Najmniej obciążającym portfel sposobem korzystania z auta jest car sharing, czyli samochód na minuty. Korzystając z tego typu usług płaci się wyłącznie za czas jazdy oraz pokonany dystans.
Auto na minuty – jak to działa?
Korzystanie z auta na minuty trzeba poprzedzić zarejestrowaniem się w systemie oraz zainstalowaniem aplikacji na smartfonie. Konieczne jest też posiadanie karty kredytowej, z której będą pobierane opłaty. Korzystając z aplikacji trzeba znaleźć zaparkowany pojazd i otworzyć go – również smartfonem. Kluczyki do samochodu znajdują się w schowku, w którym znajduje się też kopia lub oryginał dokumentów pojazdu, a w niektórych usługach – także karta paliwowa. Po zakończeniu jazdy auto zostawia się w dowolnie wybranym punkcie miasta, także w strefie parkowania (nie łamiąc oczywiście przepisów ruchu drogowego i akceptując obostrzenia firm – mogą zakazywać odstawiania auta na płatnych parkingach, w hipermarketach czy obrzeżach miasta).
W jakich miastach dostępne są auta na minuty?
4Mobility | Warszawa, Poznań |
Panek | Warszawa |
Traficar | Warszawa, Wrocław, Poznań, Kraków, Śląsk, Trójmiasto |
GoGet.pl | Wrocław |
Vozilla | Wrocław |
innogy e-Car Sharing* | Warszawa |
omni | Warszawa |
*przeprowadzono pilotaż, aktualnie usługa jest niedostępna
Nową, ale zyskującą na popularności usługą są wypożyczalnie skuterów na minuty, które pozwalają na jeszcze szybsze dotarcie do celu niż autem. Z racji kompaktowych rozmiarów jednoślady mogą zostać zaparkowanie niemal zawsze w punkcie, do którego zamierzał dotrzeć kierowca (np. pod wejściem do biura). Zainteresowani jazdą jednośladami nie muszą posiadać motocyklowego prawa jazdy. JedenŚlad i blinkee.city udostępniają motorowery – mogą nimi legalnie jeździć osoby urodzone przed 19 stycznia 1995 r. Wystarczy, że mają przy sobie dowód osobisty. Młodsze muszą legitymować się dowolnym prawem jazdy. Scroot użycza natomiast jednoślady z silnikami o pojemności 125 ccm. By nimi jeździć, przynajmniej od 3 lat trzeba mieć prawo jazdy kategorii B. W żadnej z usług nie trzeba posiadać kasku – dwa znajdują się w schowku skutera.
W jakich miastach dostępne są skutery na minuty?
blinkee.city | Warszawa |
JedenŚlad | Warszawa, Łódź |
Scroot | Warszawa |
Car sharing czy wypożyczalnia – różnice
Kluczową różnicą jest dysproporcja w czasie użyczenia. Wypożyczalnie rozliczają się z klientem zwykle w cyklu dobowym, a nawet miesięcznym. W car sharingu liczy się natomiast dosłownie każda minuta – im krótszy przejazd, tym taniej. Opłata najczęściej jest naliczana w oparciu o czas jazdy oraz pokonany dystans (w niektórych usługach wiążący jest tylko czas bądź istnieją specjalne stawki na dłuższe trasy).
Korzystając z samochodów na minuty nie trzeba wpłacać wymaganej przez wypożyczalnie kaucji, tankować auta przed zwrotem, ani oddawać go we wskazanym punkcie. Operatorzy większości usług wyznaczyli strefy, w których można odstawiać samochody. I nie ma znaczenia, że obejmuje ona strefę płatnego parkowania. W takiej sytuacji koszt bierze na siebie firma użyczająca pojazd. Idąc na rękę klientom, Panek i Traficar przewidziały możliwość zwrotu auta w okolicach warszawskiego lotniska Okęcie, gdzie parkowanie własnego samochodu nie należy do tanich. Traficar wprowadził też podobne udogodnienie w innych miastach.
Firmy car-sharingowe starają się iść klientom na rękę w przypadku dłuższego korzystania z pojazdu – opłaty za czas jazdy z autem narastają do pewnego poziomu. W przypadku usług Panek jest to 120 zł, a w 4mobility – 120-180 zł dziennie. Oczywiście dochodzi do tego opłata za pokonane kilometry. W części usług można też „przyblokować” auto dla siebie – np. na czas wejścia do sklepu czy załatwienia sprawy w urzędzie. Wiąże się to z opłatą za postój, ale daje gwarancję, że auto nie zostanie wypożyczone przez inną osobę.
Car sharing czy taksówka?
Samochody z miejskich wypożyczalni są łatwo dostępne, a jazda nimi tańsza niż taksówką. Szczególnie w godzinach nocnych – w car sharingu doba nie jest podzielona na specjalne taryfy. Autem zwykle można wyjeżdżać poza strefy wyznaczone przez operatora. Istotne jest, by nie próbować zakończyć wypożyczenia poza strefą – albo jest to niemożliwe, albo wiąże się z wysokimi opłatami dodatkowymi. W przeciwieństwie do taksówki, auta z car sharingu nie podjeżdżają pod wskazany adres tylko czekają na kierowcę w miejscu, w którym zostały zostawione przez poprzedniego kierowcę. Łatwość dotarcia do nich jest więc w pewnym stopniu losowa – szczególnie na obrzeżach miast. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo szybkiego wypożyczenia samochodu można zdecydować się na korzystanie z usług kilku operatorów.
Car sharing – modele dostępnych samochodów i opłaty
4mobility (Warszawa) | |
BMW i3 | 1,3 zł/min |
BMW serii 3 | 50 gr/min + 90 gr/km |
Mini | 36 lub 55 gr/min + 80 gr/km (postój – 12 gr/min) |
Hyundai i30 | 33 lub 48 gr/min + 80 gr/km (postój – 12 gr/min) |
4mobility (Poznań) | |
Audi A3 Limousine | 59 gr/min + 80 gr/km (postój – 16 gr/min) |
Audi A3 Sportback | 59 gr/min + 80 gr/km (postój – 16 gr/min) |
Audi Q3 | 50 lub 59 gr/min + 90 gr/km (postój – 18 gr/min) |
Hyundai i30 | 33 lub 48 gr/min + 80 gr/km (postój – 12 gr/min) |
GoGet.pl (Wrocław) | |
Kia Rio / Ford Fiesta | 9 zł / h + 90 gr/km |
Hyundai i30 | 12 zł / h + 1 zł/km |
innogy e-Car Sharing (Warszawa)* | |
BMW i3 | 1 zł / min + 1 zł km (postój – 10 gr/min) |
Hyundai Ioniq | 1 zł / min + 1 zł km (postój – 10 gr/min) |
Nissan Leaf | 60 gr/min + 80 gr/km (postój – 10 gr/min) |
Renault Zoe | 60 gr/min + 80 gr/km (postój – 10 gr/min) |
omni (Warszawa) | |
Skoda Citigo | 25 gr/min + 65 gr/km |
Skoda Fabia | 30 gr/min + 70 gr/km |
Skoda Rapid | 35 gr/min + 75 gr/km |
Skoda Octavia | 40 gr/min + 80 gr/km |
Skoda Kodiaq | 65 gr/min + 1,2 zł/km |
Panek (Warszawa) | |
Toyota Yaris | 50 gr/min + 65 gr/km (postój – 10 gr/min) |
Traficar (Warszawa, Wrocław, Poznań, Kraków, Śląsk, Trójmiasto) | |
Renault Clio | 50 gr/min + 80 gr/km (postój – 10 gr/min) |
Vozilla (Wrocław) | |
Nissan Leaf | 90 gr / min (postój – 10 gr / min) |
Nissan eNV200 | 1 zł / min (postój – 10 gr / min) |
*przeprowadzono pilotaż, aktualnie usługa jest niedostępna
Koszt wypożyczenia skuterów
blinkee.city | 59 gr/min / studenci: 50 gr/min (postój – 9 gr/min) |
JedenŚlad | 69 gr/min lub plany czasowe |
Scroot | 49 gr/min (tylko po zatrzymaniu) i 49 gr/km (postój – 9 gr/min) |
Car sharing – wkład własny
Przystępując do usługi car sharingu akceptuje się jej regulamin. Warto się z nim dobrze zapoznać, bo jeden z zapisów może dotyczyć udziału własnego w szkodzie. Polityki firm w tym zakresie różnią się. Traficar nie przewiduje takich obciążeń, a Panek czy Vozilla ustaliły udział własny kierowcy na poziomie 2000 zł. Oznacza to, że do tej kwoty to on płaci za szkody, a dopiero przy większych zniszczeniach odpowiedzialność przejmuje ubezpieczyciel. Z tego powodu przed rozpoczęciem jazdy warto dokładnie obejrzeć samochód – z naciskiem na felgi, dolne części zderzaków czy tapicerkę fotela kierowcy, a wykryte uszkodzenia zgłosić telefonicznie operatorowi systemu lub oznaczyć je w aplikacji (jeżeli jest to możliwe).
Oczywiście żadne ubezpieczenie nie chroni w przypadku jazdy pod wpływem alkoholu, narkotyków, niektórych leków, jak również niedbalstwa, rażącego naruszenia przepisów (np. przekroczenia dowolnej prędkości o 30 km/h), ucieczki z miejsca zdarzenia, jazdy bez uprawnień czy umyślnego spowodowania szkody. W takim przypadku za wszystko trzeba zapłacić z własnej kieszeni. Problem może pojawi się też, gdy szkoda nie zostanie zgłoszona w wymaganym przez ubezpieczyciela terminie. Zwykle jest to 7 dni od zdarzenia. W przypadku uszkodzeń nie objętych ubezpieczeniem, gwarancją producenta samochodu lub braku dopełnienia obowiązków związanych ze zgłoszeniem szkody, użytkownik ponosi odpowiedzialność w zakresie pokrycia pełnej wartości naprawy.
Opłaty dodatkowe mogą zostać naliczone także za naruszenie zasad regulaminu usługi (np. przekazanie pojazdu innej osobie, przewożenie zwierząt, skrajnie wysokie zużycie paliwa), przekazanie mandatu bądź ewidentnie zawinione przez kierowcę szkody (zabrudzenie wnętrza, zgubienie kluczyków lub karty paliwowej, palenie tytoniu, kontynuowanie jazdy po wyświetleniu się kontrolki check engine).