Średnice zawracania w SUV-ach - otwierające

Największe SUV-y, by zawrócić potrzebują czterech pasów ruchu. Oto zestawienie średnic zawracania 70 popularnych modeli tego segmentu.

Samochodów jest coraz więcej, nie zmienia się natomiast szerokość ulic i miejsc parkingowych. Z tego powodu, sporo kierowców zwyczajnie ma problem nie tylko ze znalezieniem miejsca do zaparkowania, ale i z umiejętnym wykonaniem manewru. Nie mówimy tu wyłącznie o osobach użytkujących duże i mało zwrotne auta. Wydaje się zatem, że średnica zawracania staje się bardzo istotnym kryterium w wyborze odpowiedniego dla siebie samochodu. Jeśli auto wykazuje się doskonałą zwrotnością, oszczędzimy nerwów podczas tak codziennych czynności jak np. zaparkowanie pod zatłoczonym marketem. Co ciekawe, niewielkie wymiary zewnętrzne samochodu nie zawsze przekładają się na dobrą zwrotność.

Do terenu i do miasta

Segment SUV-ów właśnie przeżywa swój rozkwit. Siłą samochodów tego typu jest ich wszechstronność i użyteczność w każdych warunkach: sprawdzają się w lekkim terenie, a komfortem jazdy po utwardzonych drogach wcale nie ustępują samochodom osobowym. Z uwagi na coraz liczniejszą obsadę crossoverów, uterenowione auta opanowały również miasta, gdzie podwyższony prześwit docenia się podczas pokonywania krawężników. Aby spełnić ową „wszechstronność” SUV-ów, potrzeba jeszcze odpowiedniej zwrotności. Niestety, z tym bywa już gorzej.

Jedyne takie zestawienie

Dane o zwrotności popularnych SUV-ów znajdziemy w zestawieniu przygotowanym przez tygodnik „Motor”. Pomiar średnicy zawracania jest jednym z obowiązkowych kryteriów mierzonych podczas każdego redakcyjnego testu samochodu. Ogólnie mówiąc, średnica zawracania to inaczej średnica okręgu wyznaczonego przez przednie zewnętrzne koło samochodu przy maksymalnie skręconej kierownicy. Wartość mierzy się w obie strony, ponieważ często wyniki pomiarów „w lewo” różnią się od tych „w prawo” nawet o kilkadziesiąt centymetrów. To rezultat niesymetrycznego rozstawienia podzespołów mechanicznych.

„Zawrotka” na trzech pasach ruchu

W zestawieniu znalazło się 70 modeli, mieszczących się w klasach miejskich crossoverów, kompaktowych SUV-ów lub dużych, luksusowych SUV-ów. Ich pomiary nie napawają optymizmem. Najbardziej zwrotnym SUV-em została Skoda Yeti. Aby zawrócić, potrzebuje 10,5 metra wolnej przestrzeni, czyli ok. 3,5 pasa drogowego mającego szerokość 3 m. Dla porównania, bardzo dobry rezultat w autach miejskich to ok. 8 metrów, jednak osiągnęły go tylko wybrane modele. Średni wynik SUV-ów to 11-12 metrów, czyli niemal 4 pasy ruchu. Jeszcze więcej potrzebują luksusowe modele premium. Najmniej zwrotnym SUV-em została Toyota Land Cruiser V8. Co ciekawe, jej pomiary okazały się identycznie niezależnie od kierunku skrętu kół.

Duży niekoniecznie oznacza „mało zwrotny”

Podobnie jak w innych segmentach, rozmiary zewnętrzne nie zawsze przekładają się na pomiar średnicy zawracania. Pierwsze 10. miejsc należy do kompaktowych SUV-ów, ale pośród nich na 6. miejscu „wylądował” znacznie większy DS 7. Działa to też w drugą stronę: niektóre SUV-y klasy średniej do zawrócenia potrzebują tyle, co więksi odpowiednicy. Ciekawostka u Mercedesa: jego 3 modele mają identyczną średnicę zawracania mimo sporych różnic wielkości. Mowa o ML-u, GLA i GLK.

Średnice zawracania w 70 SUV-ach

Poz. Model (rocznik) Średnica zawracania (m)
w lewo w prawo średnio
1 Skoda Yeti 4×4 (2015) 10,6 10,4  10,5 
2 Seat Arona (2018) 10,6 10,7  10,7 
3 Volkswagen T-Roc 10,8 10,6  10,7 
4 Seat Ateca (2016) 10,8 10,9 10,9
4 Skoda Karoq (2018) 10,9 10,8 10,9
6 BMW X1 10,9 10,9 10,9
6 DS 7 (2018) 11,0 10,8 10,9
8 Audi Q2 (2016) 11,0 11,0 11,0
9 Citroen C3 Aircross (2018) 11,1 11,1 11,1
9 Hyundai Kona (2018) 11,0 11,2 11,1
9 Kia Sportage (2018) 11,1 11,1 11,1
9 Subaru Forester (2014) 11,1 11,1 11,1
9 Subaru XV (2014) 11,0 11,2 11,1
14 Ford EcoSport (2015) 11,2 11,1 11,2
15 Hyundai Tucson (2016) 11,3 11,0 11,2
16 Dacia Duster (2015) 11,2 11,2 11,2
16 Nissan Qashqai (2013) 11,2 11,2 11,2
16 Suzuki SX4 S-Cross (2015) 11,3 11,1 11,2
19 Nissan Juke (2013) 11,2 11,4 11,3
20 Honda HR-V (2015) 11,2 11,5 11,4
21 Hyundai ix35 (2014) 11,3 11,4 11,4
22 Mini Countryman 11,4 11,4 11,4
22 Peugeot 3008 (2016) 11,4 11,4 11,4
24 Citroen C-Crosser (2013) 11,4 11,6 11,5
24 Ford Kuga (2014) 11,5 11,5 11,5
24 Honda CR-V (2015) 11,6 11,4 11,5
24 Mazda CX-5 (2015) 11,4 11,6 11,5
24 Mitsubishi Outlander (2015) 11,3 11,7 11,5
24 Renault Captur (2015) 11,4 11,6 11,5
24 Volvo XC60 (2018) 11,5 11,5 11,5
31 Citroen C4 Aircross 11,6 11,6 11,6
32 BMW X3 (2018) 11,7 11,6 11,7
33 Audi Q5 (2018) 11,5 11,8 11,7
33 Fiat 500X (2016) 11,5 11,8 11,7
35 Audi Q5 (2015) 11,6 11,8 11,7
35 Jeep Renegade (2015) 11,7 11,7 11,7
35 Mercedes GLC (2016) 11,6 11,8 11,7
35 Opel Mokka/Mokka X 11,7 11,7 11,7
39 Audi Q7 (2015) 11,7 11,8 11,8
39 SsangYong Korando (2015) 11,7 11,8 11,8
39 Toyota RAV4 (2014) 11,7 11,8 11,8
42 Audi Q3 (2015) 12,0 11,6 11,8
42 Jeep Compass (2018) 11,8 11,8 11,8
42 Porsche Cayenne (2015) 11,8 11,8 11,8
42 Porsche Macan (2016) 11,8 11,8 11,8
42 Skoda Kodiaq (2018) 11,8 11,8 11,8
42 VW Tiguan Allspace (2018) 11,8 11,8 11,8
48 Mitsubishi ASX (2015) 12,0 11,7 11,9
49 Mercedes ML/GLE 11,9 11,8 11,9
50 Audi SQ5 (2015) 11,9 11,9 11,9
50 Mercedes GLA (2015) 11,9 11,9 11,9
50 Mercedes GLK (2014) 11,9 11,9 11,9
53 BMW X4 (2016) 11,9 12,0 12,0
53 Cadillac XT5 (2016) 12,0 11,9 12,0
55 Volkswagen Tiguan (2015) 12,0 12,0 12,0
56 Land Rover Discovery 4 12,2 11,9 12,1
56 VW Touareg (2015) 11,9 12,2 12,1
58 BMW X3 (2015) 12,3 12,1 12,2
59 Jaguar F-Pace (2016) 12,3 12,3 12,3
60 Mazda CX-7 (2012) 12,2 12,6 12,4
61 Mercedes GL/GLS 12,4 12,4 12,4
61 Volvo XC90 (2016) 12,4 12,4 12,4
63 Renault Koleos (2013) 12,5 12,5 12,5
64 Hyundai ix55 (2013) 12,3 12,8 12,6
64 Opel Antara (2013) 12,6 12,5 12,6
64 Range Rover (2015) 12,4 12,7 12,6
67 Volvo XC60 (2015) 12,7 12,7 12,7
68 BMW X5 (2016) 12,9 12,6  12,8 
69 BMW X6 (2016) 12,8 12,9  12,9 
70 Toyota Land Cruiser V8 13,2 13,2  13,2