PoradyPoradyZamiana żarówek na LED-y: efektowne rozwiązanie, ale nie zawsze legalne

Zamiana żarówek na LED-y: efektowne rozwiązanie, ale nie zawsze legalne

LED-owe zamienniki żarówek unowocześniają auto i poprawiają skuteczność oświetlenia. Ich użycie w niektórych przypadkach jest jednak niezgodne z prawem.

Właściciele starszych samochodów często skarżą się na mało wydajne oświetlenie: standardowe żarówki halogenowe nie są w stanie rozproszyć plamy światła w wystarczający sposób, a w dodatku co chwila ulegają przepaleniu. Jak się okazuje, problem słabych świateł można rozwiązać szybko i względnie niedrogo, kupując zamienniki żarówek wykonane w technologii LED. Nasz opublikowany wcześniej test diodowych odpowiedników H4 tylko potwierdził sens ich montażu. Jakość oświetlenia znacznie się poprawiła: reflektor z LED-em dał wyraźne, białe światło o większej szerokości i długości, porównywalne do wytwarzanego przez światła w droższych samochodach z fabrycznymi diodami.

Bezpieczne, ale… nielegalne

Niestety, pomimo że LED-owe zamienniki zwiększają bezpieczeństwo i poprawiają komfort jazdy nocą, ich używanie jest w Polsce nielegalne z powodu braku homologacji diod na stosowanie w światłach zaprojektowanych do montażu żarówek. Przepisy zabraniają zamiany zwykłych żarówek na LED-y w oświetleniu zewnętrznym, zatem zakaz dotyczy reflektorów głównych, kierunkowskazów oraz lamp pozycyjnych. Wykrycie przeróbki grozi mandatem lub zabraniem dowodu rejestracyjnego, a także możliwymi problemami na stacji kontroli pojazdów: diagnosta, widząc diody w miejscu fabrycznych żarówek, nie zaliczy badania technicznego.

Każdy da radę wymienić

Mimo możliwych konsekwencji niektórzy kierowcy ryzykują i montują w swoich samochodach diodowe odpowiedniki standardowych żarówek. Podmiana jest na tyle prosta, że powinien sobie z nią poradzić niemal każdy: wystarczy w miejsce starej żarówki wpiąć nową. Ewentualne problemy może sprawić dobór właściwego mocowania w reflektorze.

Poniżej przedstawiamy rodzaje żarówek, które mają swoje diodowe odpowiedniki. Podajemy także ich ceny.

Lampy główne

Odpowiedniki żarówek: H4, H7

Ceny: 130-540 zł (2 szt.)

Brak homologacji drogowej

LED-owe zamienniki tradycyjnych żarówek 07
By zmniejszyć ryzyko wykrycia przeróbki na diody, warto wybrać LED-y o cieplejszej barwie. W samochodach z żarówkami wciskanymi na zatrzask nie da się ich zamontować.

Kierunkowskazy

Odpowiedniki żarówek: P21, PY21, W21W, WY21W (cokołowe lub wciskane)

Ceny: 50-80 zł (2 szt.)

Brak homologacji drogowej

LED-owe zamienniki tradycyjnych żarówek 03
Diody do kierunkowskazów można kupić w kolorze białym lub żółtym.

Światła pozycyjne

Odpowiedniki żarówek: R5W, T4W, H6W, W5W (cokołowe lub wciskane)

Ceny: 20-60 zł (2 szt.)

Brak homologacji drogowej

LED-owe zamienniki tradycyjnych żarówek 05
Tzw. postojówek również nie można zastąpić zamiennikiem w technologii LED.

Można inaczej unowocześnić auto

Zwolennicy diodowego oświetlenia mogą wykorzystać jego potencjał w samochodzie w inny, tym razem legalny sposób. Prawo dopuszcza montaż LED-owego oświetlenia do jazdy dziennej (uniwersalnego lub przystosowanego do konkretnego modelu). Przykrych konsekwencji nie poniesiemy również w przypadku wykrycia diodowego oświetlenia tablicy rejestracyjnej, światła cofania lub montażu LED-owych lampek we wnętrzu auta. Owe modyfikacje również podwyższą atrakcyjność auta i sprawią, że użytkowanie stanie się przyjemniejsze i zgodne z przepisami.

Światła dzienne

Kompletny zestaw uniwersalny lub dopasowany do konkretnego modelu

Ceny: 25-400 zł

Dopuszczone do użytku

LED-owe zamienniki tradycyjnych żarówek 10
Zestawy świateł do jazdy dziennej powinny nosić oznaczenia DRL oraz E.

Podświetlenie tablicy

Odpowiedniki żarówek: R5W, R10W, W5W, C5W, T4W (cokołowe lub wciskane)

Ceny: 20-40 zł (2 szt.)

Brak konsekwencji za stosowanie

LED-owe zamienniki tradycyjnych żarówek 12
Oprócz samej żarówki można także wymienić całą lampkę na LED-ową. Taka przeróbka nie skończy się negatywnym wynikiem badania technicznego.

Światła cofania

Odpowiedniki żarówek: P21W, W16W, W21W (cokołowe lub wciskane)

Ceny: 60-140 zł (2 szt.)

Prawdopodobny brak konsekwencji za stosowanie

LED-owe zamienniki tradycyjnych żarówek 09
Diodowe światło cofania może zostać sklasyfikowane jako drobna usterka. Auto mimo tego i tak przejdzie przegląd.

Oświetlenie wnętrza i bagażnika

Odpowiedniki żarówek: R5W, C5W, W5W, K10W (cokołowe, wciskane lub rurkowe)

Ceny: 20-40 zł (2 szt.)

Dopuszczone do użytku

LED-owe zamienniki tradycyjnych żarówek 08
Do popularnych modeli aut można kupić nawet całe zestawy diodowych lampek do oświetlenia wnętrza.

Co zrobić, gdy po montażu diod LED pojawią się błędy?

Oświetlenie LED pobiera mniej prądu od tradycyjnych żarówek, stąd w aucie wyposażonym w system ostrzegania o awarii świateł po zamianie ich na diody mogą wyświetlać się alarmy. Wtedy trzeba kupić specjalne adaptery, które symulują obecność żarówki i wpiąć je w obwód zasilania światła. Ich ceny kształtują się na poziomie 30-60 zł.

LED-owe zamienniki tradycyjnych żarówek 13
Przykładowe adaptery firmy Osram

Czy warto zamienić zwykłe żarówki na LED-y?

Operacja zamiany źródła oświetlenia ma sens, ale każdy musi wykonać ją na własną odpowiedzialność. Legalnie możemy co najwyżej zamontować światła do jazdy dziennej albo diodowe oświetlenie wnętrza. Decydując się na przeróbkę pamiętajmy o wyborze produktów markowych firm: tanie diody szybko się przepalają, migają lub świecą w różnych odcieniach .

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

6 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji