PoradyIle zapłacić za geometrię zawieszenia, wymianę oleju, regulację świateł i nabicie klimatyzacji

Ile zapłacić za geometrię zawieszenia, wymianę oleju, regulację świateł i nabicie klimatyzacji

Ile powinny kosztować takie usługi jak regulacja geometrii zawieszenia, wymiana oleju, regulacja świateł czy nabicie klimatyzacji? Oto typowe ceny.

Na takich pozornie najprostszych czynnościach warsztaty też potrafią naciągać, np. naliczając dodatkową opłatę za wymianę oleju w przypadku, gdy klient przyjedzie ze swoim. Inne standardowe usługi, jak wymiana płynu chłodniczego, nabicie klimatyzacji lub diagnostyka silnika nie powinny kosztować więcej niż przedział 50-150 złotych. Także tutaj mogą zdarzyć się komplikacje typu zerwany gwint na korku spustowym oleju, co skutkuje przymusową wymianą miski. Może się też okazać, że warsztaty chcą zbyt mało pieniędzy w stosunku do pracochłonności. Wtedy jakość wykonanej usługi prawdopodobnie nie jest na najwyższym poziomie.

Regulacja geometrii zawieszenia
Typowy koszt: 100 zł

Regulacja geometrii zawieszenia
Regulacja geometrii zawieszenia

Tutaj wiele zależy od rodzaju zawieszenia w samochodzie. W prostszych autach reguluje się właściwie tylko zbieżność, natomiast samochody z zawieszeniem wielowahaczowym mają więcej możliwości regulacji, np. kąty pochylenia kół i kąty wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Wpływa to na koszty.

Łatwy przypadek: Opel Astra II to typowy przykład auta z prostą regulacją geometrii przedniej osi (praktycznie tylko zbieżność) oraz braku regulacji z tyłu. Koszt usługi ok. 70 zł.

Trudny przypadek: BMW serii 5 to typowy przykład auta z rozbudowanym układem zawieszenia wielowahaczowego, gdzie reguluje się dużo parametrów. Koszt pełnej regulacji ok. 250 zł.

 

Wymiana oleju w skrzyni automatycznej
Typowy koszt: 150 zł

Olej ATF
Olej ATF

Sama operacja wymiany oleju obejmuje odkręcenie miski olejowej, wymianę filtra i inspekcję wzrokową starego oleju pod kątem obecności opiłków. Koszt jej wykonania to około 150 złotych. Klient często płaci też za użyty olej ATF, który jest dość drogi. Łącznie z olejem usługa może kosztować nawet 400-600 złotych.

Łatwy przypadek: w Mercedesie W124 wymiana oleju ATF jest prosta. Robocizna ok. 100 zł.

Trudny przypadek: VW Touareg ma trudny dostęp i ciężko zlać olej. Robocizna: nawet 500 zł.

Wymiana płynu chłodniczego
Typowy koszt: 50 zł

Płyn zlewa się przez korek lub zdejmując dolny wąż chłodnicy. Konieczne jest także otwarcie obiegu ogrzewania. Po zlaniu płynu i zamknięciu obiegu nalewa się nowy, zwykle poprzez zbiorniczek wyrównawczy. Wiele nowych modeli praktycznie nie wymaga odpowietrzania po operacji zalania płynem – po zagrzaniu się silnika i jego schłodzeniu płyn uzupełnia się sam.

Wymiana oleju silnikowego
Typowy koszt: 0-50 zł

Przy zakupie oleju w warsztacie, jego wymiana często jest oferowana bezpłatnie. Zakłady naliczają koszty w przypadku, gdy klient przyjedzie z własnym olejem, dostęp do korka jest utrudniony lub dojdzie do komplikacji, np. urwania gwintu korka spustowego.

Diagnostyka silnika
Typowy koszt: 50 zł

Podstawowy test diagnoskopem, odbywający się bez jazd próbnych, ze skasowaniem błędów nie powinien kosztować więcej niż kilkadziesiąt złotych.

Nabicie klimatyzacji
Typowy koszt: 150 zł

Koszt obsługi klimatyzacji obejmuje cenę użytego gazu i powinien wynosić około 150 złotych. W przypadku tej operacji część warsztatów nieuzasadnienie żąda za nią nawet powyżej 200 złotych, dlatego warto poszukać „tańszych” zakładów.

Hamownia – pomiar mocy silnika
Typowy koszt: 100 zł

Ceny sprawdzenia mocy auta ostatnio spadły dzięki coraz szerszej dostępności hamowni. Koszt zależy przede wszystkim od tego, czy samochód ma napęd na jedną czy dwie osie. W przypadku aut 4×4 może wynosić nawet 200 złotych.

Regulacja świateł
Typowy koszt: 20 zł

Operację wykonuje się zwykle na stacjach kontroli pojazdów. Powszechnie przyjęta cena 20 zł dotyczy obu reflektorów.

Wymiana szyby przedniej
Typowy koszt: 150 zł

Większość aut ma wklejane przednie szyby. Operacja wymiany polega na wycięciu starej szyby z nadwozia za pomocą specjalnego drutu, oczyszczeniu i wklejeniu nowej.

Pranie tapicerki
Typowy koszt: 200 zł

W tym przypadku niska cena usługi (np. 100 zł) może oznaczać, że została przeprowadzona mało rzetelnie. Pranie tapicerki to zajęcie czasochłonne, a później samochód musi odstać pół dnia aż do pozbycia się wilgoci.

Lakierowanie elementu
Typowy koszt: 350 zł

Tu od kosztu usługi w zasadzie nie da się oddzielić materiałów. Cena dotyczy lakierowania jednego elementu, wraz z jego przygotowaniem (bez prac blacharskich).

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji