 w wersji 118i Steptronic

BMW serii 1 sedan

Citroen C6

Nazwa C6 nie jest nam obca – właśnie tak nazywała się awangardowa limuzyna sprzedawana w Polsce w latach 2006-2012. Najnowszego Citroena C6 można kupić w Chinach i technicznie zbliżył się do klasyfikowanego niżej C5. Auto mierzy 498 cm, a do napędu posłużono się jednostkami THP (1.6/170 KM i 1.8/211 KM).

Najciekawsze modele w historii marki Citroen (w tym C6)

Citroen C6

Fiat Argo

Argo pojawił się w 2017 r., zastępując na rynku brazylijskim Punto i Palio. Ten równo 4-metrowy miejski model z powodzeniem mógłby również uzupełnić europejską gamę Fiata (między Pandą a Tipo), ale być może przeszkodziłaby mu udziwniona stylistyka. Silniki generują od 72 do 135 KM, pośród nich brak odmian turbodoładowanych.

9 najsłynniejszych małych modeli Fiata

Fiat Argo

Honda Odyssey

Van o imponujących rozmiarach: ponad 5 metrów długości, prawie 2 metry szerokości, rozstaw osi – równe 3 metry. Honda produkuje już piątą generację Odysseya, z czego starsze sporadycznie trafiają się w Polsce poprzez import prywatny. Najnowsze wcielenie napędza 280-konne 3.5 V6 połączone ze skrzynią automatyczną, a w opcji także z 4×4.

Lista wszystkich modeli Hondy na świecie

2018 Honda Odyssey

Honda S660

Sportowy kei-car bezpośrednio nawiązujący do produkowanych w latach 60. niewielkich kabrioletów S600 i S800. „660” odnosi się do pojemności silnika, który dzięki turbodoładowaniu osiąga 64 KM. Umieszczono go w nietypowym miejscu: między kabiną a tylną osią. Wysokość Hondy S660 to zaledwie 118 cm, a auto waży 800 kg.

Najciekawsze samochody Hondy

Honda S660

Hyundai Palisade

Blisko 5-metrowy SUV (o 21 cm dłuższy od największego SUV-a Hyundaia w europejskiej gamie, czyli Santa Fe) sprzedawany w Stanach Zjednoczonych, rywal m.in. Volkswagena Touarega czy Audi Q7. Benzynowy silnik 3.8 V6 generuje 295 KM, wysokoprężny 2.2 CRDi – 193 KM. Auto można zamówić nawet w konfiguracji 8-osobowej. Napęd 4×4? Jako opcja dla wszystkich silników.

Hyundai Santa Fe po liftingu. Co o nim wiemy?

Hyundai Palisade

Hyundai Sonata

Kariera Sonaty w Europie zakończyła się wraz z wprowadzeniem w 2010 r. modelu i40, który zresztą sam niedawno zniknął z polskich cenników. Najnowsza Sonata mierzy 4,9 m i ma 284-centymetrowy rozstaw osi. Silniki? Zarówno wolnossące (2.0, 2.5), jak i turbodoładowane (1.6 T-GDI), do wyrobu również wersja hybrydowa (2.0/195 KM).

Najświeższe informacje o innym nowym Hyundaiu – Elantrze

Hyundai Sonata

Kia Cadenza

Sprzedawana m.in. w USA topowa limuzyna Kii jest o 13 cm dłuższa od Optimy (497 cm) i ma jeszcze dłuższy od Sonaty rozstaw osi (286 cm). Najmocniejszą odmianę napędza 3,3-litrowe V6 znane m.in. ze Stingera, ale w Cadenzie generuje 290 KM (w Stingerze – 370 KM). Nie przewidziano wersji z ręczną skrzynią biegów, ale z napędem hybrydowym – już tak (na bazie benzynowego 2.4).

Kia Stinger po liftingu. Co o niej wiemy?

Kia Cadenza

Kia Telluride

Największa dotychczas produkowana Kia ma równe 5 metrów długości i niewiele jej brakuje do 2 metrów szerokości (199 cm). Zaprojektowano ją specjalnie na rynek amerykański. Auto korzysta z tej samej płyty podłogowej i silnika co Hyundai Palisade (3.8 V6/295 KM), w Telluride nie przewidziano jednak diesla. Najlżejsza wersja topowej Kii waży… 1865 kg.

Lista zwycięzców World Car of The Year. Na którym miejscu znalazła się Kia Telluride?

Kia Telluride

Mazda Carol

Segment kei-carów jest tak oblegany w Japonii, że nie ma mowy o braku takiego auta w ofercie japońskiego producenta. Mazda Carol mierzy niecałe 3,4 metra, a do napędu służy silnik o pojemności 698 cm³ i mocy 49/52 KM. Standardowo łączy się z bezstopniową skrzynią biegów, w opcji – nawet z napędem 4×4.

Porównanie najnowszej Mazdy 3 z Mercedesem klasy A i Volkswagenem Golfem

Mazda Carol

Mazda CX-8

Mazdę CX-8 wyróżnia spora długość (490 cm) i wysokość na poziomie znacznie mniejszej CX-5. Producent pozycjonuje ją pomiędzy CX-5 a CX-9. Samochód można zamówić w specyfikacji 6- lub 7- osobowej. Do napędu posłużyły jednostki SkyActiv o mocy 190-230 KM. Poza rodzimym, japońskim rynkiem, CX-8 znajduje nabywców w Chinach i w Malezji.

Najświeższe informacje na temat Mazdy CX-5 (2020)

Mazda CX-8

Mitsubishi Pajero Sport

Wytwarzany z przeznaczeniem na rynek australijski SUV mierzy 483 cm na długość i aż 184 cm na wysokość. W ofercie tylko napęd na 4 koła i dwa silniki: 3.0 V6/209 KM i 2.4 DI-D/181 KM. Obecnie w produkcji pozostaje trzecia generacja modelu, pierwszą jeszcze kilka lat temu sporadycznie widywało się na polskich drogach.

Co dalej z aliansem Renault-Nissan-Mitsubishi?

Mitsubishi Pajero Sport

Nissan Altima

Blisko 5-metrowy sedan z powodzeniem oferowany w Chinach i USA. W zależności od rynku, pod maską znajdziemy benzynowe silniki 2.0, 2.5 lub 2.0 Turbo (252 KM), wszystkie łączone z bezstopniową skrzynią biegów. W europejskiej gamie Altima mogłaby pomóc Nissanowi wrócić do walki w segmencie samochodów klasy średniej lub wyższej.

Wszystkie modele Nissana na świecie

MY19 Nissan Altima

Renault Arkana

Francuski SUV-coupe, przeznaczony na Rosję i Azję. Bazuje na Kapturze, czyli rosyjskim odpowiedniku naszego Captura (dłuższym o prawie 20 cm). Pod maską Arkany ulokowano wolnossącą jednostkę 1.6 (114 KM) i turbodoładowanego 1.3 TCe (150 KM), oba z możliwością połączenia z napędem 4×4. W porównaniu do Kadjara przybyło mu 10 cm na długość i ubyło 5 cm na wysokość.

Najpopularniejsze modele Renault na świecie

RENAULT ARKANA (LJC)

Subaru Justy

Każda generacja Subaru Justy opierała się na innym, bliźniaczym modelu: raz był to Suzuki Swift, raz Ignis, a ostatnim razem – Daihatsu Sirion. Najnowsza generacja została… mikrovanem, który jest wyższy niż szerszy (174 cm względem 167 cm). Za napęd odpowiada jednostka 1.0, generująca 69 KM lub 98 KM po dodaniu turbosprężarki.

10 samochodów o zasięgu globalnym (w tym Suzuki Swift, pierwowzór jednego z wcieleń Subaru Justy)

Subaru Justy

Suzuki Alto Lapin

Kei-car stworzony w oparciu o „pełnowymiarowe”, sprzedawane swego czasu w Europie Alto. Gabaryty Lapina regulują przepisy dotyczące kei-carów. Długość auta nie przekracza 3,4 m, a waga najlżejszej odmiany oscyluje w granicach 650 kg. Wolnossący silnik o pojemności 658 cm³ (52 KM) napędza koła przednie lub opcjonalnie obie osie.

Czy doczekamy się Suzuki jimny z 5-drzwiowym nadwoziem?

Suzuki Alto Lapin

Toyota Century

Uznawana za jedną z najlepiej wyciszonych limuzyn na świecie Toyota Century produkowana jest w trzech generacjach od 1967 roku. Najnowsza zadebiutowała 3 lata temu i jako pierwsza, zamiast benzynowego V12, wykorzystuje napęd hybrydowy (5.0 V8 + silnik elektryczny, łącznie 431 KM). Długość auta to 534 cm, waga – minimum 2370 kg.

Więcej na temat Toyoty Century w wersji kabriolet

Toyota Century

Toyota Pixis Mega

Kolejny już kei-car, tym razem w wersji MPV. Jeszcze większa dysproporcja wysokości względem szerokości (odpowiednio 183,5 cm i 147,5 cm). Do drugiego rzędu siedzeń prowadzą przesuwane z obu stron drzwi. Silnik 658 cm³ generuje 52 lub 64 KM i opcjonalnie łączy się z napędem 4×4.

Najpopularniejsze modele Toyoty na świecie

Toyota Pixis Mega

Volkswagen Atlas Cross Sport

Największy SUV-coupe Volkswagena, bazujący na modelu Atlas lub Teramont (w Chinach, odpowiednik coupe wtedy nazywa się Teramont X). Długością i rozstawem osi plasuje się pomiędzy Touaregiem a Audi Q8 (odpowiednio 490 cm i 298 cm). Pod maską ulokowano dwie jednostki TSI: 2.0 (186-220 KM) oraz 2.5 V6 (299 KM). We wszystkich napęd przekazywany jest na obie osie.

Najpopularniejsze modele Volkswagena na świecie

Volkswagen Atlas Cross Sport

Volkswagen Passat NMS

Wydłużona do 494 cm odmiana standardowego Passata, sprzedawana w Chinach, USA i Korei Południowej. Co ciekawe, auto kosztuje mniej od „naszego” Passata, z którym na wybranych rynkach jest sprzedawany jednocześnie (np. w Chinach, gdzie bazowy Passat nazywa się Magotan). Pod maską: znane i u nas jednostki 1.4 TSI i 2.0 TSI. Na bazie tej pierwszej Volkswagen oferuje 211-konną odmianę hybrydową.

Czy Volkswagen Passat będzie nadal produkowany?

Volkswagen Passat NMS

Zdjęcia samochodów pochodzą ze strony www.autowp.ru

1 KOMENTARZ

  1. Tych samochodów , których w Europie nie ma jest znacznie więcej. Zwłaszcza w Ameryce Płn, i Płd oraz Azji, np. w Indiach.
    Np. Hyundai Venue, ix25, itp. kia Cerato na Azje i Australię czy modele Fiata na Ameryke Płd.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here