BMW X3 E83 - dynamiczne

Nieduży, o ponadczasowym wyglądzie i z niezłymi dieslami – mimo swoich lat pierwsze X3 wciąż trzyma wartość i jest poszukiwane. Oto opinie o BMW X3 E83, zebrane w programie Wybór Kierowców.

BMW X3 weszło na rynek cztery lata po większym X5 i podbiło segment SUV-ów klasy średniej nim czołowi konkurenci zdążyli odpowiedzieć swoimi modelami. Technicznie wiele ma wspólnego z popularną serią 3 E46 – widać to zwłaszcza po elementach kokpitu. W niektórych kwestiach X3 można okrzyknąć samochodem ponadczasowym: klienci wciąż „polują” na niego ze względu na idealnie dobrane rozmiary, wciąż atrakcyjny wygląd wewnętrzny i zewnętrzny, przestronne wnętrze oraz mocne (niekiedy bezawaryjne) silniki. Oczywiście nie każdą jednostkę w X3 można polecić w ciemno, ale o tym poniżej. Lifting z 2006 roku nieco odświeżył karoserię i przyniósł zmiany głównie pod maską, m.in. wzrosła moc standardowych silników i pojawiły się nowe diesle, w tym topowy 3.0sd.

BMW X3 E83 - dynamiczne
Subtelny lifting objął światła oraz zderzaki. Na szybach nie przewidziano kodu roku produkcji.
BMW X3 E83 - dynamiczne
Otwierana tylna szyba to jedno z kilku funkcjonalnych rozwiązań zastosowanych w X3.

BMW X3 E83 – deska rozdzielcza

Deska rozdzielcza X3 to kolejny „nieśmiertelny” projekt BMW, tj. wcale się nie starzejący i doskonały pod kątem ergonomii. W zależności od wersji wyposażeniowej mógł przygnębiać wszechogarniającą szarością lub kusić atrakcyjnym, beżowym wykończeniem z drewnianymi elementami. Niestety, jakość montażu już nie jest godna samochodów BMW i użytkownicy często to podkreślają: najczęściej skarżą się na wycierające przyciski (np. sterowania szyb) i otoczenie wokół nich. Sytuacja znacznie poprawiła się w autach po liftingu, z kolei takie elementy jak kierownica, dźwignia zmiany biegów lub tapicerki zachowują trwałość niezależnie od rocznika. Każde X3 ma w standardzie klimatyzację i „elektrykę” szyb i lusterek, natomiast wiele aut doposażano w takie elementy jak wysuwany ekran nawigacji lub zaawansowany sprzęt grający.

BMW X3 E83 - deska rozdzielcza
W trakcie produkcji zmieniał się jedynie kształt koła kierownicy. W X3 E83 nie przewidziano jeszcze sterownika xDrive.

BMW X3 E83 – wnętrze

Z uwagi na pokaźny rozstaw osi X3 jest przestronniejsze w środku niż można się spodziewać po jego względnie niewielkich rozmiarach. Auto z powodzeniem mieści komplet pasażerów, chociaż osobie ze środkowego tylnego miejsca będzie nieco przeszkadzał wysoki tunel środkowy. Bagażnik o pojemności 450 l wyposażono w funkcjonalne szyby, do których montuje się specjalną przegródkę zabezpieczającą większy bagaż. Co ciekawe, pod jego podłogą nie znajdziemy koła zapasowego, tylko niewielki schowek na akumulator i narzędzia. „Zapas” podwieszono pod autem: niektórzy montują tam butlę gazu LPG (inaczej pozostaje umocowanie jej za tylną kanapą).

BMW X3 E83 - powiększony bagażnik
Po złożeniu kanapy mamy do dyspozycji przestrzeń o pojemności 1560 l. Plus za wykończenie i szyby mocowania bagażu.

BMW X3 E83 – silniki

X3 z silnikiem benzynowym to niemal rzadkość na polskim rynku, niemniej warto przynajmniej przybliżyć jednostki stosowane w tym modelu. Tylko bazowa odmiana 2.0i ma cztery cylindry, 2.5 i 3.0 – już sześć, cały czas w układzie rzędowym. W ostatnich dwóch silnikach lifting przyniósł lekką poprawę mocy i obniżenie spalania, chociaż wciąż trzeba się liczyć z wynikami rzędu 13-15 l/100 km. Diesle realnie palą dwa razy mniej, ale w ich przypadków istnieje większe ryzyko wystąpienia problemów. Najpopularniejszy jest dwulitrowy o mocy 150 KM: można go polecić. Wersje po liftingu (143 i 177 KM) miały probelmy z  łańcuchem rozrządu. Z kolei trzylitrowe jednostki stanowią idealne połączenie przyzwoitych osiągów, rozsądnego spalania i dobrej trwałości. Topowy diesel 3.0sd zadebiutował po liftingu. Choć ma wspaniałe osiągi (580 Nm momentu obrotowego!), koszty ewentualnych napraw szybko sprowadzają na ziemię potencjalnych kupujących. To wynik skomplikowanej konstrukcji, m.in. zastosowania dwóch turbosprężarek.

BMW X3 E83 – opinie użytkowników

 Zalety

„Napęd 4×4 jest bezobsługowy i daje możliwość płynnego przekazywania momentu między osiami. Nie ma problemów z zakopaniem.”

„Rzędowa szóstka 3.0 ciągnie na każdym biegu. Nie słychać jej w pewnym zakresie prędkości.”

„Jak na swoje rozmiary, miejsca jest naprawdę sporo w obu rzędach siedzeń.”

„Wszystko w zasięgu ręki. Dobrze, że nie ma zbyt wiele zabierającej uwagę  elektroniki.”

 Wady

„Automatyczna skrzynia czasami się gubi podczas jazdy w mieście.”

„Jak na BMW, wnętrze jest zaskakująco słabo wykończone. Wyciera się zwłaszcza farba na przyciskach.”

„Powyżej 140 km/h słychać szum powietrza z okolic uszczelek drzwi.”

„Samochód bardzo twardo zawieszony. Czuć każdą nierówność.”

BMW X3 E83 – awaryjność

Leciwy wiek i duże przebiegi używanych X3 dają o sobie znać w kondycji układu napędowego. Każdy egzemplarz ma zaawansowany napęd na 4 koła, który standardowo rozdziela moment w 40% na przód i 60% na tył, lecz można to płynnie zmieniać. Problemy sprawia głównie skrzynia rozdzielcza xDrive, której naprawy kosztują nawet 5 tys. złotych: wycierają się koła zębate, a opiłki przedostają się do oleju. Pół biedy, jeśli uszkodzeniu ulegnie tylko moduł sterujący: wtedy w warsztacie zostawimy kwotę liczoną w setkach złotych. W niektórych autach pękają sprężyny tylnego zawieszenia i interwencji wymagają drogie przednie półosie. Z rezerwą radzimy podchodzić do wysokoprężnych X3 z lat 2004-2006 ze skrzyniami automatycznymi konstrukcji General Motors: lubią szarpać i nie są szczególnie trwałe.

BMW X3 E83 - skrzynia biegów
X3 z automatem: tak, ale po liftingu. Wcześniej stosowano niezbyt trwałe skrzynie General Motors.

BMW X3 E83 – koszty i sytuacja rynkowa

Części do X3 nie brakuje, a sporo warsztatów na tyle rozpracowało ten model, że oferują proste naprawy typowych przypadłości za rozsądne pieniądze. Najtańsze auta wystawiane są poniżej 20 tys. zł. Uwagę zwraca ogromny rozstrzał przebiegów: na szczęście część sprzedających nie okłamuje zainteresowanych i nie wpisuje w 15-letnich BMW przebiegu mniejszego niż 200 tys. km. Optymalna kwota za używane X3 to 30 tys. zł: trafimy wtedy na egzemplarz po liftingu, czasami nawet z 3-litrowym dieslem. Oferty powyżej 40 tys. zł dotyczą głównie zadbanych aut z dieslem biturbo (3.0sd).

BMW X3 E83 – podsumowanie

Nie jest tani ani też zupełnie bezawaryjny, jednak oferuje podobną ilość miejsca co starsze i większe X5. Oprócz tego ma ponadprzeciętnie mocne silniki, a dzięki napędowi xDrive sprawdzi się w lekkim terenie. Nasz typ: zadbane X3 po lifitngu ze wzmocnionym, 3-litrowym dieslem. Nikt jednak nie mówi, że będzie łatwo takiego znaleźć.

BMW X3 E83 - dynamiczne
Przed zakupem X3 warto dobrze przyjrzeć się uszczelnieniom półosi i zweryfikować stan układu napędowego.

BMW X3 E83 – dane techniczne

BMW X3 E83 – wymiary
Dł./szer./wys. 457/186/168 cm
Rozstaw osi 280 cm
Pojemność bagażnika 450-1560 l
BMW X3 E83 – silniki benzynowe
Silnik 2.0i 2.5i 2.5si 3.0i 3.0si
Pojemność 1995 cm³ 2494 cm³ 2497 cm³ 2979 cm³ 2996 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 150 KM 192 KM 218 KM 231 KM 272 KM
Maks. moment 200 Nm 245 Nm 250 Nm 300 Nm 315 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 8,9 s 8,5 s 7,8 s 7,2 s
Prędkość maks. 198 km/h 208 km/h 221 km/h 224 km/h 232 km/h
Śr. zużycie paliwa 9,2 l/100 km 11,0 l/100 km 9,9 l/100 km 11,5 l/100 km 10,1 l/100 km
BMW X3 E83 – silniki Diesla
Silnik 2.0d 2.0d 3.0d 3.0sd
Pojemność 1995 cm³ 1995 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 150 KM 177 KM 204 KM 286 KM
Maks. moment 330 Nm 350 Nm 410 Nm 580 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s 8,9 s 7,9 s 6,6 s
Prędkość maks. 198 km/h 206 km/h 218 km/h 248 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,9 l/100 km 7,2 l/100 km 8,4 l/100 km 8,7 l/100 km

BMW X3 E83 – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność