Suzuki Swift V - dynamiczne

Z zewnątrz tego nie widać, ale przeprowadzone względem poprzednika zmiany jeszcze mocniej ugruntowały doskonałą opinię o tym miejskim Suzuki: usterki są sporadyczne, a auta wolno tanieją. Oto opinie o Swifcie piątej generacji, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Z daleka naprawdę trudno poznać, że to kolejne wcielenie Suzuki Swifta. Producent zamiast rewolucji zdecydował się na ewolucję dotychczasowego auta i w nowym modelu zmiany wizualne ograniczyły się do wydłużenia kształtu świateł oraz zmiany faktury i wysokości zderzaków: bryła nadwozia pozostała niemal nietknięta. Niech to jednak nie zwodzi chętnych na to małe japońskie autko: Swift V z poprzednikiem ma wspólny w zasadzie tylko wygląd. Auto zbudowano na nowej płycie podłogowej i uzyskało o 5 cm większy rozstaw osi, a długość nadwozia wzrosła o 9 cm (do 385 cm – to i tak niedużo jak na współczesny samochód miejski). Dzięki temu wreszcie wzrosła ilość miejsca w środku. Auto otrzymało także nową, atrakcyjniejszą tablicę przyrządów, poprawiono w nim własności jezdne i… okrojono gamę silników do zaledwie trzech jednostek. Czy po upływie lat Swift piątej generacji utrzymuje równie wysoki poziom niezawodności jak poprzednik?

Suzuki Swift V - dynamiczne
Niektóre liftingi obejmują więcej zmian w nadwoziu niż w Swifcie skok o generację. Autko urosło, ale i tak brakuje mu centymetrów do większości rywali. Suzuki za to łatwiej zaparkować na ciasnym parkingu.
Suzuki Swift V - dynamiczne
Tablicę rejestracyjną na pierwszy rzut oka umieszczono wyżej. W rzeczywistości znajduje się w tym samym miejscu co w Swifcie IV – tuż pod klapą bagażnika. W tym modelu znacząco podwyższono próg załadunku, stąd taki efekt. Ucierpiała na tym funkcjonalność i tak malutkiego bagażnika.

Używany Suzuki Swift V – deska rozdzielcza

Deska rozdzielcza Swifta nie porywa może wyglądem, ale zmontowano ją z lepszych niż dotychczas materiałów. Mimo tego wciąż nie jest to poziom godny najlepiej wykończonych konkurentów: wnętrze z czasem zaczyna skrzypieć i się rysować. Kierowcy nie lubiący współczesnych systemów multimedialnych (najczęściej obsługiwanych dotykowymi ekranami) w Swifcie poczują się jak w domu: tutaj każda funkcja ma swój przycisk, a cały samochód można obsługiwać bez odrywania wzroku od jezdni. Szkoda, że bazowe wersje wyposażeniowe miały regulację kierownicy wyłącznie w zakresie góra-dół, a dwupłaszczyznową oferowano tylko w topowej odmianie Elegance. Nie można jednak narzekać na wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa, a jeśli ktoś chce komplet opcji (m.in. z nawigacją, tempomatem i podgrzewanymi fotelami), powinien rozejrzeć się za wersją Sport.

Suzuki Swift V - deska rozdzielcza
Gruba kierownica i przemyślanie rozmieszczone przyciski dają wrażenie pewnego obcowania z samochodem. Skrzynia automatyczna to rzadkość: łączyła się tylko z benzynowym silnikiem 1.2.

 

Używany Suzuki Swift V – wnętrze

Dodatkowe centymetry rozstawu kół od razu widać w środku. O ile już w poprzedniku nie można było narzekać na przestrzeń z przodu, tym razem udało się wygospodarować więcej miejsca dla pasażerów tylnej kanapy. Wciąż jednak daleko do poziomu dłuższych konkurentów (zwłaszcza nad głową i na nogi), jednak na niewielkich dystansach da się tu „wysiedzieć”. Fotele? Dość wygodne, ale właściwie podparcie boczne zapewnią tylko te w wersji Sport. Bagażnik to najsłabsza strona tego samochodu. Ma tylko 211 litrów, trudno cokolwiek większego do niego włożyć (przeszkadza wysoki próg załadunku), a po złożeniu kanapy powstaje spory próg. Większość kierowców dodatkowo narzeka na ograniczoną widoczność z wnętrza (szczególnie z przodu podczas spoglądania na sygnalizator) oraz przeciętny poziom wyciszenia przy prędkościach autostradowych.

Suzuki Swift V Sport - fotel kierowcy
Najlepsze fotele w Swifcie to te z wersji Sport: pewnie trzymają ciało w zakrętach i wyróżniają się czerwonymi przeszyciami.

Używany Suzuki Swift V – silniki

Bazowym napędem Swifta jest czterocylindrowa, wolnossąca jednostka 1.2 generująca przyzwoite 94 KM i, niestety, niewielki moment obrotowy (118 Nm), osiągany dopiero przy 4800 obr./min. Skutkuje to przeciętną elastycznością przy szybszej jeździe, ale do sprawnego „odpychania się” w mieście powinien wystarczyć. Co ciekawe, ten silnik jako jedyny łączył się z automatyczną, 4-biegową skrzynią oraz z napędem 4×4. Ma on cichą i oszczędną naturę, zwłaszcza na tle 136-konnej jednostki montowanej w wersji Sport. Poznamy ją m.in. po ksenonowych, ciemnych reflektorach, felgach 17”, lotce nad tylną szybą i po agresywniej stylizowanym zderzaku. Swift Sport nie ma turbodoładowania, więc do wykorzystania jego potencjału potrzeba mocnego operowania pedałem gazu. Dopiero przy wysokim zakresie obrotów auto daje przyjemność z jazdy, ale i sporo pali (nawet 10 l w mieście). Producent oferował również niewielkiego diesla konstrukcji Fiata (1.3 DDiS). Mimo zaledwie 75 KM zaskakująco dobrze radzi sobie z tym autem, ale z uwagi na problematyczny filtr sadzy odradzamy jazdę w nim po mieście. A przecież to środowisko naturalne Swifta.

Suzuki Swift V Sport - dynamiczne
Zawieszenie Sporta jest wręcz stworzone do szybkiego pokonywania zakrętów, ale na nierównościach wychodzi jego twarda charakterystyka – auto staje się nerwowe i ma tendencję do wypadania z toru jazdy.

Używany Suzuki Swift V – opinie użytkowników

 Zalety 

„Zestrojenie zawieszenia pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów. ESP nie włącza się przesadnie szybko.”

„Silnik 1.2 nie ma co prawda turbo, ale dość żwawo rozpędza auto.”

„Bardzo dużo schowków i uchwytów na napoje, przydatne gniazdo USB.”

„Podoba mi się proste radio, gdzie każda funkcja ma guzik. Nie trzeba się męczyć z dotykowymi ekranami.”

 Wady 

„Jakość materiałów gorsza niż u rywali: szybko rysują się plastiki na drzwiach i w okolicach pasów bezpieczeństwa.”

„Bagażnik nie dość, że jest mały, to jeszcze z wysokim progiem załadunku.”

„Lusterka wsteczne i boczne nie zapewniają odpowiedniej widoczności. Niska przednia szyba z kolei utrudnia spoglądanie na sygnalizator.”

Używany Suzuki Swift V – awaryjność i koszty eksploatacji

Ilość usterek trapiących Swifta jest typowa dla starych, dobrych aut japońskich – czyli znikoma. Użytkownikom dokuczają głównie dobiegające z wnętrza trzaski i stuki z okolic zawieszenia. To nieuniknione na naszych drogach, na szczęście nie zwiastują one poważnej awarii, tylko naturalne zużycie którejś z gumowych tulejek. Silniki benzynowe same z siebie są bardzo trwałe, a w 1.3 DDiS jedynym delikatnym elementem jest filtr sadzy. Właściciele Swiftów czasami zgłaszają przypadki przedwczesnego zużycia sprzęgła lub haczącej skrzyni biegów, chociaż trzeba przyznać, że w porównaniu z poprzednikiem wiele w niej poprawiono. Z uwagi na japoński rodowód auta trzeba się przygotować na dłuższe poszukiwania niektórych części zamiennych, przeważnie tych droższych, np. sprzęgła. Elementy blacharskie i karoseryjne kupimy bez problemu.

Suzuki Swift V - dynamiczne
Silnik 1.3 DDiS zniknął z oferty Swifta w 2014 roku. Jest bardzo oszczędny, ale nie wolny od problemów z DPF-em.

Używany Suzuki Swift V – sytuacja rynkowa

Zaskakująco mało ofert, zwłaszcza na tle innych miejskich aut. Najtaniej wyceniane są diesle z początkowych lat produkcji – ok. 15-18 tys. zł. Kwota 20 tys. zł powinna wystarczyć na zakup pięciodrzwiowego auta z benzynowym silnikiem w niezłym stanie. Jeśli dopłacimy kolejne 10, można zapolować na Sporta lub samochód po liftingu z 2013 roku. Swift jest drogi i wolno tanieje, a mimo tego chętnych na niego nie brakuje. Szkoda, że nie uzyskał on takiej popularności, na jaką z pewnością zasługiwał.

Suzuki Swift V FL
Swift po liftingu z 2013 roku – ze światłami do jazdy dziennej i kierunkowskazami w lusterkach.

Używany Suzuki Swift V – podsumowanie

Nikt nie mówił, że że będzie tanio. Wysokie ceny Swiftów nie stoją jednak na przeszkodzie osobom wierzącym w japońską solidność tego autka. Kolejne wydatki najprawdopodobniej ograniczą się do paliwa, ubezpieczenia i standardowych części/płynów eksploatacyjnych. Szukajmy dobrze wyposażonych, pięciodrzwiowych egzemplarzy w żywych kolorach, najlepiej z 1.2 VVT.

Suzuki Swift V – dane techniczne

Suzuki Swift V – wymiary
Dł./szer./wys. 385/169/151 cm
Rozstaw osi 243 cm
Pojemność bagażnika 211-890 l
Suzuki Swift V – silniki
Silnik 1.2 VVT 1.6 Sport 1.3 DDiS
Pojemność 1242 cm³ 1586 cm³ 1248 cm³
Paliwo benz. benz. turbodiesel
Maks. moc 94 KM 136 KM 75 KM
Maks. moment 118 Nm 160 Nm 190 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s 8,7 s 12,7 s
Prędkość maks. 165 km/h 195 km/h 165 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,6 l/100 km 6,4 l/100 km 4,2 l/100 km

Suzuki Swift V – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Suzuki Swift V – galeria