Hyundai ix35 - otwierające

Popularny i coraz bardziej rozchwytywany koreański SUV. Jego niezłe silniki przyćmiewają braki w wykończeniu. Oto opinie o używanym Hyundaiu ix35, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Na samym wstępie ciekawostka – zarówno poprzednik, jak i następca tego modelu nazywa się Tucson. Nazwa „ix35” wzięła się z ówczesnego nazewnictwa modeli Hyundaia w Europie, w którym samochody marki nazywały się na „i”, a SUV-y – „ix”. Nowy SUV w końcu otrzymał atrakcyjnie zaprojektowaną karoserię, której tak brakowało w poprzedniku. Samochód jest wyłącznie 5-osobowy i ma pojemny, 465-litrowy bagażnik. Jego wadą jest dość wysoko poprowadzona podłoga. W środku nikt nie powinien narzekać na brak miejsca, oczywiście jak na samochód tej wielkości. Oglądając ix35 z drugiej ręki należy dobrze  przyjrzeć się stanowi tapicerki, zwłaszcza jeśli interesuje nas auto w słabszej specyfikacji wyposażeniowej. Jej jakość, jak i pozostałych materiałów we wnętrzu jest znacznie niższa niż w „bogatym” wariancie. Zdarzało się, że po kilku latach tapicerka pękała i wymieniano ją na gwarancji. W Hyundaiu ix35 obejmowała ona 5 lat (z wyłączeniami), więc najmłodsze egzemplarze wciąż są nią objęte.

Co pod maską?

W Hyundaiu ix35 stosowano pięć silników od 116 do aż 184 KM. Podstawową odmianę benzynową (1.6 GDI) i wysokoprężną (1.7 CRDi) można było zamówić wyłącznie z przednim napędem: 4×4 był dostępny tylko w dwulitrowych odmianach. Nie oznacza to, że nie polecamy słabszych silników. 1.6 GDI jest względnie oszczędny, choć na autostradzie łapie „zadyszkę”. 1.7 CRDi natomiast nie ma dwumasowego koła zamachowego. Wysokoprężna „dwulitrówka” ma tylko o 20 KM więcej, ale o wiele sprawniej napędza auto przy niewiele większym zapotrzebowaniem na paliwo. 184-konna odmiana to prawdziwy połykacz kilometrów. Silnik benzynowy 2.0 przy okazji liftingu otrzymał bezpośredni wtrysk paliwa (GDI), co utrudniło ewentualny montaż instalacji gazowej. Da się ją założyć do 2.0 sprzed 2013 roku, jednak nie mają one regulacji hydrauliki zaworowej i trzeba się nastawić na związane z tym wydatki.

Hyundai ix35 - przód po liftingu
Hyundai ix35 – przód po liftingu

SUV raczej do miasta

Hyundai ix35 ma zaledwie 17-centymetrowy prześwit, co w zasadzie dyskwalifikuje go w jeździe typowo terenowej, ale przydaje się przy pokonywaniu krawężników i ułatwia wsiadanie. Napęd na cztery koła jest dołączany przez elektrycznie sterowane sprzęgło międzyosiowe, które można zablokować, choć odblokuje się po skręceniu kół. Najlepiej współpracuje z manualną skrzynią biegów i dwulitrowym silnikiem, niezależnie od rodzaju paliwa – właśnie takie ix35 są poszukiwane na rynku wtórnym.

Hyundai ix35 – opinie użytkowników

Zalety

„Przez 5 lat jazdy samochodem nie miałem problemów. Na przeglądach tylko filtry i olej, raz łączniki stabilizatora”.

„Z przodu jest bardzo szeroko i siedzi się ponad innymi – miłe uczucie”.

„Podwyższony prześwit przydaje się na wysokich, miejskich krawężnikach”.

„Samochód wypada dobrze, jeśli weźmie się stosunek ceny używanego auta do oferowanego wyposażenia”.

Wady

„Ekran dotykowy w nocy razi w oczy. Przyciemnienie niewiele daje”.

„Zawieszenie – twarde, układ kierowniczy – niezbyt precyzyjny. Auto jest lekko podsterowne”.

„Materiały w środku są ewidentnie z dolnej półki i bardzo łatwo się rysują”.

„Automat czasami gubi się w jeździe miejskiej, co objawia się niepotrzebnymi redukcjami biegów”.

Hyundai ix35 – awaryjność i koszty eksploatacji

Mechanicznie, oprócz niewystarczającej mocy, trudno cokolwiek zarzucić Hyundaiowi. Auto jest jednak wrażliwe na słaby stan dróg: zawieszenie szybko zaczyna stukać, a winowajcą jest luzująca się półoś z prawej strony. Czasami poskrzypują łożyska przednich kolumn zawieszenia. W ramach gwarancji w tym modelu wymieniano awaryjną pompę podciśnienia hamulców. Samochody z początku produkcji powoli zaczynają rdzewieć w okolicach przednich słupków. Do Hyundaia ciągle brakuje niektórych zamienników, a przeglądy w ASO nie należą do najtańszych. Samo auto jednak trzyma cenę ze względu na nieustającą modę na SUV-y.

Hyundai ix35 – podsumowanie

Najtańsze auta zaczynają się od ok. 37 tys. złotych i będą to 1.6 GDI z napędem na przód. Jeśli dopłacimy 5 tys., znajdziemy „dwulitrówkę” z 4×4. W najstarszych poliftowych egzemplarzach właśnie skończyły się gwarancje, dlatego rośnie ich podaż i maleją ceny. Najdroższe auta dochodzą do nawet 80 tys. zł. Są z roczników 2014 i 2015 i rzadko mają większe przebiegi niż 70-80 tys. km. Samochód na ogromną konkurencję, ale na jego korzyść przemawiają dopracowane silniki, niezła przestronność i wciąż ładny wygląd.

Napęd 4x4 - tylko w wersjach dwulitrowych
Napęd 4×4 – tylko w wersjach dwulitrowych

Hyundai ix35 dane techniczne

Hyundai ix35 wymiary

Dł./szer./wys. 441/182/166 cm
Rozstaw osi 264 cm
Pojemność bagażnika 465-1435 l

Hyundai ix35 silniki

Silnik 1.6 GDI 2.0 1.7 CRDi 2.0 CRDi 2.0 CRDi
Pojemność 1591 ccm 1998 ccm 1685 ccm 1995 ccm 1995 ccm
Silnik benz. benz. turbod. turbod. turbod.
Maks. moc 135 KM 163 KM 116 KM 136 KM 184 KM
Maks. moment 167 Nm 194 Nm 260 Nm 320 Nm 383 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,1 s 10,4 s 12,4 s 10,8 s 10,0 s
Prędkość maks. 178 km/h 184 km/h 173 km/h 182 km/h 194 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,4 l/100 km 7,5 l/100 km 5,2 l/100 km 5,7 l/100 km 6,1 l/100 km

Hyundai ix35 oceny użytkowników

Hyundai ix35 ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Hyundai ix35 ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność