W przyszłych autach koreańskiej marki automatyczna skrzynia przy doborze biegu uwzględni ukształtowanie terenu i natężenie ruchu. Poznaj szczegóły.

Producenci samochodów już nas przyzwyczaili, że w nowych modelach pracę automatycznej skrzyni biegów można dopasować do własnych preferencji. Kierowca zazwyczaj otrzymuje kilka ustawień do wyboru, a wśród nich najczęściej: tryby Eco, Normal i Dynamic. Kia postanowiła pójść krok dalej.

Koreański koncern opracował pierwszy na świecie system zarządzania pracą przekładni automatycznej, który z wyprzedzeniem załącza odpowiednie przełożenie, uwzględniając profil drogi oraz warunki ruchu. Kia planuje wdrożyć tę technologię w przyszłych modelach, a opisywane rozwiązanie jest przedmiotem kilkudziesięciu patentów.

Zasada działania tego systemu opiera się na technologii informacyjno-komunikacyjnej (ICT). Pracą skrzyni biegów steruje jednostka kontrolna, która w czasie rzeczywistym zbiera i przetwarza dane z różnych źródeł: nawigacji 3D wyposażonej w precyzyjną mapę drogi, a także z kamery i radaru, które są wykorzystywane do działania aktywnego tempomatu. Nawigacja 3D korzysta z wszelkich informacji o profilu drogi (wysokości nad poziomem morza, kącie nachylenia podjazdu lub zjazdu i krzywiźnie zakrętu) oraz o zdarzeniach na drodze i aktualnych warunkach ruchu. Natomiast radar wykrywa prędkość poprzedzających pojazdów i odległość do nich, a kamera „widzi” linie wyznaczające pas ruchu i dostarcza informacji o przebiegu drogi.

Jednostka sterująca (wykorzystując i przetwarzając dane wejściowe) w czasie rzeczywistym przewiduje optymalny scenariusz zmiany biegów za pomocą algorytmu, który korzysta ze sztucznej inteligencji i załącza odpowiedni bieg do danej sytuacji. Dla przykładu, gdy spodziewane jest spowolnienie ruchu, a radar nie rejestruje zmiany prędkości poprzedzającego samochodu, następuje automatyczne rozłączenie sprzęgła, aby ograniczyć zużycie paliwa.

Redakcja poleca: Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią?

Podczas gwałtownego przyspieszania (np. przy włączaniu się do ruchu na autostradzie), system wyboru profilu jazdy automatycznie przełącza się na tryb Sport, a po osiągnięciu stałej prędkości automatycznie wraca do wcześniejszego ustawienia. Gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, uruchomi się funkcja hamowania silnikiem.

System zarządzania pracą przekładni automatycznej został opracowany także z myślą o samochodach autonomicznych. W przyszłości to rozwiązanie ma zostać rozszerzone o nowe funkcje, takie jak komunikacja z sygnalizacją drogową w oparciu o technologię LTE lub 5G.

Zobacz również: 7 popularnych skrzyń automatycznych 

Pierwsze testy samochodu z tym systemem przeprowadzone na krętej drodze wykazały, że częstotliwość zmian przełożeń była mniejsza o ok. 43% w porównaniu z autem bez tego rozwiązania. Dzięki nowemu systemowi zarządzania pracą automatycznej skrzyni, kierowcy o 11% rzadziej korzystali z hamulców, ograniczając w ten sposób zużycie paliwa i zmęczenie kierującego w czasie jazdy.

Warto przeczytać również:

Kia zapowiedziała kilka ważnych nowości na rok 2020

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here