Zawracanie i skręt w lewo - otwierające

Dla kierowców skręcanie w lewo i zawracanie jest chlebem powszednim, lecz mimo tego wciąż dochodzi do kolizji przy okazji wykonywania tych teoretycznie prostych manewrów. Wyjaśniamy, jak prawidłowo skręcać w lewo i zawracać na drodze.

Brak wzajemnego zrozumienia kierowców i luki w znajomości przepisów ruchu drogowego skutkują wieloma problematycznymi sytuacjami podczas najzwyklejszego skręcania w lewo na skrzyżowaniu albo wykonywania manewru zawracania. Kierowcom najwięcej problemów sprawia to drugie – często nie wiedzą, na których skrzyżowaniach mogą, a na których nie mogą zawrócić oraz w jakich miejscach odgórnie obowiązuje zakaz zawracania.

Gdzie nie można zawracać?

Należy zapamiętać, że wykonywania manewru zawracania przede wszystkim zakazuje namalowana na jezdni linia ciągła i, oczywiście, odpowiedni znak. Poza tym kategoryczny zakaz zawracania obowiązuje w następujących miejscach na drodze:

  • w tunelu
  • na moście
  • na wiadukcie
  • na autostradzie
  • na drodze ekspresowej (poza skrzyżowaniami)
  • na przejściu dla pieszych.
Światła - strzałki
Na zawrócenie zezwala tylko sygnalizator świetlny po prawej stronie.

Znak „zakaz zawracania” jest odwoływany przez najbliższe skrzyżowanie albo poprzez umieszczenie znaku „koniec zakazu zawracania”. Uwaga: o tym, że nie wolno zawracać, informuje również zakaz skrętu w lewo. Obowiązuje on tylko i wyłącznie na najbliższym skrzyżowaniu (w przeciwieństwie do zakazu zawracania, który zabrania wykonywania tego manewru od miejsca ustawienia aż do najbliższego skrzyżowania).

Kolejną kwestią są strzałki umieszczone na sygnalizacji świetlnej. Jeżeli wyznaczają jeden kierunek (w lewo/prawo/prosto), na tym skrzyżowaniu nie możemy zawrócić. Na wykonanie tego manewru zezwala dopiero dodatkowa strzałka w dół. Poza tym nie wolno nawracać w miejscach ograniczonej widoczności, na drogach gdzie pojazdy rozwijają dużą prędkość, na ruchliwych ulicach w mieście i w innych sytuacjach mogących stworzyć potencjalne zagrożenie dla współużytkowników dróg.

Jak prawidłowo zawracać?

Poniżej przedstawiamy kilka sytuacji związanych w zawracaniem, które przysparzają kierowcom najwięcej problemów. Wyjaśniamy, jak się w nich zachować.

Zawracanie na nawrotce1. Wybór toru jazdy podczas zawracania „na zawrotce”

Jeśli nie ma wytyczonych linii wyznaczających tor jazdy dla kierowców, „zawrotkę” można pokonać na dwa sposoby: trzymając się lewej strony lub prawej, wykonując tym samym manewr zawracania pod większym łukiem. By utrzymać porządek na drodze, warto zawrócić w taki sam sposób jak samochód jadący przed nami.

2. Zawracanie na drodze z pierwszeństwem

Gdy zawracamy na drodze z pierwszeństwem przejazdu, nie tracimy przywileju pierwszeństwa wobec samochodów wyjeżdżających z drogi podporządkowanej lub z sygnałem do skrętu warunkowego (na „zielonej strzałce”). Zachowajmy jednak ostrożność, bo większość kierowców sądzi, że będziemy skręcać w lewo, a nie zawracać.

Zawracanie na drodze z pierwszeństwem
W obu sytuacjach pojazd wyjeżdżający z drogi podporządkowanej powinien ustąpić pierwszeństwa pojazdowi, który zawraca na skrzyżowaniu.

3. Wybór toru jazdy podczas zawracania na skrzyżowaniu

Jeśli manewr zawrócenia wymaga wjechania na fragment ruchliwej drogi, najlepiej wykonać go z zastosowaniem dwóch skrętów w lewo: wjechać na środek skrzyżowania i dopiero tam zawrócić po przepuszczeniu wszystkich pojazdów. Przepisy nie zabraniają jednak wykonania nawrotki „na raz”, czyli na jezdni służącej do jazdy w przeciwnym kierunku.

Zawracanie na skrzyżowaniu
Przepisy dopuszczają obie metody zawrócenia na tego rodzaju skrzyżowaniach, lecz bezpieczniejsze rozwiązanie przedstawia zdjęcie po lewej stronie.

4. Zawracanie na wąskiej drodze

Chcąc zawrócić na wąskiej drodze musimy najpierw przepuścić auta jadące z naprzeciwka i dopiero potem najechać na przeciwny pas ruchu w celu wykonania nawrotki. Jeśli używamy biegu wstecznego, musimy także ustąpić pierwszeństwa samochodom jadących pasem, którym się przed chwilą poruszaliśmy.

Zawracanie na drodze
Wykręcanie na kilka razy jest czasochłonne i wprowadza zamęt na drodze. Warto w miarę możliwości zawracać na skrzyżowaniach.

 

Jak skręcać w lewo na drodze z wieloma pasami ruchu?

Na dużych skrzyżowaniach dochodzi do drogowych nieporozumień związanych z niewiedzą kierowców na temat pasa ruchu, który powinni zająć po opuszczeniu „krzyżówki”. Ogólna zasada mówi, że jeśli toru jazdy nie wyznaczają żadne znaki, kierowca jadący prawym pasem ruchu powinien zająć pas prawy, a lewym – lewy. Gdy jezdnia ma 3 pasy i obaj zdecydują się wjechać na środkowy, pierwszeństwo przysługuje temu z prawej strony.

Skręt w lewo
Najlepiej wyznawać zasadę, że po opuszczeniu skrzyżowania zjeżdżamy na ten pas, którym się wcześniej poruszaliśmy.

5 KOMENTARZE

  1. Punkt 2. nie jest wcale taki oczywisty. Przepisy są w tej kwestii niejednoznaczne i wcale nie jest powiedziane, że mamy pierwszeństwo zawracając na drodze głównej. Polecam odcinek 734 „Jedź Bezpiecznie”. Ja osobiście uważam, że bardziej intuicyjna i przede wszystkim bezpieczniejsza jest interpretacja, że nie mamy pierwszeństwa.

  2. Dokładnie też oglądałam ten odcinek i każdy mówi co innego i co tu robić na drodze. Nie można by to jakoś bardziej sprecyzować żeby było jaśniej i czytelniej a nie każdy interpretuje jak chce.

  3. Wszystkie pokazane na zdjęciach miejsca nie są specjalnymi miejscami do zawracania zwane zawrotką, nawrotką lub przecinką. Są to SKRZYŻOWANIA, na których, wbrew wymysłom autora, nie wolno jechać pod prąd. Zawracający nie ma pierwszeństwa, tak jak cofający, przed nikim!!!
    1. Na tym skanalizowanym skrzyżowaniu dróg publicznych zawracanie jest dwukrotną zmiana kierunku jazdy w lewo, zatem nie wolno tu zawracać jadąc przy lewej krawędzi drogi poprzecznej.
    2. Pierwszeństwo przy zawracaniu na drodze z pierwszeństwem, to nieuprawniony niczym wymysł Zbigniewa Drexlera.
    3. Tor jazdy na prawym zdjęciu jest nieuprawniony, gdyż jest jazdą pod prąd na skrzyżowaniu. Czy autor zamiast objechać rondo jednokierunkową jezdnią bez zmiany kierunku jazdy w lewo przy ruchu okrężnym lub ze zmianą kierunku jazdy w lewo na rondzie o kierunkowej organizacji ruchu zawraca na jego skrzyżowaniu wlotowym?

    „Jak skręcać w lewo”, to kolejne nieuprawnione wymysły wg praktyki WORD. Skręcając w lewo z wielu pasów ruchu pilnuje się swojego pasa ruchu licząc pasy od lewej strony. Bzdurą jest teza, że z lewego pasa jedzie się na skrajny prawy pas ruchu, pod pretekstem obowiązku jazdy na wprost możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Skoro tak to dlaczego ten z lewego pasa nie kończy zmiany kierunku jazdy na pasie środkowym?

  4. Sprostowanie. Bzdurą jest teza, że ten z PRAWEGO pasa do skręcania w lewo jedzie na skrajny prawy pas ruchu drogi poprzecznej, pod pretekstem obowiązku jazdy na wprost możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Skoro tak to dlaczego ten z lewego pasa do skręcania w lewo nie kończy zmiany kierunku jazdy na pasie środkowym?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here