O wielkim szczęściu może mówić mieszkanka Tychów, która uniknęła śmierci na przejeździe kolejowym. Skończyło się na strachu i mandacie.
Prowadzona przez nią Skoda Citigo utknęła pomiędzy opuszczonymi zaporami. Zderzeniu z pociągiem zapobiegła tylko zdecydowana reakcja policjanta Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach po służbie, który wyłamał barierę, by pomóc kobiecie. Po chwili przejechał rozpędzony skład.
Po całej sytuacji policjant rozmawiał z roztrzęsioną kobietą. Na miejsce wezwany też został patrol drogówki, który wyciągnął konsekwencje wobec nieodpowiedzialnego zachowania kierującej. Została ona ukarana mandatem w kwocie 300 złotych i 4 punktami karnymi za naruszenie zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy, jeśli opuszczanie półzapór zostało rozpoczęte.
Redakcja poleca: Przejazd kolejowy. Co musi wiedzieć o nim kierowca? Przepisy
Funkcjonariusze i pracownicy kolei przypominają, że droga hamowania pociągu jest około 13 razy dłuższa niż samochodu. Skutki uderzenia osobówki przez rozpędzony pociąg można jedynie porównać z potrąceniem aluminiowej puszki przez samochód. Dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy upewniać się, czy nie nadjeżdża pociąg nawet na strzeżonych przejazdach. W trakcie ich pokonywania nie należy zmieniać biegów, ani wciskać sprzęgła – awaria sprzęgła lub mechanizmu wybierającego mogłaby doprowadzić do unieruchomienia pojazdu na torowisku. Jeżeli samochód zgaśnie na torach, należy włączyć pierwszy lub wsteczny bieg i opuścić przejazd kręcąc rozrusznikiem przy zwolnionym pedale sprzęgła (nie we wszystkich autach jest to możliwe). Z kolei w sytuacji uwięzienia na przejeździe przez zamknięte zapory, należy podjąć próbę ich podniesienia lub wyłamania ich samochodem. Lepiej zapłacić za nowy szlaban niż doprowadzić do tragedii!
Kierujący pojazdem obowiązany jest:
- zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachować szczególną ostrożność;
- przed wjechaniem na tory upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
- prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
- w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
- omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.