Skoda Octavia II - dynamiczne

Atrakcyjność używanych Octavii zależy od wersji wyposażeniowej i silnika, jaki w niej zamontowano. W większości przypadków to niemal wzór rodzinnego auta. Oto opinie o Skodzie Octavii II, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Z perspektywy czasu trudno wskazać równie trafiający w potrzeby kierowców samochód niż Skoda Octavia. Choć technicznie bazuje na Volkswagenie Golfie V, to po pierwsze: jest od niego znacznie przestronniejsza, głównie za sprawą bardziej praktycznych odmian nadwoziowych (5-drzwiowy liftback i kombi); po drugie oferowano ją z równie szeroką gamą silnikową, i po trzecie – zawsze była od niego tańsza i niekoniecznie gorzej wyposażona. Czas pokazał, że ta różnica w cenie została zawarta głównie w poziomie wykończenia kabiny i w jakości powłoki lakierniczej. To nie przeszkodziło jednak w sukcesie rynkowym drugiej i następnej generacji Octavii, którą z tronu lidera sprzedaży niedawno zepchnęła mniejsza Fabia.

Skoda Octavia II - dynamiczne
Przód Octavii II przed liftingiem. Po modernizacji linię reflektorów poprowadzono ku górze.
Skoda Octavia II - dynamiczne
Tył Octavii II po liftingu najłatwiej poznać po odblaskach na zderzaku i przestylizowanych tylnych światłach.

Skoda Octavia II – nadwozie i deska rozdzielcza

Wszystkie Octavie II mierzą ponad 4,5 metra. W 2008 roku auto poddano modernizacji, która w poważniejszym stopniu objęła przednią część pojazdu (wersja sprzed liftingu pozostała w ofercie pod nazwą Octavia Tour). Nawet po lifcie trudno nazwać Octavię samochodem ciekawym stylistycznie, jednakże projektantom nigdy o to nie chodziło. Proste kształty i stonowany design karoserii przydają się w codziennym użytkowaniu, bo auto jest doskonale przeszklone i ma duże, ułatwiające wsiadanie drzwi. Kokpit również nie „porywa” wyglądem, ale trzeba przyznać, że starzeje się z godnością. Warto zwrócić uwagę, w jakiej wersji wyposażeniowej jest interesująca nas Skoda – było ich dużo (Classic, Mint, Ambiente, Elegance i Laurin&Klement) i różnią się nie tylko „bajerami” na pokładzie, ale i poziomem wykończenia. Odradzamy wybór tanich (przeważnie flotowych) wersji: ich wnętrze zwykle jest już bardzo mocno zużyte, a do tego czasami nie mają podstawowego wyposażenia, jak np. klimatyzacji lub radia.

Skoda Octavia II - deska rozdzielcza
Deska po liftingu stała się bardziej elegancka. Bogatsze wersje otrzymały m.in. chromowaną obwódkę na kierownicy.

Skoda Octavia II – wnętrze

Kabinę pasażerską można uznać w Octavii za wzór. Fotele zapewniają optymalny poziom komfortu i, jeśli nam się nie podobają, zawsze można dokupić komplet z lepszej wersji Octavii. Miejsca w środku – o wiele więcej niż w Golfie, a bagażnik to niekwestionowana czołówka: już w liftbacku ma 585 l pojemności (w kombi o 20 l więcej) i docenia się jego niezłe wykończenie oraz foremny kształt.

Skoda Octavia II - powiększony bagażnik
Bagażnik kombi po złożeniu kanapy ma pojemność 1620 litrów – to wynik godny klasy średniej.

Skoda Octavia II – silniki benzynowe

Gamę jednostek benzynowych otwierają dwie wolnossące propozycje: 1.4 16V i 1.6 8V. Pierwszą z nich nie warto się interesować, bo jest zbyt słaba do tego samochodu. 102-konny 1.6 również nie jest nadzwyczaj dynamiczny, ale przynajmniej bardzo trwały i idealnie współpracuje z LPG. Kolejne silniki to już rodzina FSI i TSI. Już najsłabszy z nich (1.4/122 KM) zapewnia mniej niż 10 s do „setki”, ale nie zdobył dobrej opinii ze względu na nietrwały napinacz łańcucha rozrządu. Jeśli będziemy go wymieniać co 50 tys. km, silnik powinien odwdzięczyć się względnie bezproblemową eksploatacją. Warto wiedzieć, że producent sukcesywnie poprawiał tą jednostkę i po 2010 roku montował już nowe podzespoły. „Na papierze” doskonale prezentuje się z kolei 1.8 TSI, jednak słynie on z ponadnormatywnego zużycia oleju. Zwieńczenie oferty silników benzynowych stanowi 200-konna jednostka z odmiany RS.

Skoda Octavia II RS
Octavia RS występowała również w 170-konnej odmianie wysokoprężnej.

Skoda Octavia II – silniki Diesla

Ofertę diesli początkowo stanowiły dwie jednostki w różnych wersjach mocy. Mowa o 1.9 TDI 105 KM i 2.0 TDI 140/170 KM. W przypadku pierwszej z nich trzeba wyznawać zasadę, że im starszy, tym lepszy. Po modyfikacjach z 2006 roku 1.9 TDI (kod BXE) straciło opinię niezniszczalnego diesla za sprawą pojawiających się problemów z obracającymi się panewkami korbowodowymi, dlatego lepiej rozejrzeć się za silnikami o kodzie BKC. Trzy lata później zastąpił go 1.6 TDI z common rail. Ma bardziej oszczędny charakter, ale i delikatny układ wtryskowy. Z 2.0 TDI jest na odwrót – odradzamy starsze wersje z pompowtryskiwaczami, poza 8-zaworową o oznaczeniu BMM. Po zastosowaniu wtrysku common rail jakość silnika znacznie się poprawiła.

Skoda Octavia II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Siedzenia wygodne i odpowiednio twarde – nie męczą w długiej trasie.”

„Wszystkie elementy do obsługi pod ręką. Fajny podłokietnik z regulacją.”

„Do silnika 1.6 bez problemu dostaję wszystkie części w niskich cenach.”

„Świetna aranżacja bagażnika: podwójna podłoga, kilka haczyków, pełno schowków i praktyczna siatka.”

„W skrzyni DSG wymieniam olej co 60 tys. km. Teraz auto ma przebieg 215 tys. km i nie mam z nią problemów.”

 Wady 

„W moim aucie (1.2 TSI) przez 200 tys. km wymieniłem pompę wody, turbinę i rozrząd. Trochę za to zapłaciłem.”

„Auto mogłoby być kilka centymetrów szersze. Brakuje miejsca dla trzeciej osoby z tyłu.”

„Trzeba uważać na boczne podmuchy wiatru. Auto jest długie, ale ma stosunkowo niewielki rozstaw osi.”

„Dość szybko zużywają się elementy zawieszenia, m.in. mocowanie wahaczy.”

Skoda Octavia II – awaryjność i koszty eksploatacji

Zaletą popularności Octavii jest to, że większość użytkowników zna typowe dolegliwości jej silników i sporo z nich ma już przeprowadzoną profilaktyczną wymianę rozrządu lub innych wrażliwych elementów. Lepiej natomiast rozejrzeć się za Skodą z manualną skrzynią biegów. DSG świetnie wypada tylko w katalogach, bo po przekroczeniu 200 tys. km zaczyna generować koszty związane m.in. z usterkami mechatroniki i ogólnym zużyciem. Inne awarie Octavii wynikają ze słabego wykończenia podstawowych wersji: skrzypią w nich plastiki i świszczą uszczelki. Zabezpieczenie antykorozyjne na ogół zasługuje na pochwałę, choć rdza powoli zaczyna wychodzić na najstarszych autach. Z dostępnością części zamiennych nie ma najmniejszego problemu. Ich koszty bywają już różne.

Skoda Octavia II - dynamiczne
Do świszczących uszczelek w Octaviach trzeba przywyknąć – są wadliwe niezależnie od wersji wyposażeniowej i silnikowej.

Skoda Octavia II – podsumowanie

Dolna granica kwoty za Octavię II to 10 tys. zł. Trudno jednak oczekiwać, że w tej cenie samochód będzie zadbany i bogato wyposażony. Zdecydowana większość najtańszych ofert dotyczy silnika 1.9 TDI – warto dopłacić kilka tysięcy i poszukać zadbanej Octavii z tą jednostką, nawet z początkowych lat produkcji. Nieźle utrzymany egzemplarz po lifcie oznacza wydatek ok. 26 tys. zł, a z dieslem 2.0 TDI CR – ok. 30 tys. zł. Najwięcej kosztują Octavie RS i podwyższony Scout (nawet 50 tys. zł).

Skoda Octavia II Scout
Octavię Scout wyposażono w dołączany napęd na koła tylne. Załącza się niezauważalnie i pracuje bez zastrzeżeń.

Skoda Octavia II – dane techniczne

Skoda Octavia II – wymiary

Dł./szer./wys. 457-458/177-179/145/153 cm
Rozstaw osi 258 cm
Pojemność bagażnika 585-1420 l (ltb), 605-1620 l (kmb)

Skoda Octavia II – silniki benzynowe

Silnik 1.4 TSI 1.6 8V 1.8 TSI 2.0 FSI 2.0 TFSI
Pojemność 1390 cm³ 1595 cm³ 1798 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³
Paliwo turbo benz. benz. turbo benz. benz. turbo benz.
Maks. moc 122 KM 102 KM 160 KM 150 KM 200 KM
Maks. moment 200 Nm 148 Nm 250 Nm 200 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s 12,3 s 8,1 s 10,1 s 7,3 s
Prędkość maks. 203 km/h 190 km/h 223 km/h 210 km/h 240 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,2 l/100 km 7,2 l/100 km 7,4 l/100 km 8,3 l/100 km 7,9 l/100 km

Skoda Octavia II – silniki Diesla

Silnik 1.6 TDI 1.9 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1598 cm³ 1896 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 105 KM 105 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment 250 Nm 250 Nm 320 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s 11,8 s 9,6 s 8,5 s
Prędkość maks. 195 km/h 192 km/h 208 km/h 225 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 5,5 l/100 km 5,7 l/100 km 5,7 l/100 km

Skoda Octavia II – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność