Zmiana rozmiaru kół

Koła mają ogromny wpływ na wygląd pojazdu. Do większości modeli dostępnych jest przynajmniej kilka różnych modeli felg i dopasowanych do nich opon. Wymiany można z powodzeniem dokonać po zakupie auta.

Niemal zawsze zmiana polega na zwiększeniu szerokości opon i średnicy felg. Poprawia to nie tylko wygląd auta, ale również trakcję i prowadzenie. Pole manewru jest duże, bo jeszcze do niedawna wiele modeli samochodów w bazowych wersjach opuszczało fabryki na 14-calowych felgach. Większość aut homologowano z kilkoma różnymi rozmiarami kół, co daje możliwość dopasowania ich do własnych preferencji.

Decydując się na zmianę średnicy felgi oraz inną oponę należy mieć na uwadze, że producenci dopuszczają zmianę średnicy ogumienia w zakresie rozmiarów homologowanych. Gwarantuje to zachowanie właściwości jezdnych i odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa pojazdu – przypomina Artur Posłuszny z firmy Yokohama.

Informacje o zalecanych rozmiarach opon są podawane w instrukcji obsługi pojazdu, jak również powielane na naklejkach na środkowym słupku dachu, drzwiach lub w okolicach wlewu paliwa. Pojazd zachowuje wtedy właściwości trakcyjne przez brak negatywnego wpływu na działanie systemów stabilizacji toru jazdy i innych systemów bezpieczeństwa, w tym ABS.

Konsekwencją zastosowania felgi o większej średnicy jest użycie opony o niższym profilu, co pozwala na zachowanie względnie stałej średnicy całego koła.  Jeśli zdecydujemy się na zmianę rozmiaru opony, trzeba pamiętać, że możemy działać w ograniczonym zakresie. – Średnicę zewnętrzną opony otrzymamy mierząc wysokość od czubka bieżnika do ziemi. Można skorzystać ze specjalnych kalkulatorów dostępnych w sieci. Przyjmuje się, że chcąc zmienić rozmiar opony, średnica zewnętrzna nie powinna być większa niż 1,5% względem opony oryginalnej i nie mniejsza niż 2% – tłumaczy Artur Posłuszny.

Redakcja poleca: Opony wielosezonowe bez tajemnic. Czy warto kupić opony całoroczne?

Średnica koła ma bezpośredni wpływ na wskazania prędkościomierza i pracę licznika kilometrów. Trzeba pamiętać, że od ubiegłego roku kodeks karny stanowi, że „kto zmienia wskazanie drogomierza pojazdu mechanicznego lub ingeruje w prawidłowość jego pomiaru, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5”. Wobec takich regulacji rozgorzała dyskusja, jak zmiana rozmiaru kół wpłynie na odczyt drogomierzy. Problemów z prawem nie należy się obawiać, gdy zastosujemy ogumienie dopuszczone przez producenta pojazdu.

Samochód flotowy - Ford Focus III
Felgi o małej średnicy są bardzo często znakiem rozpoznawczym samochodów flotowych – relatywnie wąskie opony o wysokim profilu są tanie w wymianie i dość trudne do uszkodzenia, a skrzywioną stalową felgę można w prosty sposób wyprostować, co nie wchodzi w grę w przypadku alufelg (po wjechaniu w dużą dziurę często pękają).

Niski profil opony obniża komfort jazdy – zmniejsza się bowiem wysokość boku opony, który filtruje wstrząsy. Gdy jest on niższy, i co za tym idzie sztywniejszy, tym większa liczba uderzeń przenoszonych jest do wnętrza samochodu. Brakuje też amortyzacji przy wpadnięciu koła w dziurę lub koleinę, a do tego rośnie podatność koła na uszkodzenia. Z kolei zwiększenie szerokości opony ogranicza komfort akustyczny, ale skraca drogę hamowania, zapewnia lepsze prowadzenie na łukach i poprawia trakcję przy ruszaniu. Dlatego im bardziej sportowe auto, tym ma ono większe koła.

Warto wiedzieć: Szybciej, ale wolniej. Jak prędkość wpływa na zasięg samochodu elektrycznego?

Zakup nowego kompletu felg i opon jest znaczącym wydatkiem. Jeśli chcemy zamontować większe felgi, trzeba liczyć się z zależnością, im większa, tym droższa. Podobna zasada obowiązuje przy zmniejszaniu profilu opony. Szersze ogumienie to nie tylko większa powierzchnia styku z nawierzchnią, ale także wyższe opory toczenia. W konsekwencji rośnie zużycie paliwa.

Oceny czytelników
[Głosów: 6 Średnia: 2.5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here