PoradyPoradyWadliwy silnik Volkswagena 2.0 TSI EA888

Wadliwy silnik Volkswagena 2.0 TSI EA888

Bardzo duże zużycie oleju w jednostkach 2.0 TSI/TFSI o oznaczeniu EA888 (Gen. 2) może prowadzić do ich zatarcia. Podpowiadamy, jak rozwiązać ten problem możliwie jak najniższym kosztem.

Pierwszy silnik o oznaczeniu EA888 trafił do aut koncernu Volkswagena w 2007 roku, zastępując starszą jednostkę 2.0 FSI/TFSI EA113. Mimo że EA888 było zupełnie nową konstrukcją, producent określił ją jako drugą generację, dodając tym samym oznaczenie Gen.2. Początkowo silniki zachwycały wyraźnie mniejszym zapotrzebowaniem na paliwo i osiągami lepszymi od poprzedniej jednostki. Z czasem wyszła jednak na jaw poważna wada konstrukcyjna, w efekcie której silniki nadmiernie „brały” olej. Winowajcami okazały się niedopracowane tłoki i pierścienie, a konkretnie pierścień zgarniający (dolny) o zbyt małym przekroju. Przepuszczał on olej nad tłok, powodując jego spalanie nawet w ilościach półtora litra na 1000 kilometrów. Wielu kierowców nie zdawało sobie sprawy z takiej skali problemu i silniki z czasem się zacierały.

Jak rozpoznać felerny silnik i go naprawić?

Demontaż tłoku
Demontaż tłoku
Pierścień tłokowy
Pierścień tłokowy

Jednostki serii EA888 (Gen.2) początkowo nie miały zmiennych faz rozrządu. W wyniku niewielkiej modernizacji z 2008 roku silniki otrzymały zmienne fazy zaworów dolotowych, ale nie zmieniła się ich moc i poziom generacji. Silniki mają jedynie cztery wtryskiwacze paliwa i cechują się brakiem fazatora na wałku wydechowym. Jeśli mimo ryzyka zdecydujemy się na jego zakup, nie trzeba od razu nastawiać się na wymianę całych tłoków lub silnika w celu wyeliminowania wady fabrycznej. Alternatywą jest przeróbka tłoków, a dokładniej pogłębienie rowków na pierścienie tak, by możliwy był montaż grubszych. Operacja wyniesie około 7 tysięcy złotych, ale to i tak dwa razy mniej niż w przypadku wymiany całych tłoków (ok. 15 tys. zł). Poniżej przedstawiamy szczegółowy kosztorys.

Części i czynności serwisowe Koszt
Przeróbka tłoków 1 000 zł
Zestaw pierścieni tłokowych 600 zł
Zestaw uszczelek i zestaw śrub głowicy 940 zł
Uszczelniacze wału silnika (2 sztuki) 260 zł
Elementy rozrządu (łańcuchy i napinacze) 700 zł
Zawory silnika (16 sztuk) 540 zł
Obróbka głowicy (obróbka gniazd, planowanie) 400 zł
Olej silnikowy 200 zł
Płyn chłodniczy 80 zł
Demontaż i montaż silnika 3 000 zł
RAZEM 7 720 zł

Sukcesywny rozwój konstrukcji

Trzeba podkreślić, że producent szybko poprawił silnik i w jednostce EA888 Gen.3 (2011-2015) zastosował już inne tłoki i podwyższający efektywność podwójny układ wtryskowy. Silnik wreszcie przestał zużywać olej i spalał jeszcze mniej paliwa, a co najważniejsze nie sprawiał już problemów użytkownikom. W kolejnym (EA888 Gen.3B) wprowadził cykl pracy Millera, jeszcze bardziej go usprawniając. Oba poprawione silniki uchodzą już za prawie całkowicie wolne od wad.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji