Rzeczywiste spalanie nowych aut – część II

Rzeczywiste spalanie nowych aut – część II

Zaniżone wartości średniego spalania dotyczą nawet aut, po których można się spodziewać większego apetytu na paliwo. W drugiej części raportu poznamy rzeczywiste wyniki SUV-ów i aut segmentów niszowych.

W poprzedniej części pisaliśmy o przestarzałej normie mierzenia spalania NEDC, którą niebawem ma zastąpić nowa metoda WLTP, mająca rzetelniej odwzorowywać poziom zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach. Jednak przez najbliższe lata wciąż będziemy musieli z dystansem spoglądać na wartości średniego spalania podawanego przez producentów. W samochodach miejskich i kompaktowych producenci przekłamują o ok. 2 litry na każde 100 kilometrów, w mocniejszych i większych autach różnice coraz częściej sięgają nawet 50% (w małych autach też się zdarzały, ale sporadycznie). Co ciekawe, wiele nowych pojazdów mimo uzyskanych wyższych rezultatów niż w katalogu, wraz potrafi zaskoczyć umiarkowanym apetytem na paliwo, zwłaszcza jeśli łączy się ono z niezłymi osiągami. Najbardziej wiarygodnymi markami w tej kwestii zostały Hyundai, Kia i Mazda – ich samochody przeważnie palą niewiele więcej od tego, co widzimy „na papierze”.

Rzeczywiste spalanie nowych aut – część I: auta miejskie, kompaktowe, klasy średniej, wyższej i luksusowej.

Raport „Motoru” – c.d.

Druga część zestawienia tygodnika „Motor” skupia się przede wszystkim na SUV-ach: to najczęściej opisywany segment, dlatego uterenowionych aut znalazło się najwięcej. Porównano ponad 90 modeli, niektóre w różnych wersjach silnikowych. W raporcie nie zabrakło bardziej niszowych segmentów, jak minivany, pick-upy, samochody sportowe i elektryczne. Przyjrzyjmy się, w jakim stopniu u nich oszukują producenci.

1 SUV-y i crossovery

Średnia różnica: 43%

To najbardziej przekłamany segment ze wszystkich. Różnice między fabrycznym a rzeczywistym spalaniem sięgają zwykle 30-40%, a sporo aut ma je zaniżone o połowę. Tylko nieliczni spalają podobne ilości do oficjalnych, a jest to Skoda Kodiaq z 1.4 TSI, BMW X4 (M40i) i Subaru Forester – dane tego ostatniego niemal w całości pokrywają się w tymi „na papierze”. W przypadku innych BMW producent już sporo przekłamuje. Kolosalna różnica nastąpiła w topowym Jeepie Cherokee, bo SRT w rzeczywistości spala o 9 litrów więcej i przekracza 20 l/100 km. Minimalne wartości SUVów-hybryd pochodzą prawdopodobnie z długich jazd „na prądzie”. Tak naprawdę zużywają podobne ilości paliwa co ich odpowiedniki z tradycyjnym napędem.

Marka, model, wersjaPaliwoZuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Rzeczywiste zuż. paliwa Rzeczywiste zuż. paliwa Rzeczywiste zuż. paliwa Różnica (%)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednie
Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo 280 AWDB8.95.97.012.48.010.246
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel AT8 Q4D5.54.44.89.16.77.965
Audi Q2 1.4 TFSI S tronicB6.34.65.29.65.77.748
Audi Q5 2.0 TDI 190 S tronic quattroD5.34.74.99.26.07.655
Audi Q5 2.0 TFSI S tronicB8.66.47.210.88.29.532
Audi Q7 e-tron quattroH--1.88.27.27.7328
Audi SQ7 4.0 TDID8.46.57.29.96.78.315
BMW X3 xDrive20dD4.93.75.09.96.38.162
BMW X4 M40iB11.37.09.612.58.510.59
BMW X5 M50dD7.66.26.711.48.910.252
BMW X5 xDrive40eH3.33.33.39.511.010.3212
Citroen C3 Aircross 1.2 PureTechB5.94.65.08.15.56.836
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110B5.84.04.77.85.06.436
Dacia Duster 1.2 TCe 4WDB7.16.06.48.67.07.822
Fiat 500X 1.4 MultiAirB7.85.06.09.56.78.135
Fiat 500X City Look 1.6 MultiJetD4.73.84.17.05.66.354
Ford Edge 2.0 TDCi Twin-TurboD6.55.55.98.46.27.324
Ford Kuga 2.0 TDCI 150D5.44.34.78.05.46.743
Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD ATD5.64.85.18.46.07.241
Honda HR-V 1.5 i-VTECB7.04.85.69.25.47.330
Hyundai Kona 1.0 T-GDI 6MT 2WDB6.35.05.47.84.96.419
Hyundai Tucson 1.7 CRDi 7DCTD5.44.74.97.75.66.737
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4WDD6.04.85.28.65.87.238
Infiniti QX30 2.2d DCT AWDD6.04.34.98.05.26.635
Jaguar F-Pace 3.0 TDV6 S AWD AUTOD6.95.66.09.56.78.135
Jaguar F-Pace 3.0 V6 R-SportB12.27.18.912.88.610.720
Jeep Compass 2.0 MJD 4x4 A9D6.65.15.79.06.27.633
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRDD9.36.57.511.28.59.831
Jeep Grand Cherokee SRTB20.39.613.524.519.622.164
Jeep Renegade 1.4 Tmair 140B7.65.16.09.66.88.237
Jeep Renegade 2.0 MJDD6.95.15.87.75.96.817
Jeep Wrangler V6 3.6B15.78.511.016.010.513.321
Kia Niro H4.44.54.45.05.15.014
Kia Sorento 2.2 CRDi 6AT D7.85.96.69.67.68.630
Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD 7DCTB9.26.57.510.88.69.729
Kia Sportage 1.7 CRDi 141 7DCT D5.44.74.97.95.76.839
Kia Sportage 2.0 CRDi 4WDD6.04.85.28.55.67.137
Kia Stonic 1.4 DOHC B7.04.65.58.55.16.824
Land Rover Discovery 3.0L TD6D8.36.57.211.88.19.633
Land Rover Discovery Sp. 2.0 TD4 180D6.34.75.38.75.97.338
Lexus RX 450hH5.35.35.39.07.88.458
Mazda CX-3 2.0 Sky-G 120B7.44.95.98.15.97.019
Mazda CX-3 2.0 Sky-G 150 6AT AWDB7.85.56.39.16.57.824
Mazda CX-5 2.0 AWD Sky-GB8.05.86.69.36.98.123
Mazda CX-5 2.2 Sky-D 4x4 6ATD6.75.35.88.06.07.021
Mercedes GLC 250 4MaticB8.56.37.111.38.29.838
Mercedes GLS 500 4MaticB14.99.211.316.510.213.419
Mini Countryman D ALL4D5.24.54.88.25.26.740
Mitsubishi ASX 1.6 DID 4WDD5.64.75.07.85.46.632
Mitsubishi ASX 1.6B7.44.95.88.46.27.326
Mitsubishi Outlander 2.0 AWD CVTB7.65.86.411.68.29.955
Mitsubishi Outlander 2.2 DID AT 4WDD6.95.25.89.56.37.936
Mitsubishi Outlander PHEVH1.88.5372
Nissan Qashqai 1.2 DIG-TB6.65.15.67.95.96.923
Nissan Qashqai 1.6 dCi 130D5.74.54.97.45.66.533
Nissan Qashqai DIG-T 160 B7.44.85.88.76.37.529
Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic 4x4D6.75.86.110.27.08.641
Opel Crossland X 1.2 Turbo 130B5.74.65.08.05.66.836
Opel Mokka X 1.4 Turbo 4x4B8.35.66.59.26.37.820
Opel Mokka X 1.6 CDTI 136D4.73.94.27.54.56.043
Peugeot 2008 1.2 PureTech EAT6B5.94.14.87.55.36.433
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi EAT6D4.84.04.37.34.76.040
Peugeot 3008 1.6 THP AT6B7.65.16.09.87.28.542
Peugeot 3008 2.0 BlueHDiD5.44.34.77.04.65.721
Peugeot 5008 1.6 6EATB7.55.05.89.06.47.733
Peugeot 5008 2.0 BlueHDi 180D5.54.44.87.65.66.638
Porsche Cayenne S E-HybridHb.d.b.d.3.411.28.29.7185
Porsche Cayenne Turbo SB15.98.911.516.69.813.215
Porsche Macan 2.0 T AWDB8.46.47.210.27.48.822
Range Rover Velar 3.0 Si6B12.77.59.413.28.410.815
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDCB7.04.75.58.95.97.435
Renault Captur 1.5 dCiD4.03.63.76.24.85.549
Renault Kadjar 1.6 dCi 130D5.14.14.57.24.86.033
Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4D5.44.44.87.25.06.127
Renault Koleos 2.0 dCi 175D6.35.25.68.56.87.738
Seat Ateca 1.0 EcoTSIB6.34.75.38.44.96.726
Seat Ateca 1.4 TSI DSGB6.44.95.69.46.27.839
Seat Ateca 2.0 TDI 150 4DriveD5.94.75.17.05.46.120
Skoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4D5.74.95.28.46.27.340
Skoda Kodiaq 1.4 TSI ACT 4x4B8.25.96.88.66.17.49
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4D6.65.35.78.26.27.226
SsangYong Tivoli 1.6 e-XDiD5.13.94.37.05.66.347
Subaru Forester 2.0D ATD7.35.46.17.35.16.22
Suzuki SX4 S-Cross 1.4 BJB6.65.25.67.85.86.821
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet S AllgripB6.14.75.27.86.27.035
Toyota C-HR 1.2 TurboB6.74.85.57.65.86.722
Toyota C-HR 1.8 HybridH3.64.24.04.54.94.718
Toyota Land Cruiser V8 4.6B18.010.613.317.213.815.517
Toyota RAV4 2.0 D-4D PrestigeD5.54.34.77.24.96.130
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 SelectionB + elektr.5.45.15.27.95.96.933
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSGD6.75.05.67.95.76.821
Volvo XC60 D4 AWD Geartronic MomentumD5.84.75.19.56.58.057
Volvo XC60 T6 AWD InscriptionB9.76.67.713.28.310.840
Volvo XC90 T8 AWD ExcellenceB + elektr.--2.18.67.98.3295

2 Minivany

Średnia różnica: 35%

Jest nieźle – Fiat 500L zadowala się tylko o 0,5 l benzyny więcej niż w danych fabrycznych. U rywali rezultaty nie są tak zaniżone jak w SUVach. Nie brakuje naprawdę oszczędnych minivanów, takich jak Citroen Berlingo czy Renault Scenic, ob z dieslami. Hybrydowa odmiana Scenika spala niewiele więcej od „benzyniaka”. Pozytywny obraz aut francuskich psuje Citroen C4 Picasso z silnikiem 1.2 PureTech.

Marka, model, wersjaPaliwoZuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Rzeczywiste zuż. paliwa Rzeczywiste zuż. paliwa Rzeczywiste zuż. paliwa Różnica (%)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednie
Citroen Berlingo 1.6 HDi 100 XTRD5.13.94.36.65.05.835
Citroen C4 Picasso 1.2 PT 130 EAT6B6.44.45.19.26.08.159
Citroen Grand C4 Picasso 1.6 THP EAT6B7.44.65.69.05.67.330
Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDiD5.14.04.47.65.36.548
Fiat 500L 1.4 T-JetB8.85.46.78.95.87.410
Ford Galaxy 2.0 TDCi 180 AWDD6.45.45.810.37.48.953
Ford S-Max 1.5 EcoBoostB8.05.66.58.86.87.820
Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi 180 AWDD6.45.45.88.86.27.529
Kia Carens 1.7 CRDi D 6.14.75.27.56.06.729
Mercedes Vito Tourer Select 116 BTD7.76.26.79.06.87.918
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTID8.24.86.19.17.38.234
Renault Grand Scenic 1.6 dCi EDCD5.34.44.77.65.16.436
Renault Gr. Scenic dCi 110 Hybrid AssistH4.03.43.67.46.06.786
Renault Scenic 1.2 TCe 130B7.25.05.88.06.27.122
Renault Scenic 1.5 dCiD4.23.73.96.24.65.438
Seat Alhambra 2.0 TDI DSGD6.74.55.39.54.77.134
Volkswagen Caddy 2.0 TDI 135 DSG 4M.D6.44.95.47.55.56.520
Volkswagen Caravelle 2.0 TDID7.45.56.29.67.68.639
Volkswagen Sharan 2.0 TDI 184 DSGD6.14.85.38.85.06.930
Volkswagen Touran 1.8 TSI DSGB7.35.36.19.66.48.031

3 Auta sportowe

Średnia różnica: 31%

Po takich autach nikt nie oczekuje, że będą mało palić. Mimo tego pojawiają się takie absurdy jak niecałe 6 l/100 km w BMW M2 lub Mini JCW. Większość sportowych samochodów średnio spala od 8 do 11 litrów. Więcej potrzebuje tylko Ford Mustang 5.0, Nissan GT-R i Porsche 911 GT3, ale przynajmniej są to wyniki niewiele wyższe od deklarowanych. Zaskakują miejskie hot-hatche – jeśli „chcą”, potrafią być oszczędne. Brawa dla roadstera Mazdy. Lekka MX-5 zadowala się 7 litrami paliwa na 100 kilometrów, a w mieście i trasie pali niemal tyle ile obiecuje producent.

Marka, model, wersjaPaliwoZuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Rzeczywiste zuż. paliwa Rzeczywiste zuż. paliwa Rzeczywiste zuż. paliwa Różnica (%)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednie
Abarth 595 CompetizioneB7.94.96.010.46.48.440
Audi S3 Sportb. 2.0 TFSI quattro S tr.B8.25.56.511.66.28.937
Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI S tr. quattroB8.05.36.312.37.610.059
Audi RS 5 Coupe 2.9 TFSI quattroB11.57.18.712.77.610.217
Audi TT RS 2.5 TB11.36.48.214.58.511.540
BMW M140i xDriveB9.86.07.412.36.79.528
BMW M2 DCTB10.56.45.912.07.69.866
Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16VB8.55.16.49.57.38.431
Ford Fiesta ST200B8.24.96.19.76.48.133
Ford Focus RSB10.06.37.711.87.99.929
Ford Mustang 5.0 V8 GTB18.68.212.017.59.013.210
Infiniti Q60 2.0tB9.25.27.312.46.89.632
Lexus LC 500hH7.25.96.49.36.47.923
Mazda MX-5 RF 2.0 SkyActiv-GB8.45.26.48.65.47.09
Mercedes C 250 Coupe 7G-TronicB7.55.05.910.66.98.849
Mercedes E 400 Coupe 4MaticB11.06.48.113.67.810.732
Mini John Cooper WorksB7.24.95.710.47.28.854
Nissan GT-RB17.09.012.017.510.213.916
Peugeot 208 GTiB7.04.55.48.14.86.520
Peugeot 308 GTiB8.14.66.09.36.47.932
Porsche 718 Cayman S PDKB9.56.07.311.48.29.834
Porsche 911 Carrera 4 GTS PDKB10.97.18.512.77.910.321
Porsche 911 Carrera S Coupe PDKB10.16.47.711.98.510.232
Porsche 911 GT3B19.48.812.719.89.914.917
Porsche 911 Turbo S CoupeB11.87.59.115.39.712.537
Toyota GT86B10.46.47.810.78.29.522
Seat Leon Cupra 290B8.45.76.610.46.98.732
Volkswagen Golf GTI ClubsportB9.15.97.09.66.17.913

4 Pickupy

Średnia różnica: 36%

Tylko czterech reprezentantów. Wszyscy potrzebują średnio ponad 9 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów, czyli ok. 2,5 litra więcej niż na „papierze”. W mieście i trasie zachowują podobne wartości, choć nieco oszczędniejszy jest Ford Ranger.

Marka, model, wersjaPaliwoZuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Zuż. paliwa wg prod. Rzeczywiste zuż. paliwa Rzeczywiste zuż. paliwa Rzeczywiste zuż. paliwa Różnica (%)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednie
Ford Ranger 2.2 TDCiD8.26.67.110.58.29.432
Mitsubishi L200 2.4 DID 181 A/TD8.46.57.211.48.49.938
Nissan Navara dCi 190 A/TD8.75.96.911.57.59.538
Toyota Hilux 2.4 D-4D 150 A/TD8.56.57.211.37.79.532

5 Auta elektryczne

Średnia różnica: 59%

Podawane przez producentów zasięgi na jednym naładowaniu nie znajdują odzwierciedlenia w praktyce, bo samochody pobierają sporo więcej prądu, jeśli używa się multimediów, klimatyzacji itp. Nieźle wypada Tesla Model S i elektryczny VW Golf. Niewielki silnik benzynowy doładowujący akumulator w BMW i3 REX słabo zdaje egzamin.

Marka, model, wersjaFabr. zuż. prądu (kWh/100 km)Fabr. zuż. prądu (kWh/100 km)Fabr. zuż. prądu (kWh/100 km)Rzecz. zuż. prądu (kWh/100 km)Rzecz. zuż. prądu (kWh/100 km)Rzecz. zuż. prądu (kWh/100 km)Różnica (%)
MiastoTrasaŚrednieMiastoTrasaŚrednie
BMW i3 (94 Ah) REX11.323.4107
Tesla Model S P90D22.027.023
Tesla Model X P100D18.440.026.033.079
Volkswagen e-Golf12.716.127

Raport spalania „Motoru” – podsumowanie

Zestawienie pokazało, że do zdecydowanej większości nowych samochodów musimy dodać ok. 2-3 litry paliwa na 100 kilometrów, aby uzyskać właściwą wartość średniego spalania. Żaden model nie spalił mniej paliwa niż deklarował producent, ale najbliżej oficjalnych danych był Subaru Forester. Mimo dużych przekłamań trudno nie zauważyć, że samochody są coraz oszczędniejsze, zwłaszcza biorąc pod uwagę rosnące moce silników i wymiary aut.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji