Nissan X-Trail - otwierające

Tandetne wykończenie i paliwożerne silniki skutecznie przyćmiewają zalety X-Traila jako udanego, rodzinnego SUV-a. Bez obaw można nim jednak zjechać z asfaltu. Oto opinie o drugiej generacji Nissana X-Trail, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Nissana X-Traila II zbudowano na platformie współdzielonej z Renault Koleosem. Od francuskiego technologicznego brata Nissan jest jednak dłuższy o 11 cm, a w porównaniu z X-Trailem pierwszej generacji urósł o 12 cm na długość i po kilka cm na szerokość i wysokość. Mimo przystępnych rozmiarów samochodu nigdy nie oferowano w wersji siedmioosobowej. Z przodu i z tyłu nadwozie niemal do złudzenia przypomina poprzednika – drugie wcielenie najłatwiej poznać po podciętej tylnej szybie i grubszym ostatnim słupku karoserii. W 2010 roku auto poddano niewielkiej modernizacji, która objęła głównie przednie i tylne światła.

Nissan X-Trail - dynamiczne
Z daleka trudno odróżnić X-Traila II od pierwszej generacji z lat 2001-2007.
Nissan X-Trail - dynamiczne
Nissan najczęściej koroduje w okolicach chromowanej blendy nad tablicą rejestracyjną.

Nissan X-Trail – wnętrze

X-Trail mierzy 463 cm i oferuje pasażerom przyzwoitą ilość miejsca w środku, choć wysokim osobom z tyłu może go brakować na nogi. Wrażenie przestronności potęgują wielkie boczne okna. W samochodzie nie zabrakło ciekawych, podnoszących praktyczność rozwiązań, takich jak regulowane oparcie tylnej kanapy lub podwójna podłoga bagażnika z wydzielonymi dwiema komorami z szufladami. Niestety, pomimo sporej pojemności bagażnik trudno nazwać funkcjonalnym, bo jego podłoga jest śliska, a na siatki z zakupami nie przewidziano żadnych wnęk, przez co przemieszczają się po jego całej powierzchni. Wysuwane szuflady pozwalają utrzymać w środku porządek, ale w wielu autach już nieznośnie trzeszczą i właściciele po prostu je usuwają. Po złożeniu kanapy X-Traila powstaje duża przestrzeń z płaską podłogą.

Nissan X-Trail - bagażnik powiększony
Szuflady pod podłogą bagażnika można wysunąć lub całkowicie wyjąć.

Nissan X-Trail – deska rozdzielcza

Na desce rozdzielczej Nissana dominują kanciaste linie. W porównaniu z poprzednikiem nastąpiła istotna zmiana – zegary przeniesiono ze środka kokpitu na tradycyjne miejsce przed kierownicą, a nad konsolą środkową wygospodarowano miejsce na obszerny schowek. Innych skrytek we wnętrzu X-Traila nie brakuje, lecz ich pojemność i umiejscowienie bywa dyskusyjna (np. uchwyt na butelkę po lewej stronie kierownicy przy słupku). Zastrzeżenia można mieć do wykończenia deski i elementów obsługi auta: dominują twarde lub szybko wycierające się tworzywa, które „odzywają się” już przy znikomych przebiegach rzędu kilkadziesiąt tysięcy km. Szczęściem w nieszczęściu jest fakt, że po stanie wnętrza łatwo poznać przebieg, dlatego idealnie wyglądająca np. kierownica lub gałka biegów może już rodzić podejrzenia o wcześniejszej wymianie.

Nissan X-Trail - deska rozdzielcza
Wnętrze szybko się niszczy i nie zachwyca stylistyką.

Nissan X-Trail – silniki

Nissan X-Trail ma 21-centymetrowy prześwit i przeważnie napęd 4×4 „All-Mode”, którego można zablokować do prędkości 40 km/h. Do jego obsługi przewidziano pokrętło umieszczone przed dźwignią zmiany biegów. Auto występowało z zaledwie czterema silnikami: dwoma benzynowymi (2.0, 2.5) i dwoma wysokoprężnymi 2.0 dCi (150 i 173 KM). Realia rynkowe niemal nie pozostawiają zainteresowanym wyboru: jeśli X-Trail, to z dieslem. Ma on filtr DPF z niewydajnym systemem oczyszczania spalin, przez co często się zatyka. Podobnie z zaworem EGR, który zapycha się przy dużych przebiegach i powoduje szarpanie podczas jazdy. X-Trailem z 2.0 dCi da się długo jeździć bezawaryjnie, ale pod warunkiem zaakceptowania dużego zapotrzebowania na paliwo, nawet ze skrzynią manualną. Silniki benzynowe to prawdziwe rodzynki. Nie psują się, ale mało kto się na nich zna i trudno się je odsprzeda.

Nissan X-Trail - dynamiczne
Nissan X-Trail wjedzie w nieco większy teren niż jego główni rywale (Toyota RAV4, Honda CR-V).

Nissan X-Trail – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo dobry napęd 4×4 pozwala bezpiecznie prowadzić samochód po zaśnieżonych i mokrych nawierzchniach.”

„Automat działa płynnie. Samochód zbiera się przy wyprzedzaniu.”

„Obsługa wszystkich przełączników – bezproblemowa. Wykonano je z przyjemnych w dotyku materiałów.”

„Z tyłu wrażenie przestronności potęguje wielki szyberdach i odchylane oparcie kanapy.”

„Ceny usług w ASO – przystępne.”

 Wady 

„Lewarek skrzyni ma długi skok. Biegi czasami nie chcą wchodzić na postoju.”

„Bagażnik ma płaską, plastikową podłogę. Podczas jazdy jego zawartość przemieszcza się po całej powierzchni.”

„W środku pełno nieprzemyślanych schowków. Albo są za małe, albo za duże, albo źle umiejscowione.”

„Szyberdach czasami skrzypi – konieczne jest smarowanie prowadnic.”

Nissan X-Trail – typowe usterki

Choć X-Trail nieźle radzi sobie w terenie, jego zawieszenie dość szybko wymaga wymiany podstawowych części. Najbardziej narażone są sworznie wahaczy (wymieniane osobno, koszt kilkadziesiąt zł) i łożyska kół (komplet z piastami – 200 zł zamiennik). W niektórych autach rdzewieje wspornik pod chłodnicą i pojawia się problem z powierzchowną korozją, m.in. na tylnej klapie: w skrajnych przypadkach zaczyna już przenosić się na elementy podwozia.

Nissan X-Trail – podsumowanie

Druga generacja jest najmniej popularnym używanym X-Trailem. Spośród ok. 120 ofert zaledwie kilka stanowią auta z silnikami benzynowymi. Łatwo trafić Nissany z polskiego salonu od pierwszych właścicieli. Najtańsze auta są wycenione na ok. 22 tys. zł i przebieg powyżej 300 tys. km nie powinien być tu zaskoczeniem. Jeśli dopłacimy 15 tys. zł, można już zapolować na egzemplarz poliftowy. Najmłodsze X-Traile II mają zaledwie 5 lat, a górna granica kwoty za idealne auto opiewa na 60 tys. zł. Model szybko traci na wartości, bo klienci wolą znacznie nowocześniejszego X-Traila III.

Nissan X-Trail FL - przód
Przód Nissana X-Traila po liftingu.

Nissan X-Trail II – dane techniczne

Nissan X-Trail II – wymiary
Dł./szer./wys. 463/178/168 cm
Rozstaw osi 263 cm
Pojemność bagażnika 480-1775 l
Nissan X-Trail II – silniki
Silnik 2.0 2.5 2.0 dCi 2.0 dCi
Pojemność 1997 cm³ 2488 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Paliwo benz. benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 140 KM 169 KM 150 KM 173 KM
Maks. moment 198 Nm 233 Nm 320 Nm 360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,1 s 9,8 s 12,5 s 10,0 s
Prędkość maks. 184 km/h 194 km/h 183 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,5 l/100 km 9,6 l/100 km 7,1 l/100 km 6,4 l/100 km

Nissan X-Trail II – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność