Prześwit - analiza

Producenci samochodów nie zawsze podają dane dotyczące prześwitu w ich autach. Zobaczmy, jak te wartości kształtują się w autach z różnych klas.

Prześwit jest odległością najniższego punktu podwozia do nawierzchni. O ile w rozmiarach samochodu kilka centymetrów nie ma znaczenia, w przypadku prześwitu jest to wielkość mogąca decydować o wyborze auta. Pojazd mający na przykład prześwit 3 cm większy może bez problemu przejechać w miejscu, gdzie inny zaczepi miską olejową. Dlatego w zależności od terenu, w którym będziemy użytkować samochód, sprawdzenie wielkości prześwitu może mieć spore znaczenie.

Zalecany prześwit

Aby spokojnie jeździć po polskich drogach, bez obaw o rozbicie miski olejowej lub wydechu, prześwit auta powinien wynosić minimum 15 centymetrów. Praktyka wykazuje, że niewiele oferowanych aut ma prześwity powyżej tej wartości. Mnóstwo popularnych w Polsce samochodów (jak Volkswagen Golf czy Toyota Yaris) jest nawet kilka centymetrów niższa. Nie można zapominać też, że prześwit maleje jeszcze bardziej po wykorzystaniu bagażnika lub tylnej kanapy.

Różne wartości prześwitu

Prześwit może być różny nawet w tym samym modelu samochodu. Na jego wymiar wpływ może mieć silnik Diesla, który ma większą miskę olejową, tym samym pomniejszającą prześwit. Producenci nie podwyższają w takich autach zawieszenia, a o mniejszym prześwicie nie informują w specyfikacjach. Jego wartości zmieniają się również przy obciążeniu samochodu – w osobowych zmniejsza się nieznacznie, ale w autach dostawczych z miękkim zawieszeniem różnica może wynosić nawet kilka centymetrów (np. Dacia Dokker). Samochody z zawieszeniem hydropneumatycznym nie mają tego problemu. W nich prześwit nie zmienia się nawet przy pełnym załadunku.

Modyfikacje zwiększające wartość prześwitu

W samochodach mających prześwit mniejszy niż 14 cm szczególnie narażona na uderzenie o przeszkody jest miska olejowa. Można ją zabezpieczyć, montując metalową osłonę lub zwiększając prześwit w swoim samochodzie. Zwykle nie jest to skomplikowana operacja. Do aut z grupy VW wystarczy dokupić specjalne tuleje montowane między kolumnę McPhersona a nadwozie, co pozwala zwiększyć prześwit np. w Skodzie Octavii o 2 cm. Innym sposobem jest wymiana sprężyn zawieszenia na wyższe o 2-3 cm. W terenówkach tym sposobem prześwit powiększa się nawet o kilkanaście centymetrów, lecz taka przeróbka zdecydowanie pogarsza właściwości jezdne.

 

Prześwit w różnych segmentach

Auta małe i miejskie (prześwity: 20,5-10 cm)

Smart Fortwo

Prześwity w małych autach średnio mają 14 cm. Pozwala to na bezproblemowe najechanie na krawężnik, którego wysokość zwykle wynosi od 9 do 12 cm. Zdecydowanie największym prześwitem może pochwalić się Dacia – jej Sandero jako jedyne przekroczyło 20 cm, a przy tym jest oferowane także w podwyższonej odmianie Stepway. Niewiele gorszy jest Suzuki SX4 ze swoimi 19 centymetrami. Duże prześwity mają też Hyundaie (i10 i i20 – 16,5 cm) oraz Fiaty. Aż sześć modeli włoskiej marki ma identyczny prześwit 15 cm, co jest wynikiem powyżej średniej. Typową wartość reprezentuje dużo Opli i Fordów, natomiast najniższe prześwity mają auta francuskie i Toyoty. Tabelę zamyka dwuosobowy Smart – tylko 10 cm od ziemi do najniższego punktu podwozia.

MarkaModelRocznikPrześwit
DaciaSandero Stepway201320,5 cm
SuzukiSX4200619,0 cm
ChevroletSpark201217,0 cm
SuzukiIgnis200617,0 cm
Hyundaii10201216,5 cm
Hyundaii20201316,5 cm
SuzukiWagon R+200616,5 cm
DaciaSandero201316,5 cm
FordFusion200616,0 cm
Mazda2200616,0 cm
SuzukiSwift200016,0 cm
KiaRio200615,5 cm
VolkswagenPolo200615,5 cm
FiatCinquecento199615,0 cm
FiatSeicento200015,0 cm
FiatPanda200615,0 cm
Fiat500201315,0 cm
FiatPunto II200615,0 cm
FiatGrande Punto200615,0 cm
LanciaMusa200615,0 cm
LanciaYpsilon II200615,0 cm
MitsubishiColt200615,0 cm
NissanMicra K10200015,0 cm
NissanMicra K11200615,0 cm
HondaJazz200614,5 cm
KiaPicanto200614,5 cm
SuzukiSwift200614,5 cm
DaewooMatiz199814,0 cm
FiatPalio Weekend200014,0 cm
FordFiesta200214,0 cm
FordFiesta200814,0 cm
Mazda3200614,0 cm
MiniOne200714,0 cm
OpelAgila200814,0 cm
OpelCorsa C200614,0 cm
OpelCorsa B199914,0 cm
SkodaFabia I200614,0 cm
ChevroletAveo200613,5 cm
SkodaFabia II201213,5 cm
SmartForfour200613,5 cm
Abarth500201313,0 cm
HyundaiGetz200613,0 cm
Peugeot106199913,0 cm
CitroenSaxo200012,0 cm
CitroenC1201012,0 cm
CitroenC2200612,0 cm
CitroenC3200612,0 cm
RenaultClio II200012,0 cm
RenaultClio III200612,0 cm
RenaultModus200612,0 cm
ToyotaYaris I199912,0 cm
ToyotaYaris II200612,0 cm
Peugeot206200011,0 cm
Peugeot207200811,0 cm
SeatIbiza200611,0 cm
VolkswagenLupo199811,0 cm
Alfa RomeoMiTo201210,5 cm
SmartFortwo200610,0 cm

Auta kompaktowe (prześwity: 16,5-9 cm)

Opel Astra GTC

W kompaktach średnia wartość prześwitu również wynosi 14 cm. Najwyższy, bo mierzący 16,5 cm, ma Chevrolet Cruze – to więcej nawet od starych Ład, dzięki czemu nie zaszkodzą mu zjazdy z asfaltu. Nieco mniej, bo 15 centymetrów mają przeważnie auta japońskie, czyli Hondy, Toyoty i Subaru. Typowa wartość 14 cm należy m.in. do aż czterech Skód, Fordów Focusów i sportowego Mitsubishi Lancera Evo IX. Prześwit wynoszący mniej niż 14 cm mają wszystkie współczesne Golfy (IV, V, VI, VII) i przede wszystkim auta koncernu PSA i Renault. Zestawienie zamyka usportowiony Opel Astra IV OPC – w niej nawet pokonywanie miejskich krawężników może być kłopotliwe.

MarkaModelRocznikPrześwit
ChevroletCruze201216,5 cm
Lada2107198916,0 cm
LadaSamara199516,0 cm
DaciaLogan200415,5 cm
SubaruImpreza201015,5 cm
FiatStilo200615,0 cm
FiatBravo200715,0 cm
HondaCivic199615,0 cm
HondaCivic200215,0 cm
HondaCivic200615,0 cm
Hyundaii30201015,0 cm
KiaCee'd200815,0 cm
MitsubishiLancer200615,0 cm
SubaruImpreza200015,0 cm
SubaruImpreza WRX200115,0 cm
ToyotaCorolla E11200015,0 cm
ToyotaCorolla E12200615,0 cm
VolvoS40200015,0 cm
Saab03-Sep200214,5 cm
ToyotaAuris I201014,5 cm
ToyotaAuris II201214,5 cm
VolvoV40201214,5 cm
SeatLeon III201214,4 cm
FSO125p198914,0 cm
FordFocus II200814,0 cm
FordFocus III201214,0 cm
HondaCivic201314,0 cm
Hyundaii30201314,0 cm
MitsubishiLancer Evo IX200614,0 cm
NissanAlmera N16200614,0 cm
SeatToledo201314,0 cm
SkodaOctavia I199914,0 cm
SkodaOctavia II200614,0 cm
SkodaSuperb II201214,0 cm
SkodaRapid201314,0 cm
VolvoS40200613,5 cm
AudiA3199913,0 cm
FSOPolonez Caro199313,0 cm
OpelAstra I199613,0 cm
OpelAstra II200013,0 cm
OpelAstra III200613,0 cm
SkodaOctavia II RS200713,0 cm
VolkswagenGolf IV199913,0 cm
VolkswagenGolf V200513,0 cm
VolkswagenGolf VI200913,0 cm
VolkswagenGolf V GTI200613,0 cm
VolkswagenGolf VII201213,0 cm
Alfa Romeo147200212,0 cm
CitroenC4200612,0 cm
Peugeot307200212,0 cm
RenaultMegane I199912,0 cm
RenaultMegane II200212,0 cm
Alfa RomeoGiulietta201212,0 cm
CitroenXsara200011,5 cm
OpelAstra IV201211,0 cm
Peugeot308201010,0 cm
OpelAstra IV OPC20129,0 cm