PoradyPoradyW jakich sytuacjach mechanik nie bierze odpowiedzialności za uszkodzenia?

W jakich sytuacjach mechanik nie bierze odpowiedzialności za uszkodzenia?

Wymiana trudno dostępnego elementu w samochodzie czasami niesie ze sobą konieczność demontażu wielu części, a co za tym idzie – ryzyko wystąpienia uszkodzeń. Gdy dojdzie do powikłań w naprawach, mechanik nie bierze za nie odpowiedzialności, a koszty ich usunięcia pokrywa właściciel auta.

Kosztorys wykonania naprawy w warsztacie najczęściej poznajemy po przybyciu do mechanika, przeprowadzeniu diagnostyki i ustalenia zakresu prac, które wyeliminują usterkę. Nawet jeśli mechanik trafnie zlokalizuje źródło awarii i wytypuje właściwą uszkodzoną część, początkowe założenia w zakresie kosztów mogą nagle spełznąć na niczym. Wszystko przez komplikacje, jakie następują podczas demontażu niektórych elementów w celu dostania się do niesprawnej części, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z samochodem o skomplikowanej konstrukcji. Zerwane śruby, uszkodzone gwinty lub zepsucie samych części to tylko niektóre z problemów, jakie mogą wystąpić podczas napraw.

Problem jest znany mechanikom, zwłaszcza gdy „biorą na warsztat” starsze i wyeksploatowane samochody. Kierowcy na wieść o komplikacjach najczęściej reagują nerwami, tłumacząc się wcześniej założonym kosztorysem i zakresem prac. Tymczasem to właśnie oni powinni zapłacić za uszkodzenia powstałe podczas prawidłowego demontażu poszczególnych części w wyniku ich zużycia eksploatacyjnego. Pół biedy, jeśli zerwie się gwint lub zepsuje tani element, lecz czasami konsekwencje mogą być liczone w tysiącach złotych (np. urwany wtryskiwacz). By dowieść swojej uczciwości, mechanik powinien poinformować klienta bezpośrednio po wystąpieniu szkody. Wtedy kierowca będzie mógł osobiście przyjrzeć się sytuacji i o komplikacjach nie dowie się po fakcie.

Oto 18 typowych czynności, jakie mechanicy przeprowadzają na samochodach. Przedstawiamy komplikacje, jakie „po drodze” mogą z nich wyniknąć i prezentujemy dodatkowe koszty, jakie będzie musiał za to ponieść kierowca.

Wymiana amortyzatorów

Komplikacja: uszkodzenie łączników stabilizatora, uszkodzenie górnych mocowań amortyzatorów

Dodatkowy koszt: 120 zł + 350 zł

Do wyjęcia amortyzatora przeważnie konieczny jest demontaż łączników stabilizatora. Gdy te się zapieką, mechanik nie ma szerokiego pola manewru – musi je przeciąć. Wtedy nie pozostaje nic innego jak kupno nowych. Podczas demontażu istnieje również ryzyko obrócenia gwintowanych tulejek w poduszce mocowania amortyzatora. To nie jedyne możliwe komplikacje. Mechanik może nieumyślnie zerwać gwint górnego mocowania amortyzatora lub końcówki drążka kierowniczego, a także uszkodzić śrubę mocującą amortyzator do zwrotnicy.

Wymiana sprzęgła

Komplikacja: zerwanie gwintów śrub w podłużnicach

Dodatkowy koszt: 1000 zł

Aby wyjąć skrzynię biegów, trzeba odkręcić wiele gwintowanych połączeń m.in. w zawieszeniu auta. Już „objechanie” jednego z nich wydłuża czas naprawy, a najgorzej, gdy obrócą się gwintowane tulejki wewnątrz podłużnicy, mocujące sanie zawieszenia. Dodatkowo może dojść do uszkodzenia gwintu półosi, zerwania śrub wahaczy lub gwintu w poduszce skrzyni biegów, a także problemów z łącznikami stabilizatora i końcówkami drążków kierowniczych.

Zerwanie gwintów śrub w podłużnicach
Demontaż skrzyni biegów wymusza demontaż zawieszenia. Łatwo wtedy zniszczyć któryś z gwintów.

Wymiana świec

Komplikacja: uszkodzenie cewek zapłonowych

Dodatkowy koszt: od 100 zł

Jeśli w samochodzie dawno nie zmieniano świec, ich odkręcenie może przysporzyć problemów, w konsekwencji kończących się zepsuciem cewek, wtyczek elektrycznych lub uszkodzeniem gwintu w głowicy. Jeśli komplikacje nastąpią przy wkręcaniu świec, winę ponosi już mechanik.

Cewka zapłonowa
Cewki zapłonowe to jedne z elementów, które mogą ucierpieć podczas operacji wymiany świec.

Wymiana przewodów hamulcowych

Komplikacja: uszkodzenie gwintu obejmy wydechu

Dodatkowy koszt: 30 zł

By dostać się do przewodów hamulcowych, w większości aut trzeba odkręcić tłumik. Jego obejmy rzadko współpracują z zamiarami mechanika i często ulegają uszkodzeniu. Z kolei w starszych samochodach intensywne wciskanie pedału hamulca podczas odpowietrzania układu może prowadzić do pęknięcia wewnętrznych uszczelnień pompy hamulcowej. Mechanik nie ma na to wpływu.

Uszkodzenie gwintu obejmy wydechu
Uszkodzony gwint obejmy wydechu

Podniesienie auta

Komplikacja: uszkodzenie progu

Dodatkowy koszt: 300 zł

Kierowcy często maskują rdzę auta za pomocą np. pianki budowlanej, żywicy lub tzw. baranka. Nic dziwnego, że mechanik może nie zauważyć postępującej od spodu korozji, w efekcie nieumyślnie doprowadzając do uszkodzeń progów lub dołów drzwi. Wystarczy poinformować mechanika o stanie podwozia swojego auta, a ten znajdzie sposób na jego bezpieczne podniesienie.

Zardzewiałe progi
Podniesienie auta o zardzewiałe progi spowoduje wybicie w nich dziury.

Wymiana tarcz kotwicznych i cylinderków hamulcowych

Komplikacja: uszkodzenie łożyska, przewodów hamulcowych

Dodatkowy koszt: 200 zł + 100 zł

Tarcze kotwiczne hamulców bębnowych korodują w naturalny sposób i z czasem trzeba je wymienić. By to zrobić, trzeba odkręcić piastę, a to wiąże się z ryzykiem uszkodzenia łożyska (podczas ściągania bieżnia łożyska pozostaje na czopie belki). Konieczny jest również demontaż cylinderków hamulcowych – wtedy z kolei może urwać się przewód i należy wymienić cały.

Ustawienie geometrii

Komplikacja: uszkodzenie gwintu drążka kierowniczego

Dodatkowy koszt: 100 zł

Mocno skorodowane połączenie gwintowane między drążkiem a jego końcówką uniemożliwia odkręcenie nakrętki kontrującej, co kończy się jej zerwaniem. Inne komplikacje: uszkodzenie gwintu końcówki drążka kierowniczego, uszkodzenie osłony drążka kierowniczego, zerwanie gwintów śrub mocujących tylne wahacze.

Ustawienie geometrii
Gwint drążka kierowniczego to jeden z wielu elementów wrażliwych na korozję.

Wymiana wahacza

Komplikacja: urwanie śruby zabezpieczającej sworzeń

Dodatkowy koszt: 80 zł

W wyniku pojawienia się korozji na powierzchni styku śruby ze zwrotnicą, jej odkręcenie często kończy się urwaniem łba. Usunięcie pozostałej części ze zwrotnicy jest czasochłonne i generuje koszty. Może również dojść do zerwania gwintów mocujących lub uszkodzenia uszczelniacza półosi i przegubu półosi.

Urwanie śruby zabezpieczającej sworzeń
Po ukręceniu łeb śruby zostaje w kluczu. Usunięcie pozostałego fragmentu bywa czasochłonne.

Wymiana uszczelki kolektora wydechowego

Komplikacja: zerwanie szpilek mocujących

Dodatkowy koszt: 200 zł

Podczas wykręcania kolektora na urwanie narażone są nie tylko nakrętki, ale i szpilki mocujące. Śruby można bez problemu wymienić, ale do usunięcia szpilek potrzebne są już specjalistyczne narzędzia, a w skrajnym przypadku sprowadza się to do demontażu głowicy silnika. Uszkodzeniu mogą ulec również inne połączenia gwintowane w układzie wydechowym.

Wymiana uszczelki kolektora dolotowego
Wyjęcie urwanych szpilek wymaga użycia specjalistycznego narzędzia. Koszty wtedy automatycznie rosną.

Wymiana mechanizmu podnoszenia szyby

Komplikacja: połamanie spinek montażowych

Dodatkowy koszt: 50 zł

Elementy wnętrza auta (obicia, plastikowe osłony) często „trzymają się” na plastikowych spinkach, które w praktyce okazują się jednorazowego użytku. Mimo tego wielu kierowców obwinia mechaników za to, że je uszkadzają i konieczne jest kupienie nowych elementów. W starszych autach czasami łamią się nawet same części.

Plastikowe spinki
Plastikowe spinki lepiej kupować na zapas. Zwykle nie nadają się do ponownego założenia.

Wymiana łożyska koła

Komplikacja: uszkodzenie czujnika ABS

Dodatkowy koszt: 140 zł

By wymienić łożysko przedniego koła, trzeba zdjąć zwrotnicę. Tu znów narażone na uszkodzenia są połączenia gwintowane i śruby m.in. mocujące amortyzator lub zabezpieczające sworzeń, a także czujnik ABS.

Czujnik ABS
Uszkodzenie czujnika ABS oznacza dla kierowcy wydatek dodatkowych 140 zł.

Odpowietrzenie hamulców

Komplikacja: urwanie odpowietrznika

Dodatkowy koszt: od 100 zł

Podczas wykonywania czynności odpowietrzania układu hamulcowego może się urwać odpowietrznik osadzony w zacisku. Wtedy należy zdemontować zacisk, usunąć resztki odpowietrznika i zregenerować jego gwint. Koszt takiej usługi: 50-100 zł. Jeśli to nie pomoże, trzeba wymienić cały zacisk.

Odpowietrznik hamulców
Zerwanie odpowietrznika może skończyć się wymianą całego zacisku hamulcowego.

Wymiana rozrządu

Komplikacja: uszkodzenie gwintu we wsporniku poduszki silnika

Dodatkowy koszt: 150 zł

Wymiana rozrządu oznacza odkręcenie wielu gwintowanych połączeń, częściowo osadzonych w elementach wykonanych ze stopów aluminium (głowica, wsporniki poduszek silnika). Również tutaj długotrwała przerwa odciska swoje piętno w postaci wielkiego oporu podczas odkręcania, co w konsekwencji prowadzi do uszkodzeń gwintów (np. napinacza) lub urwania śrub poduszki silnika.

Wymiana rozrządu
Uszkodzeniu często ulega np. gwint we wsporniku rozrządu.

Wymiana uszczelki pokrywy zaworów

Komplikacja: uszkodzony wtryskiwacz

Dodatkowy koszt: 1000 zł

To dość prosta czynność, ale czasami wymagająca demontażu wtryskiwaczy. Wykonuje się to z pomocą specjalistycznej prasy (ok. 100 zł), jednak nie ma się gwarancji, że element się nie uszkodzi. Jeśli tak się stanie, koszty naprawy mocno idą w górę. Najgorzej, gdy pęknie korpus wtryskiwacza – wtedy trzeba nawet wyjmować głowicę. Bardziej prawdopodobnym problemem będzie urwanie szpilek mocujących lub uszkodzenie gwintów w głowicy. Cena usługi wzrośnie wtedy o ok. 150 zł.

Wymiana wtryskiwaczy
Demontaż wtryskiwaczy

 

Wymiana przegubu

Komplikacja: uszkodzenie gwintu końcówki drążka

Dodatkowy koszt: 60 zł

Ta operacja wymaga wyjęcia półosi ze zwrotnicy, czyli m.in. odkręcenia nakrętki końcówki drążka kierowniczego. Przeważnie jest już skorodowana do tego stopnia, że podczas prac uszkadza gwint. Czasami dochodzi również do urwania samej śruby mocującej sworzeń.

Uszkodzony gwint końcówki drążka
Skorodowany gwint końcówki drążka kierowniczego

Wymiana opon

Komplikacje: uszkodzenie gwintu szpilki piasty

Dodatkowy koszt: 200 zł

Urwany gwint w piaście lub urwanie samej śruby lub szpilki to najczęstsze komplikacje przytrafiające się podczas zmiany kół. Gdy dojdzie do którejś z nich podczas odkręcania koła, mechanik nie ponosi za to odpowiedzialności: winna jest albo korozja, albo zbyt mocne wcześniejsze dokręcenie. Tkwiącą w piaście śrubę można spróbować rozwiercić. Jak się nie da, pozostaje kupno nowej piasty z łożyskiem.

Uszkodzony gwint szpilki piasty
Uszkodzony gwint szpilki piasty koła

Wymiana oleju

Komplikacja: uszkodzenie gwintu w misce olejowej

Dodatkowy koszt: 220 zł

Spuszczenie oleju z silnika jest możliwe po odkręceniu stalowego korka. Jako że wkręca się go w miskę olejową wykonaną przeważnie ze stopów aluminium, trzeba to robić z wyczuciem. Gdy się „przesadzi”, uszkodzi się jej gwint, a dowie się o tym mechanik po odkręceniu śruby (nie można go wtedy za to winić). Gwint można naprawić po wcześniejszym zdemontowaniu miski.

Uszkodzony gwint w misce olejowej
Uszkodzony gwint w misce olejowej można naprawić po wcześniejszym jej demontażu.

Wymiana tarcz hamulcowych

Komplikacja: urwanie śruby w jarzmie

Dodatkowy koszt: 120 zł

By zmienić tarcze, trzeba zdemontować zacisk hamulcowy i jego jarzmo. Podczas tej operacji urywają się śruby mocujące, jednak mechanik przeważnie jest w stanie odkręcić pozostałą część śruby i koszty rosną tylko o ok. 50 zł. Gdy natomiast dojdzie do uszkodzenia śrub mocujących tarczę do piasty, w większości przypadków udaje się je rozwiercić i usunąć pozostałości.

Urwanie śruby w jarzmie
Urwana śruba w jarzmie
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji