Mercedes SL - najciekawsze wersje 05

Mercedes niedługo przedstawi ósme wcielenie Mercedesa SL. To idealna okazja do przedstawienia krótkiej historii tego modelu. Oto 8 najciekawszych wersji największego sportowego Mercedesa.

Litera S w nazwie flagowego modelu Mercedesa o sportowym charakterze nie wzięła się znikąd. Producent zarezerwował ją dla swoich reprezentacyjnych aut, czyli oczywiście luksusowej klasy S. W jej przypadku S oznacza sonderklasse, czyli „szczególna klasa”. Dodanie litery L utworzyło skrót SL, czyli super-leicht (superlekki). I istotnie, pierwszy SL diametralnie różnił się od tych produkowanych obecnie. Miał zwyciężać w wyścigach i zaskakiwać innowacjami. Pierwsza generacja Mercedesa SL z 1954 roku była tak naprawdę drogową wersją przygotowanego na tor Mercedesa W194. Poza licznymi zdobieniami karoserii auto przejęło charakterystyczne „skrzydła mewy”, czyli podnoszone do góry drzwi. Kolejne wcielenia coraz śmielej szły natomiast w stronę „super” niż „leicht”. Generacja R129 z lat 90. ważyła nawet 700 kg więcej od pierwowzoru, przekraczając granicę 2 ton. Jednocześnie stała się pierwszym SL-em, który w topowej wersji generował ponad 500 KM.

Mercedes SL
Prawie wszystkie generacje Mercedesa SL na jednym zdjęciu. Od prawej: W198 (1954-63), W121 B (1955-63), W113 (1963-71), R107 (1971-89), R129 (1989-2001), R231 (od 2012 r.). Brakuje SL-a W230 z lat 2001-2012.

Mercedes planuje premierę kolejnej generacji SL-a na następny rok. Nic dziwnego: aktualny model widnieje w cennikach od 2012 r., a niedawno pozbawiono go odmian AMG. Trafią one z powrotem do SL-a, mało tego – tuningowy dział Mercedesa zaprojektuje ten model od podstaw. Poprawią się zatem właściwości jezdne i nastąpi redukcja wagi, głównie za sprawą lżejszego, miękkiego dachu (zamiast hardtopu).

Potencjalni klienci mają jeszcze czas na wybranie SL-a swoich marzeń. My tymczasem przedstawiamy najciekawsze wersje w blisko 70-letniej historii tego samochodu.

Mercedes 300 SL (W194)

Prekursor produkcyjnej wersji pierwszego SL-a powstał w liczbie 10 egzemplarzy (na zdjęciu – pierwszy wyprodukowany). Mercedes zbudował go z przeznaczeniem do startów w wyścigach samochodowych. Zastosowanie skomplikowanej ramy wymusiło stworzenie charakterystycznego elementu, który później trafił do wersji drogowej, czyli unoszonych do góry drzwi, otwierających się z częścią dachu. Za napęd odpowiedzialny był 3-litrowy silnik R6 o mocy 170 KM (stąd nazwa – 300 SL).

Mercedes 300 SL W194

Mercedes 300 SL (W194/11)

Jedenasty prototyp przygotowany na wyścigowy sezon 1953. Mercedes zdecydował się jednak wystartować w Formule 1, stąd ten samochód ostatecznie nie wyjechał na tor. Posłużył jednak jako baza do opracowania drogowej wersji SL-a, który za pośrednictwem swoich sukcesów w wyścigach cieszył się coraz większym zainteresowaniem odbiorców. Do napędu użyto 215-konnego silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Mercedes 300 SL W194/11

Mercedes 300 SLR (W196 S)

Kolejna, przełomowa pod wieloma względami wyścigowa wersja SL-a. 8-cylindrowy silnik osiągał 290-300 KM i pozwolił osiągnąć prędkość maksymalną 290 km/h. Samochód dzięki nadwoziu wykonanemu ze stopów magnezu ważył tylko 830 kg. Dalsze rozwijanie koncepcji SLR-a przerwała tragedia podczas wyścigu Le Mans 1955, w którym brał udział kierowca Mercedesa. Po tym zdarzeniu (zginęło ponad 80 osób) marka ze Stuttgartu wycofała się z wyścigów aż do drugiej połowy lat 80.

Mercedes 300 SLR W 196

Mercedes 300 SLR Coupe (W196 S)

Zbudowana tylko w dwóch egzemplarzach zamknięta odmiana Mercedesa 300 SLR. Uznawany wówczas za najszybszy drogowy samochód świata (v max 290 km/h) model posłużył jako inspiracja do stworzenia w 2003 roku Mercedesa SLR McLaren.

Mercedes 300 SLR W196

Mercedes 300 SLS (W198 II)

Wersja opracowana na produkowanym seryjnie Mercedesie 300 SL. Moc silnika podniesiono do 235 KM, a karoserię maksymalnie „odchudzono”, usuwając zderzaki, dach i tworząc miejsce dla jednej osoby. Ważący 970 kg samochód posiadał pałąk bezpieczeństwa za fotelem kierowcy. Wyprodukowany tylko w 2 sztukach pojazd brał udział w wyścigach na terenie USA.

Mercedes 300 SLS W198

Mercedes SL Targa (R107)

Prototyp opracowany na podstawie trzeciej generacji SL-a, czyli R 107. Impuls do jego powstania dała wizja zakazu sprzedaży samochodów typu kabriolet w Stanach Zjednoczonych. Mercedes przygotował zatem SL-a Targę, ze zdejmowaną częścią sztywnego dachu. Owe przepisy nie weszły jednak w życie, a projekt powędrował do szuflady.

Mercedes SL Targa

Mercedes SL 73 AMG (R129)

Generacja R 129 była pierwszą dostępną także w odmianie AMG. Mercedes produkował ich kilka (m.in. SL 60 AMG, SL 55 AMG), ale najmocniejsza już dawno temu zdołała się zapisać w historii motoryzacji. Wykorzystywała bowiem potężny, 7,3-litrowy silnik V12 o mocy 525 KM. Wraz z ogromnym momentem obrotowym (750 Nm) SL 73 AMG osiągał pierwsze 100 km/h w zaledwie 4,8 s.

Mercedes SL 73 AMG

Mercedes SL 65 AMG Black Series (W230)

Najmocniejszy dotychczas produkowany Mercedes SL z drogową homologacją. Parametry? Co najmniej imponujące: 6.0 V12 biturbo, 1000 Nm, 670 KM i 320 km/h prędkości maksymalnej. Produkcja w latach 2008-2011.

Mercedes SL 65 AMG Black Series

Polecamy również:

Mercedes 280 SL (W113) wyciągnięty z garażu po 37 latach – zobacz, jak wyglądało czyszczenie barnfinda!

Używany Mercedes SL (R129; 1989-2001) – opinie użytkowników

Najciekawsze opancerzone limuzyny Mercedesa

Najciekawsze auta terenowe i SUV-y Mercedesa

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here