Nowe M5 F90 wysoko zawiesiło poprzeczkę. To najmocniejsze i najbardziej dynamiczne BMW w historii. Jego możliwości posmakuje tylko wąska grupa kierowców, jednak dzięki zamieszczanym w sieci filmom każdy może poznać potęgę nowej sportowej limuzyny z Bawarii.

BMW M5 - historia modelu
Rodzina modeli M5 rośnie w siłę od 1985 r. Z generacji na generację udaje się poprawić nie tylko osiągi, ale i prowadzenie sportowych limuzyn.

Legenda BMW M5 jest budowana od 1985 r. Wówczas rozpoczęto produkcję 286-konnego E28 z silnikiem 3.5 R6. W 1988 r. światło dzienne ujrzało M5 na bazie modelu E34 (3.5 R6, 315 KM; od 1992 r. 3.8 R6, 340 KM). W generacji E39 pod maską M5 (1998-2003) zawitało 400-konne 4.9 V8. Jeszcze bardziej wyjątkowe okazało się E60 M5 (2005-2010), którego inspirowany Formułą 1 silnik 5.0 V10 rozwijał 507 KM i kręcił się do 8250 obr./min, a zautomatyzowana skrzynia z pojedynczym sprzęgłem potrafiła mocno kopnąć przy każdej zmianie biegu. Znacznie mniej bezkompromisowy charakter miało F10 M5 (2011-2017) z podwójnie turbodoładowanym 4.4 V8 (w zależności od wersji 560-600 KM) oraz dwusprzęgłową przekładnią.

BMW M5 - silnik
Nawet w BMW M5 przyrost pojemności silnika i liczby jego cylindrów zastąpiono turbosprężarkami. Z dobrym skutkiem. Najnowszy model zapewnia osiągi na miarę supersamochodu.

Na bazie BMW serii 5 G30 inżynierowie M GmbH zbudowali M5 oznaczone symbolem F90. Auto przejęło z poprzednika oznaczony symbolem S63 silnik 4.4 V8, który w bazowej wersji rozwija jednak 600 KM przy 5600-6700 obr./min oraz 750 Nm 1800-5600 obr./min bądź 625 KM przy 6000 obr./min i 750 Nm w zakresie 1800-5800 obr./min w fabrycznie podrasowanej odmianie M5 Competition.

BMW M5 – polski test i wrażenia z jazdy po torze Estoril

Aktualnie bazowe BMW 520d ze 190-konnym dieslem, ręczną skrzynią biegów i napędem na tylną oś można kupić za 216 500 zł. Wycenione na okrągłe 565 tysięcy złotych M5 znajduje się na drugim krańcu oferty. Wrażenie robi też przeskok względem pozycjonowanego szczebel niżej M550i z napędem xDrive i podwójnie turbodoładowanym silnikiem 4.4 V8 (462 KM, 650 Nm) – model z linii M Performance kosztuje 422 900 zł.

Nowe BMW M5 – Launch Control (procedura startowa), przyspieszenie 0-100, 0-200, 0-300 km/h oraz prędkość maksymalna

Jedną z funkcji pokładowej elektroniki M5 jest Launch Control, czyli procedura startowa. Do jej włączenia konieczne jest przestawienie samochodu w sportowy tryb jazdy. Po jednoczesnym wciśnięciu pedałów gazu i hamulca elektronika podbije obroty do poziomu ok. 3000 obr./min, które gwarantują ruszenie w optymalny sposób – bez ryzyka zerwania przyczepności, ale i dławienia silnika.

BMW M5 – próba driftu i porównanie z 612-konnym Mercedesem-AMG E63S

Rewolucja dokonała się w zespole napędowym. Najnowsze M5 posiada klasyczną, automatyczną skrzynię z ośmioma biegami oraz – po raz pierwszy w historii modelu – napęd na cztery koła. Po odłączeniu systemu kontroli stabilności DSC kierowca może jednak przestawić napęd w tryb 2WD, co skieruje cały moment obrotowy na tylną oś.

BMW M5 – rekord Guinnessa w driftcie (starsze BMW M5 F10 w roli mobilnej stacji paliw)

BMW dołożyło starań, by o napędzie 4×4 z możliwością odłączenia przedniej osi zrobiło się głośno. W ciągu ośmiu godzin Johan Schwartz, instruktor doskonalenia techniki jazdy, utrzymał nowe BMW M5 w poślizgu przez 232,5 mili, czyli 374,2 km. Poprzedni rekord udało się poprawić aż o 230 km. W trakcie jazdy M5 musiało zostać dotankowane, do czego użyto starszego M5 z dodatkowym zbiornikiem paliwa (więcej na ten temat)

BMW M5 kontra Mercedes-AMG E63S – przyspieszenie, hamowanie, elastyczność

BMW czy Mercedes? M czy AMG? Seria 5 czy Klasa E? Napęd xDrive czy 4Matic? Odpowiedzi na te pytania są poszukiwane, odkąd obie niemieckie marki wprowadziły do swoich ofert sportowe sedany. A wyniki? Zobaczcie sami!

BMW M5 na niemieckiej autostradzie. Przyspieszenie, prędkość maksymalna i dźwięk

Dzięki optymalizacji konstrukcji M5 F90 waży mniej od F10 – i to mimo wprowadzenia napędu obu osi! Możliwość rozprowadzenia mocy na cztery koła istotnie poprawiło dynamikę. Na idealnej nawierzchni czas sprintu od 0 do 100 km/h udało się skrócić z 4,3 do 3,4 s! W M5 Competition „setka” pojawia się na liczniku już po 3,3 s od startu. Odpowiednio po 11,1 i 10,8 s nowe M5 przekroczą 200 km/h. Prędkość maksymalna, po dodatkowo płatnym odblokowaniu ogranicznika, rośnie z 250 do 305 km/h.