PoradyPoradyZadbaj o auto jak profesjonalista: cz. 2 – wnętrze

Zadbaj o auto jak profesjonalista: cz. 2 – wnętrze

Środek auta bywa trudniejszy do wyczyszczenia niż karoseria. I również wymaga specjalnych środków. Oto poradnik, jak profesjonalnie umyć wnętrze samochodu.

Gruntowne odświeżenie nadwozia samochodu obejmuje prace nad sporą ilością blachy, co powoduje, że nie zrobimy tego porządnie w krótkim czasie. Z wnętrzem auta jest o tyle lepiej, że jest mniej do czyszczenia względem powierzchni, ale występuje znacznie więcej trudno dostępnych miejsc, a na niektóre trzeba poświęcić więcej czasu, by uzyskać pożądany efekt. Usunięcie plamy na fotelu może wymagać użycia porządnego środka piorącego, a dojście końcówką odkurzacza w najbardziej ukryte miejsca – dużo cierpliwości, zwłaszcza że niektóre brudy mocno się przyczepiają do wygłuszeń. Także do wnętrza przyda się trochę chemii, którą trzeba odpowiednio dobrać do swojego samochodu, m.in. do skórzanej lub welurowej tapicerki lub do czyszczenia ekranów na kokpicie. Poniżej opisujemy krok po kroku, jak sprawić, by środek auta stał się czysty jak gabinet.

1 Czyszczenie kabiny

Prace we wnętrzu auta należy zacząć od zadbania o tapicerkę, a dokładnie jej odkurzenia. Jeśli nie uda się usunąć całego brudu, warto wykorzystać do tego odkurzacz piorący lub rozcieńczony środek APC czy nawet preparat do prania. Tapicerkę czyścimy mikrofibrą, firanką lub szczotką do ubrań (nie gąbką), stosując ruchy zbierające, a nie wcierające (od tyłu do przodu auta). Jeśli nasze auto ma skórzaną tapicerkę, trzeba zastosować odpowiedni preparat i rozprowadzać go ruchami kolistymi, najlepiej szczotką z miękkim włosiem. Po czyszczeniu skórę impregnuje się odżywką, często dołączaną do zestawu do pielęgnacji (zestaw formy Colourlock wraz z szmatką i szczotką kosztuje 99 zł). Uwaga na tapicerki z alcantary – pierzemy je zimną wodą i staramy się jak najmniej ją nanosić.

Plastiki bez skazy

Następnie warto wyczyścić szyby auta. Płyn do szyb zalecamy nanieść na gąbkę, by nie spryskać nim plastików. Jeśli nie schodzą niektóre zabrudzenia, pomocna będzie glinka. Szyby można także spolerować, ale wymaga to odpowiedniego środka (albo tlenku ceru) i doświadczenia. Plastiki natomiast czyścimy rozcieńczonym APC, a następnie traktujemy preparatem ochronnym. Jeśli na powierzchni wciąż pozostaną zabrudzenia, powinna je usunąć benzyna ekstrakcyjna, a zarysowania – pasta lekkościerna.

2 Czyszczenie kokpitu

Z deską rozdzielczą postępujemy podobnie jak z karoserią – najpierw czyścimy, później zabezpieczamy. Na początku przecieramy kokpit środkiem APC rozcieńczonym w ciepłej wodzie (ewentualnie pianką do czyszczenia komputerów), najlepiej przy użyciu szmatki z mikrofibry (droższej, nie zostawiającej smug). Następnie deskę można zabezpieczyć środkiem do konserwacji tworzyw. Aby wybrać odpowiedni dla siebie, warto zajrzeć na stronę kosmetykaaut.pl. Niektóre mają nawet filtr UV, zabezpieczający powierzchnię przed blaknięciem.

Co zrobić z elementami dekoracyjnymi?

Takie elementy jak drewno lub aluminium (albo nawet lakier fortepianowy) polerujemy delikatną pastą lekkościerną, nanosząc ją nawet palcem. Później można je nawoskować normalnym woskiem do karoserii. Alternatywą jest zastosowanie wypełniacza rys (Autoglym SRP) lub środka do polerowania plastików (Meguiar’s Plast X). Do usuwania powierzchniowych zabrudzeń przydadzą się domowe chusteczki do kurzu, a do pozbycia się brudów w nawiewach – sprężone powietrze lub specjalna końcówka odkurzacza. Do nowoczesnych aut z dotykowymi ekranami polecamy specjalny środek do ich czyszczenia, którego rozprowadzamy delikatnymi ruchami mikrofibry.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji