Wysoka temperatura

Podczas wysokich temperatur następują pewne zmiany w aucie, które wcale nie muszą oznaczać jego awarii. Które objawy powinny minąć przy pierwszym ochłodzeniu?

Wysokie temperatury, podobnie jak niskie, źle wpływają na prawidłowe działanie samochodu. Auto pod wpływem upału może nie tylko mieć problemy z elektryką, ale także kłopoty z rozruchem lub słabnącą wydajnością klimatyzacji. Nie zawsze oznacza to jednak usterkę – większość objawów minie przy pierwszym ochłodzeniu. Jeśli tak się nie stanie, jest powód by udać się do warsztatu. Zobaczmy, co może „dolegać” autu w trakcie upału.

 

1 Słabo działająca klimatyzacja

Klimatyzacja w ciepłe dni ma za zadanie nas schłodzić, ale normalnym zjawiskiem jest, że w upał będzie mniej wydajna. Działanie układu zależy od wielu czynników (temperatury, wilgotności i ciśnienia powietrza), dlatego nie można od razu stwierdzić, że uległ uszkodzeniu.

Mało wydajna klimatyzacja

 

2 Zmniejszona sprawność akumulatora

Nie zimą, a właśnie latem przy wysokich temperaturach szybciej spada poziom naładowania akumulatora. Bateria może „paść” nawet po kilkudniowym postoju przy 30*C, a szczególnie na to narażone są starsze akumulatory.

Rozładowany akumulator

 

3 Pisk opon przy zmianie kierunku jazdy

Jeśli w trakcie upałów opony samochodu piszczą na rondzie lub podczas wjazdu na skrzyżowanie, a przestaną wraz z ochłodzeniem, może to być oznaka nieprawidłowego ustawienia kół. Warto wtedy udać się na ustawienie geometrii.

Pisk opon w zakrętach

 

4 Trudności z działaniem centralnego zamka

Mocno nagrzane wnętrze auta może spowodować problem z otworzeniem samochodu z centralnego zamka. Nawet jeśli ustanie on wraz z ochłodzeniem, lepiej to sprawdzić w warsztacie.

Awaria centralnego zamka

 

5 Rosnąca wskazówka cieczy chłodzącej

Jeśli podczas upałów temperatura cieczy chłodzącej zaczyna rosnąć, a utrzymuje się na stałym poziomie w umiarkowanych warunkach, może to oznaczać awarię chłodnicy.

Temperatura cieczy chłodzącej

 

6 Zapach paliwa w środku auta

Wraz z wzrostem temperatury paliwo staje się bardziej lotne, dlatego przy niedrożności układu odpowietrzania baku istnieje ryzyko, że poczujemy je we wnętrzu.

Zapach paliwa

 

7 Kałuża wody pod samochodem

To zjawisko zupełnie normalne po jeździe samochodem z włączoną klimatyzacją. Cieknąca woda pochodzi od skroplenia się pary wodnej na parowniku układu klimatyzacji, a przy dużej wilgotności może jej wyciec naprawdę sporo.Kałuża wody