PoradyPoradyZadbaj o auto jak profesjonalista: cz. 1 – nadwozie

Zadbaj o auto jak profesjonalista: cz. 1 – nadwozie

Podpowiadamy, za pomocą jakich środków i w jaki sposób umiejętnie zadbać o swoje auto. Oto część pierwsza naszego poradnika – mycie nadwozia.

Gruntowne czyszczenie samochodu nie należy do czynności ani szybkich, ani tanich. Często odświeżenie auta zajmuje nawet cały dzień, a na potrzebne do tego odpowiednie środki czystości wydamy kilkaset złotych. To jednak wciąż taniej niż oddanie auta do punktu detailingu, w którym za usługę zapłacimy nawet 2000 złotych. Jeśli znajdziemy w sobie odrobinę chęci i wygospodarujemy trochę czasu wolnego, wszystko zrobimy sami. Satysfakcji z efektu nie oddadzą żadne pieniądze.

Wysiłek zaprocentuje w przyszłości

Około 200 złotych w zupełności wystarczy na podstawowy zestaw kosmetyków do pielęgnacji samochodu. Zwykle mają długi okres ważności i sporą objętość, dzięki czemu wystarczą nawet na kilka lat. Gruntowne odświeżenie samochodu nie tylko wpłynie na jego estetykę, ale też zabezpieczy lakier przed korozją, ułatwi późniejsze zmywanie brudu i korzystnie wpłynie na późniejszą odsprzedaż – świetnie utrzymane auto znacznie szybciej znajdzie nowego właściciela niż „zapuszczone” lub odświeżone tanim kosztem. W dwóch częściach materiału przybliżymy, jak umiejętnie oczyścić karoserię i wnętrze.

1 Mycie nadwozia i felg

Dokładne umycie karoserii to absolutna podstawa to podjęcia dalszych kroków jej czyszczenia i konserwacji. Dobieramy w tym celu łagodny szampon, a samochód zaczynamy myć od dachu za pomocą gąbki z mikrofibry. Nie polecamy tradycyjnej, bo pozostają w niej ziarenka piasku, rysujące potem lakier. Gąbkę trzeba regularnie prać, najlepiej po każdym myciu. Następnie karoserię osuszamy ręcznikami, również z mikrofibry (nie irchą, ściągaczką i ubraniami).

Nie może być żadnego brudu

Jeśli auto ma stary i trudny do usunięcia brud, trzeba się posiłkować aktywną pianą. Nakłada się ją pianownicą (do kupienia za ok. 100 zł) z roztworem uniwersalnego środka czyszczącego APC. Można go też rozcieńczyć w pojemniku oraz nałożyć na karoserię pędzelkiem – pozwoli to dotrzeć do trudno dostępnych miejsc. Oprócz tego przyda się preparat do czyszczenia smoły i środek usuwający zanieczyszczenia pochodzenia metalicznego (deironizer). Dostępne są też specjalne preparaty do usuwania owadów. Aby łatwiej zeszły, przed myciem warto okryć pas przedni mokrymi ręcznikami lub polać je wodą gazowaną, a także skorzystać z glinki.

Czyszczenie owadów
Czyszczenie z owadów

Czyszczenie felg

Czyszczenie felg
Czyszczenie felg

Jeśli chodzi o mycie felg, trzeba je najpierw zwilżyć, po czym nałożyć preparat do czyszczenia i rozprowadzić go np. szczotką z miękkimi włosami. Można też do tego celu wykorzystać rozcieńczony środek APC. Do dojścia do trudno dostępnych miejsc przyda się pędzelek lub rękawica z mikrofibry.

2 Oczyszczenie i woskowanie karoserii

Po dokładnym umyciu nadwozia auta można przystąpić do przygotowania go do woskowania. Najpierw trzeba oczyścić karoserię przy użyciu glinki – usunie ona zabrudzenia wyczuwalne pod paznokciem (np. resztki smoły i owadów). Wykorzystujemy do tego specjalną pastę, wosk w płynie lub wodę z szamponem w atomizerze.

Czyszczenie glinką
Czyszczenie glinką

Oczyść lakier

Kolejny krok to czyszczenie tzw. cleanerem, który przygotuje karoserię do nałożenia wosku. Cleaner jest lekkościerny i usunie najbardziej powierzchowne rysy, a także odświeży kolor. Za pomocą aplikatora (najlepiej trójkolorowego, twardszą częścią) wcieramy go w karoserię małymi, kolistymi ruchami, a jego nadmiar usuwamy ścierką z mikrofibry. Lakier samochodu można dodatkowo odtłuścić alkoholem izopropylowym. Alternatywą dla cleanerów są wypełniacze rys, mające szeroki zakres funkcji – oczyszczają i polerują lakier, jednocześnie wypełniając ubytki i nabłyszczając jego powłokę.

Czyszczenie lakieru
Czyszczenie lakieru

Pora na wosk

Dopiero teraz można przystąpić do nawoskowania nadwozia auta. Należy to robić w cieniu, a wosk nanosić kolistymi ruchami jak najmniejszą warstwą. Naniesienie większej ilości tylko wydłuży czas pracy, a efekt pozostanie taki sam. Po kilkunastu minutach zeschnięty wosk ścieramy mikrofibrą, a w trudno dostępnych miejscach gumką od ołówka. Auto najlepiej woskować regularnie, a jeśli ktoś nie ma na to czasu, niech wybierze droższy wosk o większej trwałości. Zaleca się też woskowanie felg, ale przy użyciu wosku odpornego na wysokie temperatury (np. Finish Care 1000 HP).

Woskowanie lakieru
Woskowanie lakieru

3 Pielęgnacja detali

Aby uzyskać jeszcze lepszy efekt swoich poczynań, trzeba zadbać o czystość detali. Na samym początku warto dokładnie umyć i nałożyć wosk w płynie na niewidoczne profile blach, np. pod drzwiami. Dobrze też zabezpieczyć uszczelki preparatem do konserwacji, który najlepiej nanieść szmatką, a po wyschnięciu wytrzeć nadmiar. Dobry efekt da również odświeżenie opon. W tym celu należy nałożyć na nie czernidło (w spreju lub żelu) i dokładnie rozprowadzić gąbką/szmatką po ścianie opony.

Czyszczenie opon
Czyszczenie opon

Zabezpiecz inne detale

Do powierzchni metalowych najlepiej sprawdzi się pasta do metalu. Nakładamy ją w gumowych rękawiczkach za pomocą gąbki, a następnie polerujemy szmatką. Do uzyskania lepszego efektu i zabezpieczenia przed brudem przyda się ich nawoskowanie (do końcówek wydechów trzeba pamiętać o zastosowaniu wosku odpornego na wysokie temperatury). Plastiki można spolerować środkiem do konserwacji (np. Meguiar’s) lub pastą lekkościerną do lakieru. Warto również zabezpieczyć klosze lamp – dzięki ich nawoskowaniu będzie łatwiej później je oczyścić.

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji