Ma niewielkie rozmiary, atrakcyjny wygląd, udane diesle i wykończenie aspirujące o klasę wyżej. Czy Peugeot 208 to wzór idealnego auta miejskiego? Oto opinie o tym samochodzie, zebrane w programie Wybór Kierowców.
Peugeot 208 od początku nie miał łatwego zadania. Musiał być bowiem jeszcze lepszy od udanego poprzednika – 207, który w porównaniu z leciwym 206 stanowił wyraźny skok jakościowy. Analizując wrażenia użytkowników z wieloletniej eksploatacji Peugeotów 208, można stwierdzić, że ten miejski model zdał egzamin z oceną bardzo dobrą. Choć ubyło mu centymetrów w długości, szerokości i wysokości nadwozia, udało się opracować wystarczająco przestronne wnętrze do komfortowego przewozu czterech osób. Bagażnik nieco urósł, ale jego 285 litrów i tak nie już robi wrażenia na klasowych konkurentach. „208” oferowano tylko jako 3- lub 5-drzwiowego hatchbacka. Zrezygnowano z kombi na rzecz crossovera 2008, debiutującego rok później. W 2015 roku miejskiego Peugeota poddano niewielkiej modernizacji, przy okazji której wprowadzono nowe jednostki napędowe BlueHDi.
Peugeot 208 – wnętrze
Po zajęciu miejsca w Peugeocie 208 od razu rzuca się w oczy malutka kierownica. Jej średnica wynosi zaledwie 32-34 cm i zamontowano ją w taki sposób, by nie zasłaniała umieszczonych ponad nią wskaźników. Choć to rozwiązanie początkowo wzbudzało kontrowersje, w praktyce klienci ciepło je przyjęli i większość Peugeotów po „208” powiela tą koncepcję. Kierownica świetnie leży w dłoniach, a jej rozmiary docenia się podczas parkowania w ciasnych miejscach. Właściwie wszystkie auta mają duży wyświetlacz na konsoli centralnej i klimatyzację. Tych udogodnień poskąpiono jedynie w bazowej wersji wyposażeniowej Access. Odradzamy ją nie tylko z uwagi na braki w wyposażeniu, ale i wyraźnie gorsze materiały użyte w środku. Wykończenie topowych odmian miękkim plastikiem i przyjemnymi w dotyku tapicerkami aspiruje już do klasy kompaktowej i stanowi wzór dla rywali z segmentu.
Peugeot 208 – silniki
Gamę silnikową Peugeota 208 otwierają bazowe jednostki 1.0 i 1.2 VTi/PureTech o mocy odpowiednio 68 i 82 KM, później także 110 KM w 1.2. Mają 3 cylindry i mierne osiągi, ale są uważane za bardzo niezawodne, a 1.2 także pozbawione nadzwyczajnych wibracji. Do 2015 stosowano również silniki 1.4 i 1.6 VTi z łańcuchowym rozrządem. Powszechnie znane są w nich problemy z wadliwym napinaczem łańcucha, jednak jego wymiana nie pochłonie wiele z portfela, pod warunkiem że zareagujemy w porę i nie będziemy lekceważyć niepokojących odgłosów z okolic silnika. W najmocniejszych odmianach „208” pracuje równie awaryjny 1.6 THP, osiągający nawet 200 KM (GTi). Jeśli chodzi o Diesle, są niemal wolne od wad i zadowalają się niewielkimi ilościami paliwa. Mowa o jednostkach 1.4-1.6 HDi/e-HDi, później BlueHDi. Ponad 100-konne odmiany okazują się ponadto zaskakująco żwawe.
Peugeot 208 – opinie użytkowników
Zalety:
„Układ kierowniczy zasługuje na uznanie – auto nieźle się zachowuje podczas szybkiego pokonywania zakrętów.”
„Silnik 1.2 PureTech mało pali i jest prosty konstrukcyjnie, przez co poradzi sobie z nim każdy mechanik.”
„Dobrej jakości materiały, wszystko w zasięgu ręki. Duży postęp Peugeota.”
„Z przodu nawet wysoki kierowca znajdzie odpowiednią dla siebie pozycję.”
„Dostępność części zamiennych do tego modelu jest naprawdę duża.”
Wady:
„Zawieszenie z przodu nieco postukuje i sprawia wrażenie mało solidnego.”
„Luz lewarka – bardzo duży. 5-biegowa skrzynia nie grzeszy precyzyjnością i niestety często haczy”
„Nieporozumieniem jest umiejscowienie dźwigni hamulca ręcznego i miejsc na kubki z napojami. Do obu tych elementów dostęp jest utrudniony.”
Peugeot 208 – awaryjność i koszty eksploatacji
Oglądając interesujący nas egzemplarz Peugeota 208 warto dobrze osłuchać silnik – hałasujący rozrząd w VTi/THP zwiastuje jego rychłą wymianę. W takim wypadku mamy istotny powód, by zbić cenę. Właściciele miejskich Peugeotów skarżą się na usterki elektroniczne (m.in. systemu audio) i niedopracowaną ręczną skrzynię biegów, która w wielu autach wybiera biegi z oporem i na ogół nie grzeszy nadzwyczajną precyzją. Uwaga: większość benzynowych odmian ma tylko 5 biegów. Polskie drogi stanowią spore wyzwanie dla zawieszenia Peugeota 208. Stuki z niego są naturalnym zjawiskiem, z którym trzeba się pogodzić. Francuskie auto ma bogate zaplecze części zamiennych, a sporo samochodów pochodzi z polskich salonów.
Peugeot 208 – oferta rynkowa
Rozsądne oferty używanych „208” rozpoczynają się od ok. 18 tys. zł, jednak dotyczą białych aut z ubogim wyposażeniem, ale bezwypadkowych. Za ok. 30 tys. zł uda się trafić Peugeota po liftingu, nawet z Dieslem. Roczne egzemplarze podemonstracyjne zaczynają się już od 50 tys. zł. Za niewiele mniej kupimy kilkuroczne GTi. W ogłoszeniach z niewielką przewagą dominują benzyniaki.
Peugeot 208 – podsumowanie
Kto nie ma urazu do aut francuskich, bez namysłu sięgnie po „208”. To naprawdę udane, oszczędne i świetnie wykonane miejskie auto, pod warunkiem że wybierzemy niezawodnego diesla z dobrym wyposażeniem. Jeśli benzyna, to najlepiej 1.2 PureTech. Biorąc pod uwagę, ile oferuje miejski Peugeot, jego ceny nie są wygórowane. Podaż aut wciąż rośnie.
Peugeot 208 – dane techniczne
Peugeot 208 – wymiary
Dł./szer./wys. | 397/174/146 cm |
Rozstaw osi | 254 cm |
Pojemność bagażnika | 285-1076 l |
Peugeot 208 – silniki benzynowe
Silnik | 1.0 VTi | 1.2 PureTech | 1.4 VTi | 1.6 VTi | GTi |
Pojemność | 999 ccm | 1199 ccm | 1397 ccm | 1598 ccm | 1598 ccm |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | turbo benz. |
Maks. moc | 68 KM | 82 KM | 95 KM | 120 KM | 200 KM |
Maks. moment | 95 Nm | 118 Nm | 136 Nm | 160 Nm | 275 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,0 s | 12,2 s | 10,5 s | 8,9 s | 6,8 s |
Prędkość maks. | 163 km/h | 175 km/h | 188 km/h | 190 km/h | 230 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,3 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Peugeot 208 – silniki Diesla
Silnik | 1.4 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi |
Pojemność | 1398 ccm | 1560 ccm | 1560 ccm |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 68 KM | 92 KM | 114 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 230 Nm | 270 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,5 s | 10,9 s | 9,7 s |
Prędkość maks. | 163 km/h | 185 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,8 l/100 km | 3,8 l/100 km | 3,8 l/100 km |