PoradyPoradyWymiana klocków hamulcowych: zrób to sam!

Wymiana klocków hamulcowych: zrób to sam!

Przy odrobinie samozaparcia i umiejętności, klocki hamulcowe jesteśmy w stanie wymienić na własną rękę. Jak się do tego zabrać i jakie narzędzia przygotować?

Przed wymianą klocków hamulcowych nie zdołamy uciec. Te elementy podlegają bowiem naturalnemu zużyciu, a zaniedbania mogą prowadzić w poważnych konsekwencji – narażamy bowiem na szwank pracę układu hamulcowego, a to bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo. W klockach hamulcowych ściera się bowiem część robocza, czyli okładzina. Gdy jej grubość osiągnie minimalny poziom, metalowa część klocka zacznie trzeć o tarczę, przyspieszając również jej zużycie. To, ile wytrzymają dane elementy, zależy głównie od stylu jazdy kierowcy i jakości samego produktu: najtrwalsze okazują się części na tzw. pierwszy montaż. Konieczność wymiany tarcz bądź klocków sygnalizują zgrzyty i metaliczne odgłosy dobiegające z okolic kół, a w nowoczesnych samochodach z czujnikiem zużycia klocków – zapalenie się odpowiedniej kontrolki. Kondycję tych części warto jednak okresowo sprawdzać, np. przy okazji odstawienia auta do warsztatu.

Co przygotować, by samemu wymienić klocki hamulcowe?

Za wymianę klocków hamulcowych mechanicy zwykle nie liczą sobie dużo (ok. 100 zł), niemniej z reguły wiąże się to z odstawieniem samochodu na cały dzień lub dłużej. Tymczasem jest to na tyle nieskomplikowana czynność, że mając choć trochę smykałki do mechaniki jesteśmy w stanie przeprowadzić ją samodzielnie we własnym garażu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, cała operacja nie powinna zająć więcej niż godzinę. Przed podjęciem tego wyzwania zadbajmy o właściwe wyposażenie naszego domowego warsztatu. Przygotujmy wobec tego lub dokupmy następujące narzędzia/preparaty:

  • zestaw kluczy
  • pilnik
  • szczotkę drucianą
  • taśmę montażową
  • klucz ampulowy
  • przyrząd do wyciskania tłoczków
  • smar do układów hamulcowych
  • zmywacz do hamulców
  • strzykawkę.

Zadbajmy też o właściwy dobór klocków do swojego auta. Najlepiej kupić je w hurtowniach na podstawie numeru VIN – zdarza się, że nawet dla jednego modelu z tego samego rocznika oferowano różne rodzaje tych elementów. Sama procedura wymiany klocków zazwyczaj jest podobna dla większości aut. Układy hamulcowe wytwarza bowiem zaledwie kilku producentów na świecie, a to ułatwia rozeznanie w tego typu pracach, zwłaszcza gdy posiada się więcej niż jeden samochód. Co istotne, nie musimy w tym celu wynajmować stanowiska samoobsługowego w warsztacie, choć na pewno ułatwiłoby to sprawę. Wystarczy mieć podnośnik samochodowy, tzw. żabę.

Przedstawiamy krok po kroku, jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe w swoim samochodzie.

1. Odkręcenie zbiorniczka

Zanim przystąpimy do prac, odkręćmy korek w zbiorniczku płynu hamulcowego – wyciskanie tłoczków powoduje wzrost poziomu płynu. Jeśli jest go za dużo, trzeba go odsysać strzykawką.

Wymiana klocków hamulcowych 01

2. Cofnięcie tłoczka

Po zdjęciu koła dobrze jest zawczasu wstępnie cofnąć tłoczek. Można to zrobić, odsuwając zacisk przy użyciu opartego o wewnętrzną krawędź tarczy śrubokręta.

Wymiana klocków hamulcowych 11

3. Zdjęcie zawleczki zabezpieczającej

W niektórych samochodach zacisk dodatkowo zabezpiecza metalowa zawleczka, którą należy podważyć i zdemontować.

Wymiana klocków hamulcowych 12

4. Odkręcenie prowadników

Śruby prowadników zacisku mogą być na wierzchu lub pod zaślepkami – usuniemy je, podważając śrubokrętem. Do ich odkręcenia potrzeby będzie klucz ampulowy lub nasadowy. Prowadniki następnie wyciągamy z gniazda.

Wymiana klocków hamulcowych 15

5. Demontaż zacisku

Zdejmujemy zacisk, pamiętając że jest on podłączony do elastycznego przewodu. Najlepiej zatem podwiesić go do np. sprężyny zawieszenia przy użyciu opaski zaciskowej.

Wymiana klocków hamulcowych 16

6. Wyjęcie klocków hamulcowych

Stare klocki wyjmujemy z jarzma zacisku. Czasami jeden z klocków pozostaje w tłoczku – wtedy trzeba podważyć go śrubokrętem. To idealny moment, by porównać zużyte klocki z nowymi. Muszą mieć bowiem taki sam kształt.

Wymiana klocków hamulcowych 18

7. Czyszczenie jarzma i prowadnic

Jarzmo i jego okolice „lubią” pokrywać się rdzą. Wstępnie oczyścimy je pilnikiem, dokładniej za pomocą szczotki drucianej. Z prowadników usuwamy resztki starego smaru.

Wymiana klocków hamulcowych 20

8. Smarowanie tłoka

Strzykawką nabieramy specjalnego smaru, sprzedawanego w postaci rozpuszczalnego w płynie hamulcowym preparatu (opakowanie zwykle starcza na 1-2 naprawy). Aplikujemy go po podniesieniu gumki tłoczka hamulcowego.

Wymiana klocków hamulcowych 03

9. Wciśnięcie tłoka

Nasmarowany tłok trzeba do oporu wcisnąć. Najwygodniej posłużyć się przeznaczonym do tego narzędziem (koszt 35 zł), ale można spróbować też szczypcami nastawnymi. Uważajmy, by nie uszkodzić gumki.

Wymiana klocków hamulcowych 04

10. Założenie klocków

Kolejność prac zależy od konstrukcji zacisku. Jeśli tego wymaga, w pierwszej kolejności montujemy klocek wciskany w tłok. Jeśli nie, oba zakładamy w jarzmie. Powinny mieć nieco luzu.

Wymiana klocków hamulcowych 05

11. Montaż zacisku

Zacisk powinien bez oporów nasunąć się na klocki. Dopilnujmy, by otwory prowadników zgadzały się z gwintami w jarzmie.

Wymiana klocków hamulcowych 06

12. Wkręcenie prowadników

Przed montażem na prowadniki nakładamy ten sam smar, który aplikowaliśmy na tłok. Nie zapominajmy o zaślepkach ochronnych (o ile zostały przewidziane).

Wymiana klocków hamulcowych 07

13. Założenie zawleczki

Aby prawidłowo umieścić drut zabezpieczający, jeden koniec nakładamy w gnieździe ręką, a drugi nasuwamy za pomocą śrubokręta.

Wymiana klocków hamulcowych 09

14. Umycie tarcz hamulcowych

Po zamontowaniu wszystkich elementów na koniec myjemy tarcze zmywaczem do hamulców bądź przecieramy szmatką nasączoną benzyną ekstrakcyjną.

Wymiana klocków hamulcowych 10

Polecamy również:

ZOBACZ TAKŻE FILM:

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji