PoradyPoradyTa usterka w aucie wywoła raka u kierowcy i pasażerów!

Ta usterka w aucie wywoła raka u kierowcy i pasażerów!

Samochód może ulec różnym usterkom. Niektóre są mało istotne, ale są też takie, które wpływają na bezpieczeństwo. Warto wiedzieć, że jedna z usterek może wywołać raka u kierowcy i pasażerów!

Tysiące współpracujących ze sobą elementów samochodu ulega przeróżnym awariom. Niektóre z nich są jednak typowe i powtarzalne. Można zaliczyć do nich wycieki oleju oraz nieszczelności w układzie wydechowym. W obu przypadkach defekt zwykle nie powoduje unieruchomienia pojazdu, ale może być przyczyną negatywnego wyniku badania technicznego. To jednak najmniejszy problem.

Jazda samochodem z nieszczelnym wydechem czy kapiącym olejem każdego dnia szkodzi zarówno środowisku, jak i osobom znajdującym się w kabinie. Jak to możliwe? Spaliny, zwłaszcza diesla, oraz oleje są uznawane za rakotwórcze. Odpowiadają za to m.in. wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (tzw. WWA) – wśród nich benzo(a)piren. W przypadku oleju dochodzą do tego zebrane w nim zanieczyszczenia i zużywające się dodatki uszlachetniające.

Niestety dużo nie trzeba, by spaliny lub opary palonego bądź gotującego się oleju przeniknęły do wnętrza. Wlot powietrza do wentylacji znajduje się zwykle w okolicach podszybia. Przedział silnikowy nie jest hermetycznie uszczelniony, więc toksyczne gazy bez większych problemów mogą dotrzeć w okolice chwytu powietrza do kabiny.

Wycieki oleju z silnika
Wyciekający z silnika olej grawitacyjnie spływa w najniższy punkt bloku silnika – nierzadko sąsiadujący z mocno nagrzanym wydechem, co sprzyja parowaniu czy wręcz spalaniu się szkodliwego dla zdrowia środka smarnego.

Spaliny mogą wydostawać się przez nieszczelności w wydechu lub zużyte podkładki pod wtryskiwaczami (powszechny problem diesli 1.6 koncernu PSA). Z kolei olej – wyciekający przez uszkodzone uszczelnienia czy przewody – może przenikać do kabiny w postaci zawiesiny (jeżeli jest rozpylony) lub gazów (jeżeli paruje lub kapie i spala się np. na wydechu lub turbosprężarce). Niestety o spalanie czy mocne nagrzewanie i parowanie oleju wcale nie jest trudno, bo środek smarny ścieka pod wpływem siły ciążenia na dół bloku silnika, który nierzadko sąsiaduje z rurą wydechową czy katalizatorem.

Redakcja poleca: Jak zmniejszyć lub zatrzymać wycieki oleju? Proste i tanie sposoby

Toksyczność oleju rośnie wraz z okresem jego użytkowania. Podczas eksploatacji zawarte w nim dodatki zmieniają się w substancje niebezpieczne dla zdrowia. Olej zawiera też szkodliwe metale oraz wszelkie zanieczyszczenia, które uda się mu „wymieść” z wnętrza silnika. Nie można zapominać, że olej poza smarowaniem odpowiada właśnie za utrzymywanie jednostki napędowej w czystości, m.in. poprzez usuwanie drobin startego metalu oraz powstających w procesie spalania nagaru. Wszystko to, jeżeli zostanie spalone wraz z olejem staje się bardzo toksyczne.

Nieprzypadkowo zakazano spalania przepracowanego oleju w piecach. Mogą to robić tylko spalanie odpadów dysponujące odpowiednimi instalacjami. Jeżeli w kabinie naszego pojazdu czujemy zapach spalenizny czy oleju, nie należy zwlekać z wizytą w serwisie. Wdychając taki smród niszczymy własne zdrowie.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji