UżywaneOpinieUżywany Peugeot 208 I (2012-2019) - OPINIE

Używany Peugeot 208 I (2012-2019) – OPINIE

Ma niewielkie rozmiary, atrakcyjny wygląd, udane diesle i wykończenie aspirujące o klasę wyżej. Czy Peugeot 208 to wzór idealnego auta miejskiego? Oto opinie o tym samochodzie, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Peugeot 208 od początku nie miał łatwego zadania. Musiał być bowiem jeszcze lepszy od udanego poprzednika – 207, który w porównaniu z leciwym 206 stanowił wyraźny skok jakościowy. Analizując wrażenia użytkowników z wieloletniej eksploatacji Peugeotów 208, można stwierdzić, że ten miejski model zdał egzamin z oceną bardzo dobrą. Choć ubyło mu centymetrów w długości, szerokości i wysokości nadwozia, udało się opracować wystarczająco przestronne wnętrze do komfortowego przewozu czterech osób. Bagażnik nieco urósł, ale jego 285 litrów i tak nie już robi wrażenia na klasowych konkurentach. „208” oferowano tylko jako 3- lub 5-drzwiowego hatchbacka. Zrezygnowano z kombi na rzecz crossovera 2008, debiutującego rok później. W 2015 roku miejskiego Peugeota poddano niewielkiej modernizacji, przy okazji której wprowadzono nowe jednostki napędowe BlueHDi.

Peugeot 208 – wnętrze

Duży wyświetlacz na kokpicie - od drugiej wersji wyposażenia.
Duży wyświetlacz na kokpicie – od drugiej wersji wyposażenia.

Po zajęciu miejsca w Peugeocie 208 od razu rzuca się w oczy malutka kierownica. Jej średnica wynosi zaledwie 32-34 cm i zamontowano ją w taki sposób, by nie zasłaniała umieszczonych ponad nią wskaźników. Choć to rozwiązanie początkowo wzbudzało kontrowersje, w praktyce klienci ciepło je przyjęli i większość Peugeotów po „208” powiela tą koncepcję. Kierownica świetnie leży w dłoniach, a jej rozmiary docenia się podczas parkowania w ciasnych miejscach. Właściwie wszystkie auta mają duży wyświetlacz na konsoli centralnej i klimatyzację. Tych udogodnień poskąpiono jedynie w bazowej wersji wyposażeniowej Access. Odradzamy ją nie tylko z uwagi na braki w wyposażeniu, ale i wyraźnie gorsze materiały użyte w środku. Wykończenie topowych odmian miękkim plastikiem i przyjemnymi w dotyku tapicerkami aspiruje już do klasy kompaktowej i stanowi wzór dla rywali z segmentu.

Peugeot 208 – silniki

Gamę silnikową Peugeota 208 otwierają bazowe jednostki 1.0 i 1.2 VTi/PureTech o mocy odpowiednio 68 i 82 KM, później także 110 KM w 1.2. Mają 3 cylindry i mierne osiągi, ale są uważane za bardzo niezawodne, a 1.2 także pozbawione nadzwyczajnych wibracji. Do 2015 stosowano również silniki 1.4 i 1.6 VTi z łańcuchowym rozrządem. Powszechnie znane są w nich problemy z wadliwym napinaczem łańcucha, jednak jego wymiana nie pochłonie wiele z portfela, pod warunkiem że zareagujemy w porę i nie będziemy lekceważyć niepokojących odgłosów z okolic silnika. W najmocniejszych odmianach „208” pracuje równie awaryjny 1.6 THP, osiągający nawet 200 KM (GTi). Jeśli chodzi o Diesle, są niemal wolne od wad i zadowalają się niewielkimi ilościami paliwa. Mowa o jednostkach 1.4-1.6 HDi/e-HDi, później BlueHDi. Ponad 100-konne odmiany okazują się ponadto zaskakująco żwawe.

Peugeot 208 – opinie użytkowników

 Zalety: 

„Układ kierowniczy zasługuje na uznanie – auto nieźle się zachowuje podczas szybkiego pokonywania zakrętów.”

„Silnik 1.2 PureTech mało pali i jest prosty konstrukcyjnie, przez co poradzi sobie z nim każdy mechanik.”

„Dobrej jakości materiały, wszystko w zasięgu ręki. Duży postęp Peugeota.”

„Z przodu nawet wysoki kierowca znajdzie odpowiednią dla siebie pozycję.”

„Dostępność części zamiennych do tego modelu jest naprawdę duża.”

 Wady: 

„Zawieszenie z przodu nieco postukuje i sprawia wrażenie mało solidnego.”

„Luz lewarka – bardzo duży. 5-biegowa skrzynia nie grzeszy precyzyjnością i niestety często haczy”

„Nieporozumieniem jest umiejscowienie dźwigni hamulca ręcznego i miejsc na kubki z napojami. Do obu tych elementów dostęp jest utrudniony.”

Peugeot 208 – awaryjność i koszty eksploatacji

Pięciobiegowa przekładnia obniża przyjemność z jazdy Peugeotem 208.
Pięciobiegowa przekładnia obniża przyjemność z jazdy Peugeotem 208.

Oglądając interesujący nas egzemplarz Peugeota 208 warto dobrze osłuchać silnik – hałasujący rozrząd w VTi/THP zwiastuje jego rychłą wymianę. W takim wypadku mamy istotny powód, by zbić cenę. Właściciele miejskich Peugeotów skarżą się na usterki elektroniczne (m.in. systemu audio) i niedopracowaną ręczną skrzynię biegów, która w wielu autach wybiera biegi z oporem i na ogół nie grzeszy nadzwyczajną precyzją. Uwaga: większość benzynowych odmian ma tylko 5 biegów. Polskie drogi stanowią spore wyzwanie dla zawieszenia Peugeota 208. Stuki z niego są naturalnym zjawiskiem, z którym trzeba się pogodzić. Francuskie auto ma bogate zaplecze części zamiennych, a sporo samochodów pochodzi z polskich salonów.

Peugeot 208 – oferta rynkowa

Rozsądne oferty używanych „208” rozpoczynają się od ok. 18 tys. zł, jednak dotyczą białych aut z ubogim wyposażeniem, ale bezwypadkowych. Za ok. 30 tys. zł uda się trafić Peugeota po liftingu, nawet z Dieslem. Roczne egzemplarze podemonstracyjne zaczynają się już od 50 tys. zł. Za niewiele mniej kupimy kilkuroczne GTi. W ogłoszeniach z niewielką przewagą dominują benzyniaki.

Peugeot 208 - przód po liftingu.
Peugeot 208 – przód po liftingu.

Peugeot 208 – podsumowanie

Kto nie ma urazu do aut francuskich, bez namysłu sięgnie po „208”. To naprawdę udane, oszczędne i świetnie wykonane miejskie auto, pod warunkiem że wybierzemy niezawodnego diesla z dobrym wyposażeniem. Jeśli benzyna, to najlepiej 1.2 PureTech. Biorąc pod uwagę, ile oferuje miejski Peugeot, jego ceny nie są wygórowane. Podaż aut wciąż rośnie.

Peugeot 208 – dane techniczne

Peugeot 208 – wymiary

Dł./szer./wys. 397/174/146 cm
Rozstaw osi 254 cm
Pojemność bagażnika 285-1076 l

Peugeot 208 – silniki benzynowe

Silnik 1.0 VTi 1.2 PureTech 1.4 VTi 1.6 VTi GTi
Pojemność 999 ccm 1199 ccm 1397 ccm 1598 ccm 1598 ccm
Paliwo benz. benz. benz. benz. turbo benz.
Maks. moc 68 KM 82 KM 95 KM 120 KM 200 KM
Maks. moment 95 Nm 118 Nm 136 Nm 160 Nm 275 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,0 s 12,2 s 10,5 s 8,9 s 6,8 s
Prędkość maks. 163 km/h 175 km/h 188 km/h 190 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 4,5 l/100 km 5,6 l/100 km 5,8 l/100 km 5,9 l/100 km

Peugeot 208 – silniki Diesla

Silnik 1.4 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi
Pojemność 1398 ccm 1560 ccm 1560 ccm
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 68 KM 92 KM 114 KM
Maks. moment 160 Nm 230 Nm 270 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,5 s 10,9 s 9,7 s
Prędkość maks. 163 km/h 185 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,8 l/100 km 3,8 l/100 km 3,8 l/100 km
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji