Test opon letnich 225/50 R17 - otwierające

Dobra opona letnia musi zachowywać przyczepność zarówno podczas jazdy w deszczowych warunkach, jak i na suchym asfalcie. W teście stanęły opony w rozmiarze pasującym do większości aut klasy średniej. Jakie opony letnie w rozmiarze 225/50 R17 wybrać?

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa i doskonałe hamulce nie zapewnią wystarczającej ochrony, jeśli samochód w krytycznej sytuacji porusza się na tanich lub zużytych oponach. To właśnie one wyznaczają margines bezpieczeństwa samochodu i między innymi od nich zależy precyzja prowadzenia auta. Statystyki mówią jasno, że najwięcej tragicznych wypadków ma miejsce podczas ładnej pogody, kiedy asfalt jest suchy i prowokuje do brawurowej jazdy. Dobre ogumienie letnie musi zatem zapewnić maksimum przyczepności nawet w, pozornie, najlepszych warunkach do podróżowania. Gdy spadnie deszcz i przyczepność spadnie nawet o połowę, parametry opon nabierają jeszcze większego znaczenia.

Test opon w rozmiarze 225/50 R17

Tygodnik „Motor” od 12 lat przeprowadza własne testy opon na odpowiednio przystosowanych obiektach. Tym razem próby wykonano na torze w Niemczech. Do rywalizacji stanęło siedem opon w rozmiarze 225/50 R17. Najczęściej znajdują one zastosowanie w samochodach klasy średniej (m.in. Audi A4, BMW serii 3, Ford Mondeo, VW Passat), minivanach (Opel Zafira) lub sportowych (Audi A5). Pośród nich znalazły się cztery opony premium (Bridgestone, Continental, Dunlop i Nokian), dwie budżetowe (Dębica, Kleber) i jedna klasy średniej (Fulda). Test składał się z 12 prób, podczas których wykonano ponad 600 pomiarów parametrów odwzorowujących sytuację na drodze. Próby przeprowadzono na asfalcie, którego stan był codziennie kontrolowany. Podczas pomiarów na mokrym nawierzchnię zraszano z dokładnością do pół milimetra lub kilku milimetrów przy badaniu odporności na aquaplaning. Aby uzyskać jak najdokładniejsze wyniki, wykorzystano aparaturę V-Box z GPS-em o częstotliwości 100 Hz.

MarkaCena 1 sztukiSegmentKraj produkcji
Bridgestone Driveguard558 złpremiumWęgry
Continental PremiumContact 6504 złpremiumNiemcy
Dębica Presto UHP2388 złbudżetowyNiemcy
Dunlop Sport Maxx RT2460 złpremiumNiemcy
Fulda SportControl 2427 złśredniNiemcy
Kleber Dynaxer HP3374 złbudżetowyRumunia
Nokian Line429 złpremiumRosja

Pomiary na mokrej nawierzchni

Pierwsza część testu odbyła się na asfalcie o jednakowej chropowatości, zroszonym 1-milimetrową warstwą wody. Wykonano pomiar drogi hamowania ze 100 km/h, sprawdzono zachowanie podczas szybkiej jazdy na czas i zweryfikowano przyczepność boczną jeżdżąc po mokrym okręgu. Pomiary objęły również odporność na dwa rodzaje aquaplaningu. W pierwszym (poprzecznym) zbadano przeciążenie boczne podczas pokonywania zakrętu z kałużą (asfalt zroszony 5-milimetrową warstwą wody). W drugim (wzdłużnym) wyliczono prędkość, podczas której pojawia się poślizg na nawierzchni pokrytej wodą o głębokości 9 mm.

Pomiary na mokrej nawierzchni – wyniki
 Droga hamowania ze 100 km/hJazda sportowa na czas po torzeAquaplaning poprzecznyAquaplaning wzdłużnyJazda po okręgu
Continental68,4 m87,2 s3,31 m/s²87,4 km/h0,836 g
Bridgestone73,9 m87,9 s3,67 m/s²91,1 km/h0,820 g
Dunlop77,2 m88,5 s3,61 m/s²89,8 km/h0,813 g
Nokian71,7 m88,5 s3,26 m/s²90,3 km/h0,790 g
Dębica78,1 m89,6 s3,55 m/s²88,4 km/h0,789 g
Fulda81,0 m89,9 s3,59 m/s²86,6 km/h0,785 g
Kleber77,9 m95,0 s2,55 m/s²81,6 km/h0,738 g

Pomiary na suchej nawierzchni

Podczas ładnej pogody ponownie sprawdzono długość drogi hamowania i zbadano przyczepność na torze o długości 1650 m, pokonanym w sportowym tempie. Oprócz tego dokładnie zweryfikowano własności jezdne każdej z opon, tj. zachowanie na granicy przyczepności, stabilność przy nagłym ujęciu gazu, tendencję do nadsterowności lub podsterowności czy przewidywalność przy ostrej zmianie kierunku jazdy. Zwrócono również uwagę na hałas słyszany z wnętrza samochodu i na zewnątrz. Ostatni parametr to zmierzone na stanowisku bębnowym opory toczenia.

Pomiary na suchej nawierzchni – wyniki
 Droga hamowania ze 100 km/hWłasności jezdneJazda po torze na czasKomfort mechaniczny i akustycznyHałas zewnętrzny przy 50/80 km/hOpory toczenia
Continental36,5 m6,939 pkt50,6 s7,500 pkt66,4/73,3 dB0,722
Bridgestone37,5 m7,125 pkt50,6 s6,500 pkt66,2/72,8 dB0,911
Dunlop37,3 m7,000 pkt50,5 s7,000 pkt65,9/72,8 dB0,805
Nokian38,2 m6,500 pkt51,4 s6,500 pkt64,9/72,1 dB0,873
Dębica38,2 m6,625 pkt50,3 s7,000 pkt65,6/72,5 dB0,807
Fulda37,9 m6,875 pkt50,5 s6,500 pkt65,3/72,4 dB0,804
Kleber38,5 m6,125 pkt51,2 s6,000 pkt65,073,1 dB0,786

Continental liderem, Kleber przegranym

 Miejsce 1. – Continental PremiumContact 6 

Conti wygrał aż 6 wykonanych pomiarów i zasłużenie zwyciężył w całym porównaniu. Swoje zalety ujawnia głównie podczas deszczu. Na mokrej nawierzchni uzyskał najkrótszą drogę hamowania (raptem 3 m bliżej od drugiego Bridgestone’a!) i wykazał się najlepszą przyczepnością, co dało doskonałe rezultaty w jeździe na czas i po okręgu. Swoją klasę w hamowaniu potwierdził również na suchym asfalcie. W pozostałych pomiarach wypadł lepiej niż zadowalająco, tylko nieznacznie ustępując rywalom. Ciekawostka: z wnętrza samochodu jest to najcichsza opona, natomiast z zewnątrz wydziela już największy hałas.

Continental PremiumContact 6
Continental PremiumContact 6 – bieżnik
 Miejsce 2. – Bridgestone Driveguard 

Bridgestone wyprzedził wszystkich w obu aquaplaningach, a przyczepnością na mokrym bardzo niewiele stracił do Continentala. Najwyżej oceniono jego własności jezdne podczas kontaktu z suchą nawierzchnią, nieźle poradził sobie w pozostałych konkurencjach. To jednak wciąż za mało, biorąc pod uwagę wysoką cenę zakupu (sztuka kosztuje 50 zł więcej od Continentala).

Bridgestone Driveguard
Bridgestone Driveguard- bieżnik
 Miejsce 3. – Dunlop Sport Maxx RT2 

Dunlop nie wygrał żadnej konkurencji, ale uzyskał świetny czas jazdy po suchym okręgu (przegrał tylko z Dębicą). Opona zapewnia też przyzwoitą drogę hamowania. W większości pomiarów nie zajęła może czołowych miejsc, ale różnice m.in. w komforcie akustycznym lub własnościach jezdnych są wręcz nieodczuwalne podczas codziennej jazdy. To pewny produkt, tańszy od Bridgestone’a o niemal 100 zł na sztuce.

Dunlop Sport Maxx RT2
Dunlop Sport Maxx RT2 – bieżnik
 Miejsce 4. – Nokian Line 

Czwarty reprezentant segmentu premium odsłania swoje atuty na mokrym asfalcie. Ogumienie zapewniło niezłe prowadzenie przy jeździe sportowej i uzyskało wysoką prędkość w aquaplaningu wzdłużnym, a drogą hamowania ustąpiło tylko Continentalowi. Gdy jest sucho, właściwie przegrywa tylko z budżetowym Kleberem. Jest za to najcichsza z zewnątrz.

Nokian Line
Nokian Line – bieżnik
 Miejsce 5. – Dębica Presto UHP2 

Opona polskiej marki to typowy średniak w teście. Zupełnie niespodziewanie zaskoczyła sportowym prowadzeniem na suchym asfalcie – pokonała nawet Dunlopa. Zapewniła również optymalny poziom hałasu słyszalnego z wnętrza samochodu. W większości pomiarów zajęła jednak trzecie miejsce od końca, a najbardziej rozczarowała długą drogą hamowania niezależnie od warunków. Na szczęście nie kosztuje dużo (1552 zł za komplet).

Dębica Presto UHP2
Dębica Presto UHP2 – bieżnik
 Miejsce 6. – Fulda SportControl 2 

To jedyne ogumienie segmentu średniego w porównaniu. Ceną za sztukę zbliża się do Nokiana, ale parametrami niebezpiecznie się od niego oddala, stąd jest oponą z najgorszym stosunkiem ceny do jakości. Różnicę szczególnie widać, zestawiając wartości dróg hamowania na mokrej nawierzchni. Gdy jest sucho, Fulda wyhamuje już nieco bliżej i będzie się lepiej prowadzić od Nokiana. Ostatecznie przegrała z Dębicą o zaledwie 0,5 pkt.

Fulda SportControl 2
Fulda SportControl 2 – bieżnik
 Miejsce 7. – Kleber Dynaxer HP3 

Kleber to najtańsza opona w zestawieniu, ale i wyraźnie odstająca od konkurentów niemal pod każdym względem. Jest najgłośniejsza, podsterowna i nieprzewidywalna podczas jazdy w deszcz, zwłaszcza przy szybkim wjeździe w kałużę. Biorąc pod uwagę niewielką różnicę w cenie z Dębicą (56 zł przy komplecie), rozsądniejszy wydaje się wybór polskiej opony.

Kleber Dynaxer HP3
Kleber Dynaxer HP3 – bieżnik

 

Punktacja i klasyfikacja końcowa

 Producent, modelSuma punktów
1Continental PremiumContact 6197,8 pkt
2Bridgestone Driveguard193,7 pkt
3Dunlop Sport Maxx RT2191,8 pkt
4Nokian Line190,2 pkt
5Dębica Presto UHP2188,2 pkt
6Fulda SportControl 2187,3 pkt
7Kleber Dynaxer HP3180,7 pkt

Test opon 225 50 R17 - tabela końcowa