Nowoczesny kompakt za rozsądne pieniądze. W tej kategorii wyjątkowo dobrze wypada używany Cheverolet Cruze. Zbiera dobre opinie, jest trwały i niezbyt drogi w utrzymaniu.

Chevrolet Cruze, czyli następca modelu Lacetti został zaprezentowany jesienią 2008 r., a w 2009 r. wszedł do sprzedaży. Z technicznego punktu widzenia koreański kompakt jest bliźniakiem Astry IV, zbudowanym na platformie Delta II. To dobra wiadomość, gdyż oznacza, że nawet wycofanie się Chevroleta z Europy nie oznacza braku części zamiennych. Podstawowe elementy eksploatacyjne (np. tarcze, klocki, wahacze), jak również osprzęt jednostek napędowych (napęd rozrządu, czujniki, sprzęgła, itd.) pasują zarówno do Opla, jak i Chevroleta. Przez internet od ręki dostępne są też używane części nadwoziowe lub ich zamienniki. Kto obawia się zakupu używanego Cruze z powodu wstrzymania sprzedaży Chevroletów w Europie póki co nie ma więc powodów do zmartwień.

Używany Chevrolet Cruze sedan - opinie
Na rynku wtórnym najłatwiej o Cruza w wersji sedan, którego linia dachu – podobnie jak Astry – płynnie przechodzi w płaszczyznę bagażnika.

W latach 2009-2015 Cruze był oferowany równolegle z Astrą J. Z biegiem czasu gama nadwoziowa kompaktowego Chevoleta i Opla zaczęła się w dużej mierze pokrywać, gdyż do sedana dołączyły Cruze w wersjach hatchback (2010 r.) oraz kombi (2012 r.). Wprowadzenie tej drugiej zbiegło się w czasie z niewielką modernizacją produkowanych już wersji nadwoziowych.

Chevrolet Cruze – wnętrze

Na szczególnie bogate wyposażenie nie ma co liczyć. Z drugiej jednak strony nie sposób powiedzieć, że lista dodatków jest niesatysfakcjonująca. Praktycznie każdy Cruze ma ESP, komplet poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzację, komputer pokładowy czy radioodtwarzacz.

Chevrolet Cruze - wnętrze
Deska rozdzielcza jest przejrzysta i uporządkowana. Po latach eksploatacji okazało się, że materiały wykończeniowe przeciętnie znoszą trudy eksploatacji.

Tworzywa użyte do wykończenia kabiny Chevroleta Cruze w większości są twarde. Ale auto zbiera pozytywne opinie. To zasługa przemyślanych, żeby nie powiedzieć – sprytnych rozwiązań. Chociażby sporej liczby schowków czy pasa z tkaniny w przedniej części deski rozdzielczej. Złego słowa nie można powiedzieć także o ergonomii – Cruze czerpie pełnymi garściami z rozwiązań, które zdały egzamin w Astrze. Znajomo wygląda nie tylko ogólny projekt kokpitu, ale również niektóre przełączniki czy rozwiązania – chociażby specyficznie obsługiwany komputer pokładowy z pokrętłem i przyciskiem w manetce kierunkowskazu.

Chevrolet Cruze – silniki

Pod maskę trafiały znane z Opli benzynowe silniki 1.4 T (140 KM), 1.6 16V (122 KM) i 1.8 16V (141 KM). Niezłym wyborem, szczególnie przy zakładanych małych przebiegach rocznych, może być benzynowa jednostki 1.4 Turbo. Nie brakuje mu momentu obrotowego (czego nie można powiedzieć o 1.8), a średnie spalanie w cyklu mieszanym to rozsądne 7 l/100 km. Jednostka 1.8 16V była oferowana przez salony także z instalacją gazową. Na etapie zamawiania samochodu klient – za symboliczną dopłatą – mógł wybrać także Cruza (podobnie jak Orlando) bez instalacji LPG, jednak z gniazdami zaworowymi fabrycznie przystosowanymi do pracy na gazie. Nie wszystkie egzemplarze „z gazem” mają utwardzone gniazda, co w perspektywie dłuższej eksploatacji może oznaczać problemy z głowicą.

Używany Chevrolet Cruze - opinie o silnikach
Paleta jednostek napędowych, szczególnie benzynowych, pokrywa się ze znaną z Opla Astry.

Propozycją dla oszczędnych były turbodiesle. 1.7 D (110 lub 130 KM) to konstrukcja Isuzu. Większy wysokoprężny 2.0 VCDi (125 lub 150 KM) jest spotykaną także w Chevrolecie Captiva / Oplu Antara jednostką włoskiej firmy VM Motori – nie jest specjalnie oszczędna (realne spalanie to 6,5-7 l/100 km), a do tego słabiej zaopatrzona w zamienniki od znanego z Opli i bardzo popularnego silnika 2.0 CDTI. Największą zagadką, nad którą miłośnicy Chevroletów długo, ale bezowocnie dyskutowali na forach, jest diesel 2.0 VCDi o mocy 163 KM. Pojemnością, średnicą i skokiem tłoków czy łańcuchowym napędem rozrządem blisko mu do 1AD, czyli jednostki Toyoty. Brakuje potwierdzenia, czy jest tak faktycznie. Ważna z punktu widzenia ewentualnego nabywcy samochodu jest dostępność części eksploatacyjnych.

Chevrolet Cruze - skrzynia
Skrzynia biegów jest precyzyjna, ale drogi prowadzenia lewarka mogłyby być krótsze.

Skrzynie biegów są precyzyjne, jednak przyjemność z jazdy ograniczają długie drogi prowadzenia lewarka. Opcją dla benzynowych silników 1.4T i 1.8 oraz diesli 2.0 była 6-biegowa, automatyczna skrzynia. Nie imponuje tempem pracy, jednak pasuje do charakteru samochodu.

Używany Chevrolet Cruze – ceny

Mimo dobrych opinii, używany Chevrolet Cruze nie należy do najczęściej poszukiwanych aut z drugiej ręki. To dobra wiadomość dla osób zainteresowanych zakupem solidnego, nieźle wyposażonego i w miarę świeżego samochodu za dobre pieniądze. Ceny używanych Chevroletów Cruze startują z pułapu 20 tysięcy złotych, a tylko nieliczne egzemplarze przekraczają próg 30 tys. zł. Równie umiarkowane są przebiegi, które zwykle wahają się w przedziale 60-150 tys. km. Nieliczne auta, oczywiście z dieslami, przejechały 180-250 tys. km. Zainteresowani zakupem używanego Chevroleta Cruze mogą narzekać na niewielką – na tle Golfa, Astry czy Focusa – podaż egzemplarzy. Początkowo rynek z pewną nieufnością podchodził do modelu z koreańskim rodowodem, a gdy wreszcie zaczął przekonywać się do auta, General Motors ukrócił przygodę Chevroleta z Europą.

Chevrolet Cruze – dane techniczne

Chevrolet Cruze – wymiary

Dł./szer./wys.

452-468/180/148 cm

Rozstaw osi

268 cm

Pojemność bagażnika

Sedan: 469 l
Hatchback: 413/883 l
Kombi: 500/1478 l

Chevrolet Cruze – silniki

Silnik

1.4 T

1.6 16V

1.8 16V

1.7 D

2.0 TD

2.0 VCDi

Pojemność

1364 cm³

1598 cm³

1796 cm³

1686 cm³

1991 cm³

1998 cm³

Paliwo/rozrząd

t.benz./Ł

benz./P

benz./P

turbodiesel

turbodiesel

turbodiesel

Maks. moc

140 KM

122 KM

141 KM

130 KM

150 KM

163 KM

Maks. moment

200 Nm

153 Nm

176 Nm

300 Nm

320 Nm

360 Nm

Przyspieszenie 0-100 km/h

9,5 s

11,8 s

10,5 s

9,8 s

8,7 s

8,5 s

Prędkość maks.

200 km/h

185 km/h

200 km/h

200 km/h

210 km/h

205 km/h

Śr. zużycie paliwa

5,8 l/100 km

6,7 l/100 km

6,8 l/100 km

4,5 l/100 km

5.6 l/100 km

5,6 l/100 km

Używany Chevrolet Cruze – opinie użytkowników

Zalety 

„Jak dla mnie auto dobrze jeździ, dobrze wyposażone, dobrze wygląda, z dobrym wynikiem NCAP.”

„Niewysilony motor 1.6 całkiem sprawnie radzi sobie z napędem Cruza.”

„Duża regulacja kierownicy i fotela każdemu pozwoli znaleźć odpowiednią pozycję za kierownicą.”

„Duży bagażnik może zaskoczyć pomimo ściętego tyłka, deska ciekawie wygląda, wstawki materiału.”

Wady  

„Brak regulacji lędźwiowej ale w tej cenie nie ma w żadnej marce.”

„Do wad zaliczam zawiasy klapy bagażnika i zamek.”

„Na minus wyciszenie, stuki w zawieszeniu (szczególnie zimą), słaby nawiew (szyby boczne potrafią zamarznąć).”

„Na autostradzie brakuje 6-biegu.”

„Jeszcze przed pierwszym przeglądem gwarancyjnym była wymiana synchronizatorów pierwszego biegu.”

Używany Chevrolet Cruze – typowe usterki

Większość tworzyw wykończeniowych znosi trudy eksploatacji, ale dobre wrażenie psują detale. Codzienną eksploatację niektórych Cruze uprzykrza skrzypienie przednich foteli i mocowań pasów bezpieczeństwa. Skóra pokrywająca kierownicę i dźwignię zmiany biegów potrafi się szybko zużyć. Na tyle, że elementy te bywały wymieniane nawet na gwarancji. Wzorem trwałości nie są też panele dekoracyjne, które szybko pokrywają się rysami. Użytkownicy zgłaszają też podatność przednich nadkoli na pękanie. Problem usunięto w autach z rocznika 2011.

Używany Chevrolet Cruze - hatchback
Najciekawszy, a zarazem najmniej kojarzący się z budżetowym modelem hatchback był oferowany w latach 2010–2016.

Jedną z poważniejszych usterek są awarie wysprzęglika – ich usunięcie wiąże się z koniecznością demontażu skrzyni biegów. Zdarza się, że problemy sprawiają też styczniki przycisku klapy bagażnika oraz układy klimatyzacji (nieszczelności, problemy z utrzymaniem zadanej temperatury). Awarie, jak w przypadku wielu niezbyt leciwych pojazdów, najczęściej ograniczają się do osprzętu silników – np. alternatorów, turbosprężarek czy zaworów EGR. W dieslach – szczególnie eksploatowanych głównie w mieście – można spodziewać się też skróconej żywotności dwumasowego koła zamachowego czy filtra cząstek stałych.

Chevrolet Cruze – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Chevrolet Cruze – podsumowanie

Mimo dobrych opinii i ograniczonej awaryjności używany Chevrolet Cruze nie należy do najczęściej poszukiwanych aut z drugiej ręki. To dobra wiadomość dla osób zainteresowanych zakupem solidnego, nieźle wyposażonego i w miarę świeżego samochodu za dobre pieniądze. Ceny używanych Chevroletów Cruze startują z pułapu 20 tysięcy złotych, a tylko nieliczne egzemplarze przekraczają próg 30 tys. zł. Równie umiarkowane są przebiegi, które zwykle wahają się w przedziale 60-150 tys. km. Nieliczne auta, oczywiście z dieslami, przejechały 180-250 tys. km. Nawet ich nie należy się specjalnie obawiać, oczywiście przy założeniu budżetu w wysokości 2-3 tysięcy złotych na ewentualne naprawy.