Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - otwierające

Po wylaniu oleju korkiem spustowym spora jego część nadal pozostaje w skrzyni. Nowa, tzw. dynamiczna metoda daje pewność, że cały olej zostanie wymieniony na nowy.

Regularna wymiana oleju to klucz do bezproblemowej eksploatacji automatycznej skrzyni biegów. W tych kwestiach nie ma co opierać się na zaleceniach producentów. Niektórzy znacznie wydłużają okresy wymiany, niektórzy nawet nie przewidują wykonywania takich czynności. Tymczasem naturalnym zjawiskiem jest wytwarzanie się z czasem mikroopiłków, powstających w skrzyni w wyniku procesu tarcia. Trafiają one bezpośrednio do znajdującego się w środku oleju i zaczynają krążyć po całym mechanizmie, uszkadzając elementy przekładni.

„Wypompować” stary olej i wlać nowy

Czasami nawet dobre chęci nie przyniosą oczekiwanego efektu. Wymieniając olej tradycyjną metodą, tj. spuszczając go od dołu korkiem, nawet połowa zawartości wciąż może pozostać w środku m.in. w kanałach wewnętrznych, w przekładni hydrokinetycznej lub chłodnicy. Wlanie potem nowego oleju tylko zmniejszy ilość „pływających” opiłków i zalegających nagarów, a nie usunie ich całkowicie. Na szczęście i z tym można sobie poradzić, wykonując tzw. dynamiczną wymianę oleju w skrzyni automatycznej. Najprościej mówiąc, polega ona na odsysaniu starego oleju przewodami i jednocześnie wtłaczaniu w jego miejsce nowego. W ten sposób pozbywa się wszystkich nagarów i zanieczyszczeń z układu smarowania i ma się pewność, że olej jest czysty.

Krok po kroku, jak to działa

Dynamiczna metoda wymiany nie jest ani skomplikowana, ani przesadnie droga – płaci się tylko za większą ilość oleju, która jest potrzebna do przetłoczenia przez układ starej cieczy. Wymaga zastosowania odpowiedniej maszyny tłocząco-ssącej, dlatego operację wykonamy tylko w warsztacie. Oto czynności, które się wykonuje.

1 Podłączenie do układu smarowania 

Na samym początku wymagane jest podłączenie przewodów maszyny do układu smarowania skrzyni biegów. Wykorzystuje się do tego złącza przewodów prowadzących olej do chłodnicy. W zależności od auta są one w mniej lub bardziej dostępnych miejscach.

Podłączenie do układu smarowania
Podłączenie do układu smarowania

2 Działanie środka czyszczącego

Następnie do skrzyni aplikuje się środek czyszczący, mający za zadanie rozpuścić zalegające osady. Krąży po obiegu przez ok. 10 minut od uruchomienia auta.

3 Usunięcie starego oleju

Maszyna wypompowuje stary olej zmieszany z zanieczyszczeniami i preparatem czyszczącym. Wtedy wymienia się też filtr oleju.

Wymiana filtra oleju
Wymiana filtra oleju

4 Zalanie nowym olejem

Nowy olej jest przepompowywany aż do momentu wypłukania wszystkich zanieczyszczeń, czyli osiągnięcia przezroczystego koloru w przewodzie (zdj. poniżej). Zwykle zużywa się go 2 razy więcej niż podczas tradycyjnej wymiany.

Pewność udanej operacji

Dynamiczna metoda wymiany oleju daje pewność, że wszystkie osady i opiłki zostały usunięte z układu, a skrzynia „kąpie się” w całkowicie nowym oleju. Warto przeprowadzić ten zabieg, nawet jeśli jest trochę droższy od tradycyjnej wymiany.

Przykładowe koszty wymiany

Statycznie Dynamicznie
Olej 250 zł 450 zł
Filtr 450 zł 450 zł
Wymiana 350 zł 400 zł
Suma 1 050 zł 1 300 zł