NowościAnalizaSprzedaż nowych aut w Polsce w latach 1992-2017

Sprzedaż nowych aut w Polsce w latach 1992-2017

Najwięcej nowych samochodów w Polsce znalazło nabywców w 1999 roku – aż 632 tysiące aut. Po wielu wahaniach od sześciu lat ich liczba stale rośnie, choć do rekordowego wyniku wciąż dużo brakuje.

Lata 90. przyniosły prawdziwy rozkwit całego sektora motoryzacyjnego w naszym kraju. To właśnie w tym okresie w Polsce pojawiało się coraz więcej przedstawicielstw różnych marek, a także powstawały nowe salony poszczególnych marek. Przełomowym rokiem był 1992, kiedy nabywcy kupili ponad 194 tysiące nowych samochodów. Ich liczba przez następne lata stopniowo rosła, by w 1997 roku sięgnąć prawie pół miliona aut, a dwa lata później dobić do rekordowych 632 tys. sztuk – ten wynik nie został pobity aż do tej pory. Później było tylko gorzej, a wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej liczba kupionych nowych samochodów z powrotem wróciła do okolic 200 tys. sztuk rocznie (wzrósł wtedy import aut używanych: kupowano ich nawet cztery razy więcej). Przez 8 lat sytuacja układała się różnie, by ustatkować się dopiero w 2012 roku. Od tego momentu Polacy kupują coraz więcej nowych aut, ale do rezultatu z 1999 roku wciąż wiele brakuje (w zeszłym roku prawie pół miliona samochodów, czyli o 145,7 tys. sztuk mniej niż w rekordowym roku). Z kolei przez 26 lat w Polsce nabywców znalazło 8,76 mln nowych samochodów.

Najpopularniejszym autem w 1992 roku był niedawno wtedy zaprezentowany Polonez Caro, który objął pozycję lidera również dwa i trzy lata później. W 1993 roku z kolei klienci „woleli” Fiata 126p – kupili ich aż 66 tys. sztuk. Maluch powtórzył swój sukces w 1996 roku, natomiast lata 1997-1998 „należały” do innych miejskich aut: Fiata Cinquecento i Daewoo Tico. Być może debiut Fiata Seicento przełożył się na rekordową dotychczas ilość sprzedanych nowych samochodów, jaka miała miejsce w 1999 roku. Wówczas następca Cinquecento został bestsellerem i utrzymał swoją pozycję aż do 2002 roku, kiedy „zepchnęła” go Skoda Fabia. Polacy najchętniej ją kupowali aż do 2008 roku z jednym wyjątkiem – rokiem 2004 (wtedy prowadzenie na chwilę objął Fiat Panda). Lata 2009-2016 to z kolei „okres rządów” Skody Octavii. Dopiero rok temu Fabia z powrotem objęła prowadzenie w polskich rankingach sprzedaży.

Na koniec warto wspomnieć, jak na przestrzeni lat kształtowała się ilość zarejestrowanych aut w Polsce. W 1928 roku ich liczba sięgała 22 tys., w 1939 r. – 31,8 tys., w 1960 r. 117 tys., a w 1980 roku już niemal 2,4 mln. Do 1990 roku ta wartość wzrosła ponad dwukrotnie (5,2 mln aut osobowych). W 2001 roku po polskich drogach poruszało się już ponad 10 mln „osobówek”, a 13 lat później (2014 r.) – dwa razy więcej. Pod koniec 2016 roku liczba zarejestrowanych samochodów osobowych sięgnęła 21,6 mln.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji