Na jakich częściach nie warto przepłacać - otwierające

Nie wszystkie części do samochodu muszą pochodzić od markowych producentów. Na niektórych elementach można zaoszczędzić, stosując równie trwałe zamienniki.

Większość kierowców wierzy, że kupowanie markowych części zamiennych do swojego samochodu zapewni bezpieczeństwo jazdy i bezstresową eksploatację. Niestety, czynnikiem powstrzymującym przed ich zakupem jest przeważnie cena, nawet kilkakrotnie wyższa od produktów z najniższej półki. Wtedy decydują się na wybór tanich zamienników, sądząc, że sporo zaoszczędzili. To tylko pozory. Jakość wykonania najtańszych podzespołów często pozostawia wiele do życzenia, dlatego okres ich wymiany przypadnie nawet kilka lat wcześniej niż markowego produktu. Problemy mogą pojawić się już przy montażu, bo okaże się, że część przeznaczoną do konkretnego modelu trudno w nim zamontować, a to wydłuża czas robocizny. W przypadku produktów z górnej półki nie powinno być problemów z montażem i w zasadzie gwarantują długotrwałą bezawaryjność.

Na których częściach lepiej nie oszczędzać?

Od jakości wielu elementów auta zależy komfort jazdy, jego niezawodność i bezpieczeństwo podróżowania, dlatego oszczędności na ich tle nie są wskazane. Kupując tanie elementy otrzymamy „zwrot oszczędności” w przyszłości, kiedy po krótkim okresie będą znów wymagać wymiany, w skrajnych przypadkach wymagającej rozebrania lub wyjęcia silnika. Bezpieczeństwo zależy od komponentów zawieszenia i hamulców. W ich przypadku różnice między najtańszym a najdroższym idą co najwyżej w setki, nie tysiące złotych. Tym bardziej wybór tanich np. klocków hamulcowych jest przesadny oszczędzaniem. Oto 6 elementów, które najlepiej wybrać z górnej półki.

1 Filtry silnika

Dobry filtr odpowiednio dba o czystość oleju, a to przekłada się na żywotność m.in. turbosprężarki lub elementów układu wtryskowego. Warto wybrać markowy, szczególnie do dość nowego samochodu.

Zestaw filtrów
Zestaw filtrów

2 Klocki hamulcowe

Markowe klocki nie tylko wytrzymają więcej kilometrów, ale i zapewnią lepszą skuteczność hamowania, nie niszcząc tarcz. Różnice w cenach klocków do popularnych modeli nie są znaczące.

Klocki hamulcowe
Klocki hamulcowe

3 Sprzęgło

Sama wymiana sprzęgła kosztuje nawet tyle, co jego cały zestaw, dlatego lepiej zapłacić „raz, a porządnie”, niż potem częściej ponosić koszty robocizny.

Sprzęgło
Sprzęgło

4 Końcówka drążka kierowniczego

Zważywszy na jakość sporej części polskich dróg, najtańsze elementy zawieszenia będą często wymagać wymiany. Ten okres wydłuży kupowanie części uznanych firm.

Końcówka drążka kierowniczego
Końcówka drążka kierowniczego

5 Napęd rozrządu

Koszt zakupu i wymiany paska rozrządu (nawet najdroższego) nie jest przesadnie wysoki, a pozwoli uniknąć poważnej usterki silnika. Naprawy lepiej nie przeciągać i na niej nie oszczędzać.

Zestaw paska rozrządu
Zestaw paska rozrządu

6 Świece żarowe

Mają trudne zadanie, do którego wykonania potrzebna jest precyzja i jakość wykonania. Najtańsze świece nie zagwarantują prawidłowej pracy.

Świece żarowe
Świece żarowe

Gdzie zastosować zamienniki?

W przypadku elementów o prostej budowie lub mających drugoplanowe znaczenie w samochodzie można pokusić się o dobór tanich zamienników. Zaoszczędzimy dzięki temu pieniądze, nie tracąc jakości i względów bezpieczeństwa. W kwestii niektórych części bardziej od firmy liczy się częstotliwość wymiany – tak jest np. przy filtrach. Z kolei nieskomplikowana konstrukcja innych komponentów sprawia, że z jego wykonaniem radzą sobie nawet mniej uznani producenci, stąd wybór produktów z dolnej półki cenowej będzie korzystniejszym wyjściem nie tylko pod względem finansowym. Przedstawiamy 5 takich części.

1 Łącznik stabilizatora

Stukanie w zawieszeniu najczęściej oznacza zużycie łącznika stabilizatora. To łatwy w wymianie i prosty element, nie mający zbytniego wpływu na bezpieczeństwo. Tańszy zamiennik w zupełności wystarczy.

Łącznik stabilizatora
Łącznik stabilizatora

2 Sprężarka klimatyzacji

Za produkcję sprężarki nie bierze się każda przypadkowa firma, zatem na niezłą jakość wykonania można liczyć też w przypadku najtańszych produktów.

Sprężarka klimatyzacji
Sprężarka klimatyzacji

3 Tarcze hamulcowe

Według testów tygodnika „Motor” drogie tarcze wcale nie poprawiają skuteczności hamowania. Nie ma sensu na nich przepłacać.

Tarcze hamulcowe
Tarcze hamulcowe

4 Wahacz

Na dobrą sprawę to kawałek metalu i nawet wahacz z dolnej półki zda egzamin. Najlepiej jeśli da się w nim osobno wymienić sworznie i tuleje.

Wahacz
Wahacz

5 Akumulator

Najdroższe baterie na pewno nie wytrzymają kilka razy dłużej od najtańszych, a trzeba za nie zapłacić nawet kilka razy więcej. Lepiej kupić tańszy z dwuletnią gwarancją.

Akumulatory
Akumulatory

Oszczędności w sklepach motoryzacyjnych

Tygodnik „Motor” przygotował zestawienie trzech zestawów niezbędnych części do samochodów. Ich ceny określił na podstawie oferty InterCars – wiodącej internetowej hurtowni części zamiennych. W pierwszym koszyku znalazły się produkty pochodzące wyłącznie od uznanych producentów, a co za tym idzie – najdroższe. Do drugiego koszyka trafiły najtańsze komponenty, wykonane m.in. przez producentów z Chin. W trzecim, optymalnym koszyku dokonano selekcji. Istotne dla eksploatacji i bezpieczeństwa części wybrano z górnej półki, natomiast mniej istotne – jako tanie zamienniki. Zestawienie przygotowano dla 9 popularnych modeli. Po zsumowaniu wszystkich cen wyliczono zysk wynikający z odpowiedniego doboru części bez utraty jakości. Wyniki przedstawiamy poniżej.

Na następnej stronie: 
Optymalne zestawy części dla  9 modeli różnych klas i producentów