Nasz kontynent bezapelacyjnie gustuje w samochodach marek popularnych, ale w niektórych segmentach auta premium zdobywają przewagę.
W pierwszym półroczu 2017 roku w Europie sprzedano 8 356 704 nowych aut. Aż 78,3% (6 537 927 sztuk) z nich stanowią pojazdy producentów tzw. popularnych marek. Rekordzistą jest Volkswagen, którego samochody znalazły ponad 912 tys. nabywców. Drugie jest Renault (627 846 aut) i Ford (580 840 aut). Marki premium stanowią na naszym kontynencie 21,7% nowych aut. Najwięcej sprzedał Mercedes (459,5 tys. szt), potem Audi (435 701 szt) i BMW (429 341 szt).
Podział rynku na marki popularne i premium
Bestsellery | Sprzedanych aut | ||
Sprzedaż aut marek popularnych | 6 537 927 | Volkswagen | 912 132 |
Renault | 627 846 | ||
Ford | 580 846 | ||
Sprzedaż aut marek premium | 1 818 777 | Mercedes | 469 501 |
Audi | 435 709 | ||
BMW | 429 341 |
Marki premium w (prawie) każdej klasie
Auta marek premium znajdziemy w dziewięciu z piętnastu najpopularniejszych segmentów w Europie. Należą do nich: auta miejskie, kompaktowe, klasy średniej, coupe, kabriolety, kompaktowe minivany i SUV-y, a także SUV-y klasy średniej i wyższej. Tylko w trzech klasach pojazdy prestiżowych producentów zdobyły przewagę w sprzedaży nad autami marek popularnych. Klienci bardziej gustują w samochodach premium, wybierając samochody typu coupe i większe SUV-y (klasy średniej i wyższej). Niewiele im zabrakło także w kabrioletach i klasie średniej, gdzie przewaga Volkswagena Passata nad Mercedesem Klasy C wyniosła tylko niewieke ponad 10 tys. aut. Co ciekawe, samochody premium dobrze przyjęły się też w klasie kompaktowych minivanów, a producenci oferują tylko dwa takie samochody: BMW serii 2 i Mercedes Klasy B. W najpopularniejszych klasach (auta miejskie, kompakty i kompaktowe SUV-y) wyraźnie jednak ustępują tańszym konkurentom.
Asy obu typów marek
Na rynku istnieje sześć segmentów, które w całości reprezentują albo marki popularne, albo premium. Prestiżowi producenci dominują w klasie wyższej i luksusowej, a najwięcej aut sprzedaje Mercedes (Klasa E i S). Za nim utrzymuje się BMW z serią 5 i 7. Wyłącznie marki popularne znajdziemy w klasie aut mini, miejskich minivanów, minivanów klasy średniej i miejskich crossoverach. W pierwszych dwóch bestsellerem jest Fiat z modelami Panda i 500L, najlepiej sprzedającym się minivanem klasy średniej jest Ford S-Max, a małym crossoverem – Renault Captur.
Porównanie sprzedaży aut popularnych i premium w wybranych segmentach
Segment | Marki popularne | Sprzedanych aut | Marki premium | Sprzedanych aut |
Auta miejskie | Renault Clio | 184 908 | Mini | 72 872 |
Volkswagen Polo | 171 817 | Audi A1 | 45 999 | |
Ford Fiesta | 156 717 | DS3 | 18 812 | |
Auta kompaktowe | Volkswagen Golf | 234 290 | Audi A3 | 84 071 |
Opel Astra | 132 079 | Mercedes Klasy A | 74 961 | |
Skoda Octavia | 121 016 | BMW serii 1 | 71 210 | |
Auta klasy średniej | Volkswagen Passat | 95 416 | Mercedes Klasy C | 84 724 |
Skoda Superb | 45 281 | Audi A4 | 78 107 | |
Ford Mondeo | 30 930 | BMW serii 3 | 71 817 | |
Auta coupe | Ford Mustang | 5 023 | Mercedes Klasy C | 12 619 |
Volkswagen Scirocco | 4 291 | BMW serii 2 | 10 345 | |
Toyota GT86 | 759 | BMW serii 4 | 9 424 | |
Kabriolety i roadstery | Volkswagen Beetle | 9 357 | BMW serii 4 | 7 369 |
Mazda MX-5 | 9 330 | Audi A3 | 6 483 | |
Smart ForTwo | 7 488 | BMW serii 2 | 5 324 | |
Kompaktowe minivany | Volkswagen Touran | 59 556 | BMW serii 2 Active Tourer | 46 438 |
Citroen C4 Picasso | 57 408 | Mercedes Klasy B | 36 618 | |
Renault Scenic | 53 164 | |||
Kompaktowe SUV-y i crossovery | Nissan Qashqai | 136 480 | BMW X1 | 61 101 |
Volkswagen Tiguan | 123 033 | Audi Q2 | 42 398 | |
Opel Mokka X | 96 424 | Audi Q3 | 41 797 | |
SUV-y klasy średniej | Nissan X-Trail | 39 281 | Volvo XC60 | 52 147 |
Land Rover Discovery Sport | 25 635 | Mercedes GLC | 37 545 | |
Skoda Kodiaq | 19 524 | Audi Q5 | 31 690 | |
SUV-y klasy wyższej | Land Rover Discovery | 9 256 | BMW X5 | 20 095 |
Volkswagen Touareg | 7 687 | Audi Q7 | 17 112 | |
Jeep Grand Cherokee | 5 651 | Range Rover Sport | 15 750 |