Używany Peugeot 308 II (od 2013 r.) – OPINIE

Aktualnie produkowany Peugeot 308 zrywa z konserwatyzmem, który był domeną poprzedników. Oto opinie o tym samochodzie, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Opisywany kompaktowy Peugeot jest pierwszym modelem marki, który nazywa się podobnie jak poprzednik i jest jego kolejną generacją. Choć nie zmieniła się nazwa, to całkiem inny samochód. Przede wszystkim stał się mniej „francuski”, nabrał lekkości i agresywnych linii oraz otrzymał naprawdę mocne silniki. Nowego Peugeota doceniono do tego stopnia, że uzyskał tytuł Samochodu Roku 2014. Niedługo po premierze hatchbacka zaprezentowano odmianę kombi (SW). Ona również zrywa z koncepcją znaną z 307/308 I, których wersje kombi miały więcej wspólnego z minivanami i mogły przewieźć nawet 7 osób. 308 II SW jest już 5-osobowym, kompaktowym kombi z regularnym i pojemnym bagażnikiem o pojemności 550 litrów. Wartość kufra hatchbacka jest typowa dla segmentu i wynosi 398 litrów.

Peugeot 308 II – innowacje

308 II od schodzącej generacji znacząco różni się w środku. Zmieniło się w zasadzie wszystko. Zegary przeniesiono wyżej, ponad kierownicę, która stała się zaskakująco mała. Co ciekawe, obiecywane pozytywne aspekty tego rozwiązania doskonale sprawdzają się w rzeczywistości: kierowca „cały czas” widzi zegary, a manewrowanie malutką kierownicą na parkingu to czysta przyjemność. Peugeot poszedł z duchem czasu i tym razem postawił na minimalizm kokpitu. Przycisków jest niewiele, a cały samochód obsługuje się dotykowym, 9,7-calowym ekranem, umieszczonym w centralnej części deski rozdzielczej. Cały samochód, tj. system klimatyzacji, nawigację, radio, a także podłączone zewnętrzne urządzenia. Trudno mieć zastrzeżenia do ogólnej pracy systemu, ale w niektórych przypadkach tradycyjne pokrętło byłoby znacznie mniej absorbujące od przesuwania palcem po ekranie.

Peugeot 308 II wnętrze

Na pochwałę zasługują materiały we wnętrzu i jakość ich montażu – pod tym względem Peugeot 308 II zbliżył się do niemieckich konkurentów. Nie błyszczy natomiast w kwestii przestronności, zwłaszcza w tylnej części auta, gdzie pasażerowie miewają trudności z wygodnym ułożeniem kolan. Plus za przednie fotele (w opcji mogły mieć nawet funkcję masażu).

Peugeot 308 II jazda

Trudno szukać w tym aucie miękkiego resorowania i „francuskiego” komfortu znanego z poprzedników. W 308 II poprawiono precyzję układu kierowniczego do tego stopnia, że auto trzyma się drogi nawet podczas agresywnego pokonywania łuków. Większość egzemplarzy na spore fabryczne rozmiary kół, co niestety podwyższy koszty wymiany opon. Kolejną zaletą są skuteczne hamulce. Najbliższe lata pokażą, na ile trwałe są te elementy i jak znoszą eksploatację po polskich drogach.

Peugeot 308 II silniki

Gamę silników otwiera nieco ospały 1.2 VTi. W początkowym okresie produkcji 308 oferowano z 1.6-litrowymi, turbodoładowanymi odmianami THP, rozwijającymi 125 i 155 KM. Trudno polecić te jednostki ze względu na problem zużycia oleju i wyciągający się jednorzędowy łańcuch rozrządu. Trwałością nie grzeszy również wadliwy napinacz łańcucha.

O awariach silników THP można szczegółowo przeczytać na:
https://www.wyborkierowcow.pl/wiadomosci/awarie-rozrzadow-w-silnikach-1-6-thp-raport/.

Te jednostki systematycznie wycofywano na rzecz nowych, zaprojektowanych w technologii downsizingu 1.2 PureTech, generujących 110 i 130 KM. THP pozostało wyłącznie w mocniejszych odmianach GT (205 KM, od 2015 r.) i GTi (270 KM). Silniki PureTech na ogół są chwalone za umiejętne połączenie sportowych osiągów z niewygórowanym zapotrzebowaniem na paliwo, choć to i tak domena udanych diesli e-HDi i później BlueHDi (1.6 i 2.0, także GT o mocy 177-181 KM).

Peugeot 308 II opinie użytkowników

Zalety:

„Silnik THP wyróżnia doskonała elastyczność. Wyprzedzanie nie jest problematyczne.”

„Zawieszenie stanowi dobry kompromis między komfortem a trzymaniem się drogi. Dobrze tłumi dziury i nierówności”

„Automat w trybie zwykłym wystarcza w mieście. Tryb Sport znacznie do ożywia.”

„Prowadzenie auta – świetne, a hamulce są chyba jego największym atutem.”

„Bardzo dobra, mała kierownica ułatwia manewrowanie. Zegary powyżej niej są bardzo dobrze widoczne.”

 

Wady:

„System Start&Stop jest zbędny i denerwuje podczas krótkich dojazdów do świateł.”

„Kanapa jest zbyt wąska do wymiarów auta. Szkoda, że z tyłu zmarnowano tyle dostępnej przestrzeni.”

„Do ekranu dotykowego można się przyzwyczaić, ale na wybojach trafienie w odpowiednią ikonkę jest mocno utrudnione.”

„Drażnią drobiazgi – moje auto nie ma popielniczki, regulacji pasów czy lampki w bagażniku.”

Peugeot 308 II sytuacja rynkowa

Ofert na portalach aukcyjnych nie brakuje (ponad 500), z tym że spora część dotyczy aut nowych lub zeszłorocznych pochodzących z wyprzedaży rocznika. Bezwypadkowe egzemplarze z początku produkcji zaczynają się od kwoty ok. 32 tys. złotych, natomiast za bogato wyposażonego Peugeota z przebiegiem ok. 70 tys. km trzeba zapłacić już ponad 40 tys. zł. Będzie to najczęściej rocznik 2014-2015 z dieslem pod maską. GTi: minimum dwa razy więcej.

Peugeot 308 II podsumowanie

Ten nowoczesny kompakt niedługo wejdzie w kanon atrakcyjnych samochodów z drugiej ręki. Świetnie jeździ, modnie wygląda, nowinkami nie odbiega od konkurentów. A skoro to Peugeot, będzie więcej tracił na wartości. To zaleta przy kupnie i… wada przy późniejszej odsprzedaży.

Peugeot 308 II dane techniczne

Peugeot 308 II wymiary

Dł./szer./wys. 425-458/180/146-147 cm
Rozstaw osi 262-273 cm
Pojemność bagażnika 398-1228 l (hatchback); 610-1660 l (kombi)

Peugeot 308 II silniki benzynowe

Silnik 1.2 VTi 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.6 THP 1.6 THP GT 1.6 THP GTi
Pojemność 1199 ccm 1199 ccm 1199 ccm 1598 ccm 1598 ccm 1598 ccm
Paliwo benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz.
Maks. moc 82 KM 110 KM 130 KM 156 KM 205 KM 272 KM
Maks. moment 118 Nm 205 Nm 230 Nm 240 Nm 285 Nm 330 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,3 s 11,1 s 9,6 s 9,3 s 7,5 s 6,0 s
Prędkość maks. 171 km/h 197 km/h 207 km/h 213 km/h 235 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 5,0 l/100 km 5,2 l/100 km 5,8 l/100 km 5,6 l/100 km 6,0 l/100 km

Peugeot 308 II silniki diesla

Silnik 1.6 HDi 1.6 e-HDi 1.6 BlueHDi 1.6 BlueHDi 2.0 BlueHDi 2.0 BlueHDi GT
Pojemność 1560 ccm 1560 ccm 1560 ccm 1560 ccm 1997 ccm 1997 ccm
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 92 KM 116 KM 99 KM 120 KM 150 KM 181 KM
Maks. moment 230 Nm 270 Nm 254 Nm 300 Nm 370 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,8 s 10,2 s 11,3 s 9,7 s 8,6 s 8,4 s
Prędkość maks. 178 km/h 191 km/h 186 km/h 196 km/h 211 km/h 220 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,6 l/100 km 3,7 l/100 km 3,5 l/100 km 3,8 l/100 km 4,0 l/100 km 4,1 l/100 km

Peugeot 308 II opinie użytkowników

Peugeot 308 II ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Peugeot 308 II ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność