Jazda na oponach letnich w zimę niesie za sobą duże niebezpieczeństwo. Czy podobnie jest z zimówkami w porze letniej? Oto nasz test zachowania się opon zimowych w lecie.
Część kierowców z różnych powodów (nie tylko z oszczędności) zostawia opony zimowe do jazdy w okresie letnim. Wielu natomiast pyta, czy takie postępowanie nie jest ignorancją zasad bezpieczeństwa lub przesadną oszczędnością. O ile zimą jazda na zimowych oponach jest zalecana w określonych miesiącach, nie ma żadnego przepisu zabraniającego jazdy na zimówkach w porze letniej. Sprawdziliśmy, czy w warunkach letnich ogumienie zimowe faktycznie stwarza większe zagrożenie. Do porównania użyto dodatkowo zużytych opon obu typów.
Nie na zakręty, a w kałuże
Podczas hamowania na suchej nawierzchni ze 100 km/h najlepiej zachowała się opona letnia, a zimówka wyhamowała 4 metry dalej. Ma mokrym asfalcie różnica była jeszcze mniejsza, bo 3 metry. Tutaj nie popisała się używana opona, która wyhamowała na dystansie aż 82 metrów. Czym wytłumaczyć opisane różnice w drogach hamowania? Opona zimowa jest „miększa” i ma bieżnik poprzecinany lamelami, przez co bardziej się odkształca, powodując gorsze hamowanie i słabszą przyczepność w zakrętach. Szerokie rowki bieżnika przydają się natomiast podczas wjazdu w kałużę – odprowadzają wodę szybciej niż w oponie letniej, co pozwala na uzyskanie lepszego wyniku w aquaplaningu.
Bez większej różnicy
Obiektywnie patrząc, opona zimowa w letnich warunkach nie stwarza zagrożenia i zachowuje podobne parametry jak letnia. Jeżdżąc na nich trzeba być przygotowanym na nieznacznie gorsze prowadzenie i drogę hamowania. Przestrzegamy przed stosowaniem używanych opon z niskim bieżnikiem – bywają zdradliwe zwłaszcza na mokrym asfalcie.
Różnice parametrów opon zimowej, letniej i zużytej latem
Hamowanie na sucho ze 100 km/h |
Hamowanie na mokro ze 100 km/h |
Prędkość aquaplaningu | |
Opona zimowa | 45,5 m | 65 m | 78 km/h |
Opona letnia | 41,5 m | 62 m | 75 km/h |
Opona zużyta | 44 m | 82 m | 63 km/h |