Samochód na przejezdzie

O wielkim szczęściu może mówić mieszkanka Tychów, która uniknęła śmierci na przejeździe kolejowym. Skończyło się na strachu i mandacie.

Prowadzona przez nią Skoda Citigo utknęła pomiędzy opuszczonymi zaporami. Zderzeniu z pociągiem zapobiegła tylko zdecydowana reakcja policjanta Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach po służbie, który wyłamał barierę, by pomóc kobiecie. Po chwili przejechał rozpędzony skład.

Po całej sytuacji policjant rozmawiał z roztrzęsioną kobietą. Na miejsce wezwany też został patrol drogówki, który wyciągnął konsekwencje wobec nieodpowiedzialnego zachowania kierującej. Została ona ukarana mandatem w kwocie 300 złotych i 4 punktami karnymi za naruszenie zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy, jeśli opuszczanie półzapór zostało rozpoczęte.

Redakcja poleca: Przejazd kolejowy. Co musi wiedzieć o nim kierowca? Przepisy

Funkcjonariusze i pracownicy kolei przypominają, że droga hamowania pociągu jest około 13 razy dłuższa niż samochodu. Skutki uderzenia osobówki przez rozpędzony pociąg można jedynie porównać z potrąceniem aluminiowej puszki przez samochód. Dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy upewniać się, czy nie nadjeżdża pociąg nawet na strzeżonych przejazdach. W trakcie ich pokonywania nie należy zmieniać biegów, ani wciskać sprzęgła – awaria sprzęgła lub mechanizmu wybierającego mogłaby doprowadzić do unieruchomienia pojazdu na torowisku. Jeżeli samochód zgaśnie na torach, należy włączyć pierwszy lub wsteczny bieg i opuścić przejazd kręcąc rozrusznikiem przy zwolnionym pedale sprzęgła (nie we wszystkich autach jest to możliwe). Z kolei w sytuacji uwięzienia na przejeździe przez zamknięte zapory, należy podjąć próbę ich podniesienia lub wyłamania ich samochodem. Lepiej zapłacić za nowy szlaban niż doprowadzić do tragedii!

Kierujący pojazdem obowiązany jest:

  • zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachować szczególną ostrożność;
  • przed wjechaniem na tory upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
  • prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
  • w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

Kierującemu pojazdem zabrania się:

  • objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
  • wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
  • wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
  • omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 5]

2 KOMENTARZE

  1. Kto w tym przypadku ponosi koszty wyłamania zapory? Kogo będzie ścigał ubezpieczyciel? Panią w samochodzie czy Pana, który wyłamał zaporę?

  2. Długość drogi hamowania ciężarówki o masie całkowitej 40 ton jest 100 razy dłuższa niż pieszego. Pomimo to jednak to pieszy ma pierwszeństwo na pasach, nawet wtedy gdy zestaw już nie ma szans na wyhamowanie. Przepisy są durne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here