UżywaneOpinieUżywany Mercedes ML W164 (2005-2011) - opinie, dane techniczne, usterki

Używany Mercedes ML W164 (2005-2011) – opinie, dane techniczne, usterki

Mercedes ML przypomina, jak bezkompromisowo kiedyś budowano luksusowe auta. Czy warto jeszcze kupić używanego Mercedesa ML W164?

Niejeden miłośnik motoryzacji po spojrzeniu na Mercedesa ML-a z rozrzewnieniem przypomni sobie, jak kiedyś projektowano samochody mające dawać dużo radości z komfortowej jazdy. Wtedy nie brano pod uwagę tylu restrykcji dotyczących emisji spalin i pozwalano sobie na montowanie mocnych silników o ogromnej pojemności. W środku zaś królowały naprawdę szlachetne materiały wykończeniowe (prawdziwa „skóra” czy drewno nie były niczym nadzwyczajnym). Jednocześnie w drugiej połowie pierwszej dekady XXI wieku drogie auta otrzymywały nowinki technologiczne rozpowszechniane później w tańszych modelach. Właśnie w zgodzie z taką szkołą opracowano drugie wcielenie Mercedesa ML. Pod maską nie montowano jednostek 4-cylindrowych (tylko V6 i V8), oferowano wyłącznie stały napęd 4×4 z centralnym mechanizmem różnicowym i po raz pierwszy pojawiła się w nim 7-biegowa skrzynia automatyczna (7G-Tronic). Mercedes wyraźnie poprawił główny mankament poprzednika, czyli układ elektryczny i elektronikę pokładową. W 2008 roku przeprowadził modernizację, a 3 lata później pokazał następcę – ML-a W166. W 2015 roku, przy okazji liftingu, zmieniono mu nazwę na GLE i tym samym model ML zszedł z motoryzacyjnej sceny.

Mercedes ML W164
ML W164 w całości bazuje na konstrukcji samonośnej. Jedną z opcji było zawieszenie pneumatyczne Airmatic, które potrafiło diametralnie zwiększyć prześwit.

Używany Mercedes ML W164 – wymiary, nadwozie

Mercedes ML to spory SUV, ale nie przesadzony. Na długość mierzy 4,78 m, czyli mniej więcej tyle co nieduży samochód klasy średniej. Jest jednak dość szeroki (1,91 m) i wysoki (1,82 m). Odległość między osiami wynosi 2,92 m. Daje to obraz całkiem zbilansowanego uterenowionego auta luksusowego, mogącego się pochwalić przestronnym wnętrzem i dużym bagażnikiem. Dla osób poszukujących jeszcze większego SUV-a Mercedes w 2006 roku przedstawił ponad 5-metrowego GL-a, technicznie bazującego właśnie na ML-u. Opisywany model przejął z poprzednika charakterystycznie podcięte ostatnie okienka, lecz zyskał nieco bardziej przysadzistą sylwetkę. Po liftingu pojawiły się stosowane także w innych Mercedesach reflektory z „łezkami”.

Mercedes ML W164
Jak na dzisiejsze standardy, Mercedes ML W164 wcale nie jest ogromnym autem. W manewrowaniu po mieście bardziej przeszkadza jego szerokość niż długość.

Używany Mercedes ML W164 – wnętrze, bagażnik

Kokpit ML-a stawia na umiejętny balans między nowoczesnymi liniami a eleganckim wystrojem. Do dyspozycji użytkownika jest obsiana przyciskami konsola środkowa z niewielkim, jak na dzisiejsze czasy, kolorowym wyświetlaczem. Rozpracowanie wszystkich funkcji zajmuje trochę czasu, niemniej po przyzwyczajeniu obsługa nie nastręcza trudności. Mercedesa ML oferowano wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów, którą steruje się niewielką „wajchą” za kierownicą. Dzięki takiemu rozwiązaniu udało się wygospodarować więcej schowków w konsoli środkowej (jest jeszcze spory w podłokietniku). Jakość materiałów nie budzi wątpliwości. Wnętrza ML-i potrafią dobrze się prezentować nawet po tak wielu latach od zakończenia produkcji, a po samochodach nie zawsze widać słuszne przebiegi.

Mercedes ML W164 deska rozdzielcza
Zwolennicy analogowych wskaźników i przycisków poczują się tu jak w domu.
Mercedes ML W164 deska rozdzielcza
Auta po liftingu poznamy przede wszystkim po zmienionej kierownicy.

Jeśli chodzi o przestrzeń w środku, ML zdobywa praktycznie same plusy. Na każdą część ciała wszystkich podróżnych nie brakuje miejsca, bardzo dobrze jest zwłaszcza z tyłu na głowy i nogi. Jedynie piąta osoba (pośrodku na kanapie) może się poczuć trochę jak intruz, gdyż ma do dyspozycji krótszą część siedziska i musi siedzieć okrakiem przy tunelu środkowym. Mercedes nigdy nie oferował ML-a W164 z trzecim rzędem siedzeń: chętni na dodatkowe miejsca musieli sięgnąć po GL-a. W zamian zaproponował obszerny, ustawny i świetnie wykończony bagażnik o pojemności 550 l. Złożenie oparć kanapy skutkuje zwiększeniem go do pokaźnych 2050 l przy uzyskaniu płaskiej podłogi. Już wtedy można było liczyć na przydatne gadżety typu gniazda 12V do podładowania m.in. urządzeń turystycznych (lodówek).

Mercedes ML W164 fotele
Wygodne i dobrze wyprofilowane fotele z typową dla Mercedesa elektryczną regulacją.
Mercedes ML W164 kanapa
Z tyłu jest dużo miejsca, ale dla dwóch osób. Trzeciego rzędu nie spotkamy w ML-ach.
Mercedes ML W164 bagażnik
Jedyną wadą tego bagażnika jest w zasadzie tylko ograniczona szerokość otworu załadunkowego.
Mercedes ML W164 bagażnik
Pojemność można regulować składając oparcia dzielonej kanapy (od 550 do 2050 l).

Używany Mercedes ML W164 – silniki

Zarówno benzynowe jednostki, jak i wysokoprężne, to konstrukcje 6- lub 8-cylindrowe w układzie widlastym. We wszystkich stosowano łańcuchy rozrządu. Silniki benzynowe mają wtrysk wielopunktowy, a turbodiesle – bezpośredni common rail. Po stronie odmian z zapłonem iskrowym oferowano jednostki 3.5 V6 (272 KM; ML 350) oraz dwie „V8-ki” (ML 500): 5.0 (306 KM) i 5.5 (388 KM, od 2007 r.). Paletę uzupełniał wariant AMG napędzany 6,2-litrowym V8 o mocy 510 KM. Według opinii użytkowników benzynowe ML-e z reguły palą ok. 13-15 l/100 km w cyklu mieszanym, a AMG potrafi „podejść” nawet pod 20 l/100 km. Na szczęście nie ma przeciwwskazań do zamontowania LPG (wtedy trzeba się liczyć ze wzrostem spalania o 1-2 l/100 km autogazu). Po stronie odmian wysokoprężnych stosowano jednostki 3.0 V6, rozwijające 190, 204, 211, 224 lub 231 KM (ML 280/ML 300/ML 320/ML 350 CDI). Do topowych wariantów ML 420/450 CDI przewidziano diesla 4.0 V8 o mocy 306 KM. Przeważnie palą one 11-12 l/100 km, podczas gdy diesle V6 ok. 9-10 l/10 km. We wszystkich ML-ach znajdziemy automatyczne skrzynie 7G-Tronic oraz napęd 4×4.

Mercedes ML W164 5.0
Benzynowy V8 najlepiej pasuje do Mercedesa ML-a. Potrafi ściąć z nóg wydatkami na paliwo, ale dobrze znosi zasilanie LPG.
Mercedes ML W164 CDI
3-litrowy turbodiesel pali najmniej w gamie, ale jest obarczony kilkoma przypadłościami zwiększającymi wydatki eksploatacyjne.

Używany Mercedes ML W164 – opinie użytkowników

 Zalety: 

„Bardzo wygodny system bezkluczykowy oraz elektrycznie otwierany i zamykany bagażnik”

„Mam egzemplarz z pneumatyką. Różnica między trybem sportowym i komfortem jest ogromna, a oba są świetne”

„Naprawdę wielki bagażnik o regularnym kształcie. Szkoda, że nie było wersji 7-osobowej”

„Auto nie wygląda, ale jest sprawne w terenie. Po podniesieniu prześwit to nawet 30 cm”

 Wady: 

„Na drogach szybkiego ruchu słychać głośne wycie wiatru. Od Mercedesa oczekiwałem lepszego wyciszenia”

„Przełącznik trybów skrzyni automatycznej przy kierownicy myli się z włącznikiem wycieraczek”

„Już po 100 tys. km musiałem wymieniać elementy zawieszenia pneumatycznego za kilka tys. zł”

„3-litrowy diesel wymagał rozbiórki z powodu wycieków oleju. Zapłaciłem ponad 10 tys. zł”

Mercedes ML W164
510-konny ML 63 AMG przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 5 sekund.
Mercedes ML 450 HYBRID
W latach 2010-2011 na rynku amerykańskim oferowano hybrydową odmianę ML 450 Hybrid. Łączna moc napędu obejmującego silnik 3.5 V6 oraz dwie jednostki elektryczne wynosiła 340 KM.

Używany Mercedes ML W164 – awaryjność, typowe usterki

Mimo znacznej poprawy jakości względem poprzednika (W163), generację W164 i tak trapi sporo problemów. Za niezbyt udane uchodzą 3-litrowe turbodiesle, w których zawodzą chłodnice oleju, zawory EGR, filtry cząstek stałych (rozrzedzają olej paliwem), klapki w kolektorze ssącym (zacierają się) i nastawniki zmiennej geometrii łopatek turbosprężarki. 4-litrowe diesle z kolei szybko „rozprawiają się” ze skrzyniami biegów (mają ogromny moment obrotowy). Trwałością nie grzeszą w nich łańcuchy rozrządu. Benzynowe jednostki uchodzą za solidniejsze: trzeba się jedynie liczyć z awariami koła zębatego wałka wyrównoważającego w 3.5 V6. Kupując ML-a warto sprawdzić historię serwisowania i napraw zawieszenia pneumatycznego. Jeśli auto nisko „siedzi”, z pewnością trzeba wymienić miechy układu Airmatic. Właściciele zgłaszają sporo niedomagań elektroniki pokładowej pokazującej losowe, nie mające wiele wspólnego z rzeczywistością błędy. Często awarii ulega system elektrycznego otwierania klapy bagażnika i układ poziomujący reflektory.

Mercedes ML W164 skrzynia biegów
Skrzynie 7G-Tronic nie najlepiej znoszą potężne parametry diesli V8. W innych odmianach sprawują się dobrze.

Używany Mercedes ML W164 – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN w Mercedesie ML W164 znajduje się pod prawym siedziskiem kanapy (trzeba je podnieść i odchylić kawałek materiału kryjącego numer identyfikacyjny).

Używany Mercedes ML W164 – sytuacja rynkowa, ceny

Najtańsze przedliftowe ML-e z przebiegami powyżej 250 tys. km kosztują 20-40 tys. zł. Mniej „zjeżdżone” auta, w tym poliftowe, wystawiane są za 40-60 tys. zł. Droższe są w zasadzie tylko samochody z niewielkimi przebiegami i wersje AMG. Zdecydowana większość ofert dotyczy 3-litrowych diesli. Spośród sporadycznie spotykanych aut benzynowych łatwiej o jednostkę V8.

Mercedes ML W164 przed liftingiem
Mercedes ML W164 przed liftingiem (2005-2008)
Mercedes ML W164 po liftingu
Mercedes ML W164 po liftingu (2008-2011)

Używany Mercedes ML W164 – podsumowanie

Mercedes ML W164 to już auto nie pierwszej świeżości, ale nadal potrafiące dać mnóstwo komfortu i przyjemności z „majestatycznej” jazdy. Może jednak generować znaczne koszty eksploatacji, i mówimy tu nie tylko o paliwie. Najlepiej poszukać samochodu od miłośnika marki, który nie szczędził na serwisie. Unikajmy aut podejrzanie tanich (a takich w ogłoszeniach nie brakuje).

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mercedesach:

Używany Mercedes ML W166 (2011-2015) – opinie użytkowników

Używany Mercedes GL X164 (2006-2012) – opinie użytkowników

Mercedes ML W164

Mercedes ML W164 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 478/191/182 cm
Rozstaw osi 292 cm
Pojemność bagażnika 550-2050 l
Mercedes ML W164 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 3.5 V6 (ML 350) 5.0 V8 (ML 500) 5.5 V8 (ML 500) 6.2 V8 (ML 63 AMG)
Pojemność 3498 cm³ 4966 cm³ 5461 cm³ 6208 cm³
Paliwo PB PB PB PB
Maks. moc 272 KM 306 KM 388 KM 510 KM
Maks. moment 350 Nm 460 Nm 530 Nm 630 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s 6,9 s 5,8 s 5,0 s
Prędkość maks. 225 km/h 240 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 11,4 l/100 km 13,4 l/100 km 13,1 l/100 km 16,5 l/100 km
Mercedes ML W164 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 3.0 V6 (280 CDI) 3.0 V6 (300 CDI) 3.0 V6 (350 BlueTEC)
Pojemność 2987 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³
Paliwo ON ON ON
Maks. moc 190 KM 204 KM 211 KM
Maks. moment 440 Nm 500 Nm 540 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s 8,2 s 8,7 s
Prędkość maks. 205 km/h 210 km/h 210 km/h
Śr. zużycie paliwa 9,6 l/100 km 8,4 l/100 km 8,7 l/100 km
Mercedes ML W164 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla c.d.)
Silnik 3.0 V6 (320 CDI) 3.0 V6 (350 CDI) 4.0 V8 (420 CDI)
Pojemność 2987 cm³ 2987 cm³ 3996 cm³
Paliwo ON ON ON
Maks. moc 224 KM 231 KM 306 KM
Maks. moment 510 Nm 540 Nm 700 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s 7,3 s 6,5 s
Prędkość maks. 215 km/h 220 km/h 235 km/h
Śr. zużycie paliwa 9,6 l/100 km 8,9 l/100 km 11,2 l/100 km

Używany Mercedes ML W164 – galeria

Mercedes ML W164Mercedes ML W164Mercedes ML W164Mercedes ML W164Mercedes ML W164Mercedes ML W164Mercedes ML W164

Mercedes ML W164 deska rozdzielcza
ML-a produkowano w czasach gdy producenci mocno przykładali się do jakości tworzyw w swoich modelach.
Mercedes ML W164
Wiek auta doskonale widać do przestarzałym systemie multimedialnym.
Mercedes ML W164
Wskaźniki dla odmiany zestarzały się w minimalnym stopniu.
Mercedes ML W164
Przycisków jest sporo, ale każdy ma przypisaną konkretną funkcję i nie ma problemów z obsługą.
Mercedes ML W164 bagażnik
Bagażnik to jedna z głównych zalet ML-a. Mieści od 550 do 2050 l.

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji