NowościAktualnościZapłacimy mniej za hybrydy. Ale czy na pewno?

Zapłacimy mniej za hybrydy. Ale czy na pewno?

Parlament zatwierdził nowe stawki akcyzy dla aut hybrydowych. Nabywcy będą mogli zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt tysięcy zł. Sprawdź szczegóły.

W ostatnim czasie Sejm przyjął, a Senat zatwierdził nowelizację ustawy, na mocy której obniżono wysokość podatku akcyzowego na auta hybrydowe. Stawki akcyzy po zmianach są o połowę niższe i wynoszą:

  • 1,55% w przypadku hybryd z silnikami o pojemności poniżej 2000 cm3
  • 9,3% w przypadku hybryd i hybryd plug-in z silnikami o pojemności 2000-3500 cm3

Nowe przepisy obejmują wyłącznie samochody osobowe i co ciekawe, nie dotyczą Priusa PHV, czyli plug-in hybrid. Dlaczego? Hybrydowa Toyota w tej wersji ma silnik o pojemności 1,8 litra, a znowelizowany artykuł 105 ustawy o podatku akcyzowym wyraźnie mówi, że niższa stawka dotyczy „samochodów osobowych o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania”, co wyklucza hybrydy plug-in. W przypadku aut z silnikami o pojemności 2,0-3,5 litra ustawodawca wpisał obydwa rodzaje aut hybrydowych.

Należy przyjąć, że nowa akcyza obejmie również samochody z tzw. układem mild hybrid, obejmującym najczęściej 48-woltową instalację elektryczną oraz niewielki silnik elektryczny. W taki system wyposażone są m.in. nowe modele Audi i KIA Sportage. To znacząco powiększy katalog aut, które „załapią się” na niższe stawki podatku akcyzowego.

Klienci Porsche na nowych przepisach mogą zyskać ok. 50 000 zł.

Niestety nie ma gwarancji, że nowe przepisy przełożą się na obniżkę cen aut w salonach. Jednak jeśli tak by się stało, to klienci mogliby zaoszczędzić od ok. 1000 zł w przypadku Toyoty Yaris do ok. 60 000 zł (Lexus LS). Pewne jest natomiast, że niższe stawki akcyzy zmniejszą dochody do budżetu państwa. Wg wyliczeń redaktorów portalu Wysokie Napięcie, uwzględniających tylko 10 najlepiej sprzedających się hybrydowych modeli w 2018 r., wpływy budżetowe zmniejszyłyby się o ok. 100 milionów zł.

Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia, czyli w zależności od daty podpisania ustawy przez Prezydenta – 1 grudnia 2019 r. lub 1 stycznia 2020 r.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji