Autostrada - lewy pas

Jedną z najczęstszych przyczyn zdarzeń drogowych w Polsce jest niezachowanie bezpiecznego odstępu. Zwłaszcza na autostradach warto pamiętać o tzw. regule „3 sekund”.

Surowo karana w wielu krajach zachodniej Europy jazda na zderzaku jest codziennością na polskich drogach. Niestety dotyczy to nawet tras ekspresowych i autostrad. To poważny błąd. Taki styl jazdy nie pozwala na skrócenie czasu podróży, a zwiększa prawdopodobieństwo poważnego wypadku. Jeżeli kierowca poprzedzającego samochodu będzie musiał nacisnąć na hamulec, jadąca za nim osoba nie zdąży zareagować, co zakończy się kolizją lub wypadkiem. Skalę zjawiska zwiększa czynnik zaskoczenia – jadąc na zderzaku poprzedzającego pojazdu mamy mocno ograniczone pole widzenia, a sygnałem do hamowania są dopiero światła tego auta, a nie rozwój sytuacji na drodze.

Z tego powodu w trosce o bezpieczeństwo swoje i innych użytkowników dróg należy zawsze trzymać bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu. Nie sposób jednoznacznie powiedzieć, ile powinien wynosić bezpieczny odstęp. Zmienia się on bowiem wraz z prędkością – im szybciej jedziemy, tym odstęp powinien być większy. W Niemczech obowiązuje zasada połowy prędkości wyrażonej w metrach, czyli przy 100 km/h powinien wynosić on 50 m, a przy 200 km/h – 100 m. Oceny można dokonać na podstawie umieszczonych przy drodze słupkach kilometrażowych.

Bezpieczny odstęp
W przypadku awaryjnego hamowania zachowanie bezpiecznego odstępu jest czynnikiem pozwalającym na uniknięcie najechania na tył poprzedzającego pojazdu.

Łatwiejszym sposobem na zachowanie bezpiecznego odstępu jest tzw. reguła „3 sekund”. Określa ona wyrażony w sekundach odstęp, jaki należy zachować od poprzedzającego pojazdu. Aby określić odstęp, trzeba znaleźć punkt odniesienia w postaci nieruchomego obiektu na drodze lub przy niej – np. może to być znak drogowy, oznakowanie na jezdni czy łata asfaltu. Kiedy poprzedzający nas pojazd mija taki punkt, zaczynamy odliczanie sekund do chwili, kiedy my znajdziemy się na jego wysokości.

Redakcja poleca: Hamowanie awaryjne na autostradzie

Utrzymanie rezerwy trzech sekund sprawia, że jazda jest płynna, komfortowa, a jednocześnie bezpieczna – umożliwia zareagowanie w razie gwałtownego i niespodziewanego hamowania pojazdu przed nami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here