NowościRozrywkaWszystkie generacje Toyoty Corolli. Jak zmieniał się japoński bestseller?

Wszystkie generacje Toyoty Corolli. Jak zmieniał się japoński bestseller?

Toyota Corolla znów przoduje w rankingach sprzedaży na polskim rynku i pozostaje najpopularniejszym samochodem wszech czasów. Zobaczmy, jak zmieniała się Corolla przez 56 lat nieprzerwanej produkcji.

Toyota Corolla to absolutny ewenement w świecie motoryzacji – pozostaje w produkcji od 1966 roku i przez ten czas doczekała się 12 generacji. W 2021 roku pobiła kolejny rekord sprzedaży, bowiem przez 55 lat do odbiorców trafiło aż 50 milionów egzemplarzy kompaktowej Toyoty. Jednocześnie została z ubiegłym roku najchętniej wybieranym samochodem na świecie. Model przeżywa renesans popularności także w Polsce – Corolla to polski bestseller m.in. z 2021 roku i regularnie okupuje czołowe miejsca w miesięcznych zestawieniach sprzedaży nowych aut.

W Polsce Toyoty Corolle zdobyły szczególną popularność w latach 90. Najczęściej na ulicach można było spotkać słynne „okularniki”, czyli generację E11, i jego następczynię – E12. Polacy wybierali ten model kierowani nienagannymi opiniami o niezawodności marki i możliwością wyboru optymalnej dla siebie wersji nadwoziowej. Nikomu nie przeszkadzał mało przełomowy charakter japońskiego auta czy brak mocnych silników: liczyła się trwałość, użyteczność i zaufanie do marki. Między innymi te czynniki przełożyły się na popularność Corolli na całym świecie.

Prześledźmy wszystkie generacje tego kultowego japońskiego samochodu, którego początki sięgają lat 60.

Toyota Corolla I (E1)

Lata produkcji: 1966-1970

Toyota Corolla I

Na potrzeby produkcji pierwszej Corolli Toyota wybudowała fabrykę w Takaoka. Auto miało 3,85 cm długości, czyli mniej od współczesnego Yarisa. Silniki 1.1 oraz 1.2 (60-78 KM), trzy wersje nadwoziowe: coupe 2d, sedan 4d, kombi 5d.

Toyota Corolla II (E2)

Lata produkcji: 1970-1974

Toyota Corolla II

Do gamy dołączył 2-drzwiowy sedan, 3-drzwiowe kombi i 3/5-drzwiowy furgon. Pojawiły się silniki o mocy ponad 100 KM (1.6) i 3-stopniowa skrzynia automatyczna. Do końca produkcji tego modelu sprzedano 2,4 mln egzemplarzy Corolli.

Toyota Corolla III (E3/E4/E5/E6)

Lata produkcji: 1974-1979

Toyota Corolla III

Pierwsza Corolla ze zwijanymi pasami bezpieczeństwa i silnikami z katalizatorami. 4 metry długości, rozstaw osi: 237 cm. Oznaczenia modelowe E3 i E5 zarezerwowano dla standardowych odmian Corolli, E4 i E6 z kolei dla bardziej luksusowych Sprinterów. Nowa wersja: liftback.

Toyota Corolla IV (E7)

Lata produkcji: 1979-1983

Toyota Corolla IV

Ostatnia Corolla z napędem na tył i pierwsza z silnikiem Diesla (1.8/75 KM), wspomaganiem kierownicy i opcjonalnym wtryskiem paliwa (tylko w Japonii). Poprawiono konstrukcję zawieszenia w celu poprawy komfortu jazdy. Niemal kompletna gama wersji nadwoziowych.

Toyota Corolla V (E8)

Lata produkcji: 1983-1987

Toyota Corolla V

Napęd na przód (tylny w sportowych odmianach Corolla Levin / Sprinter Trueno AE85/86 o mocy nawet 130 KM), opcjonalny wtrysk paliwa w autach nie tylko na Japonię. Od 1985 r. sprzedawana w USA jako piąta generacja Chevroleta Nova.

Toyota Corolla VI (E9)

Lata produkcji: 1987-1991

Toyota Corolla VI

Bardziej zaokrąglony kształt (łącznie 2000 zmian w stosunku do poprzednika) i napęd 4×4 w wybranych wersjach (w Europie jako 5-drzwiowe kombi o nazwie Tercel Wagon). Sprzedawana w USA również jako Geo Prizm, a w Australii jako Holden Nova. Produkowana aż do 2006 roku w RPA.

Toyota Corolla VII (E10)

Lata produkcji: 1991-1997

Toyota Corolla VII

Kolejny rozwój koncepcji znanej z poprzednika, poprawienie aerodynamiki pojazdu (współczynnik CX w zależności od wersji: 0,30-0,36). W Europie silniki 1.3-1.8 (72-118 KM) oraz 72-konny, 2-litrowy diesel. Najmocniejszy silnik benzynowy (1.8/118 KM) – także z 4×4.

Toyota Corolla VIII (E11)

Lata produkcji: 1995-2002

Toyota Corolla VIII

Popularny „insekt” albo „okularnik” do Europy trafił dwa lata po światowej premierze. Ostatnia generacja ze sportową wersją Sprinter. Osobna stylizacja dla europejskiego modelu, w 1999 roku wraz z liftingiem auto straciło charakterystyczny kształt reflektorów. Pojawiły się też silniki VVT-i. Na bazie tego modelu powstała wersja WRC, która latach 1997-1999 startowała w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Toyota Corolla IX (E12/E13)

Lata produkcji: 2000-2007

Toyota Corolla IX

Zaprojektowana w Europie 9. generacja miała być globalnym samochodem przystosowanym do różnych potrzeb rynku. Ostatnia, w której nazwa Corolla na europejskim rynku oznaczała wszystkie wersje nadwoziowe (zmieniło się to w 2018 roku). Na jej bazie opracowano minivana Corolla Verso, dostępna była również 192-konna, usportowiona odmiana T-Sport.

Toyota Corolla X (E14/E15)

Lata produkcji: 2006-2013

Toyota Corolla X

Oznaczenie kodowe w tym przypadku tyczy się rynku, na który przeznaczone było dane auto: E14 dla Ameryki i Azji, E15 dla Europy, Australii i RPA (bazowały na innej platformie). Na naszym kontynencie i w Japonii odpowiednik w postaci hatchbacka i kombi nazywał się Auris.

Toyota Corolla XI (E16/E17/E18)

Lata produkcji: 2013-2018

Toyota Corolla XI

Podobne nazewnictwo jak u poprzednika. E16 to Corolla na Japonię, E17/E18 – na rynek międzynarodowy. Lifting z 2016 r. przyniósł m.in. światła dzienne w technologii LED i system Toyota Safety Sense. W tym samym roku pojawiła się limitowana wersja 50th Anniversary Edition przygotowana z okazji 50-lecia rozpoczęcia produkcji Corolli.

Toyota Corolla XII (E21)

Lata produkcji: od 2018 r.

Toyota Corolla XII

Definitywne zerwanie z nazwą Auris i powrót do korzeni – kompaktowa Toyota znów jest Corollą we wszystkich wersjach nadwozia (hatchback, sedan i kombi). Dostępne dwie odmiany hybrydowe: 1.8 (122 KM) i 2.0 (184 KM). W drugiej połowie 2022 roku do sprzedaży trafi 304-konna GR Corolla (niestety nie w Europie).

Zdjęcia samochodów pochodzą ze strony www.wheelsage.org.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

4 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji