Zaniżone wartości średniego spalania dotyczą nawet aut, po których można się spodziewać większego apetytu na paliwo. W drugiej części raportu poznamy rzeczywiste wyniki SUV-ów i aut segmentów niszowych.
W poprzedniej części pisaliśmy o przestarzałej normie mierzenia spalania NEDC, którą niebawem ma zastąpić nowa metoda WLTP, mająca rzetelniej odwzorowywać poziom zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach. Jednak przez najbliższe lata wciąż będziemy musieli z dystansem spoglądać na wartości średniego spalania podawanego przez producentów. W samochodach miejskich i kompaktowych producenci przekłamują o ok. 2 litry na każde 100 kilometrów, w mocniejszych i większych autach różnice coraz częściej sięgają nawet 50% (w małych autach też się zdarzały, ale sporadycznie). Co ciekawe, wiele nowych pojazdów mimo uzyskanych wyższych rezultatów niż w katalogu, wraz potrafi zaskoczyć umiarkowanym apetytem na paliwo, zwłaszcza jeśli łączy się ono z niezłymi osiągami. Najbardziej wiarygodnymi markami w tej kwestii zostały Hyundai, Kia i Mazda – ich samochody przeważnie palą niewiele więcej od tego, co widzimy „na papierze”.
Rzeczywiste spalanie nowych aut – część I: auta miejskie, kompaktowe, klasy średniej, wyższej i luksusowej.
Raport „Motoru” – c.d.
Druga część zestawienia tygodnika „Motor” skupia się przede wszystkim na SUV-ach: to najczęściej opisywany segment, dlatego uterenowionych aut znalazło się najwięcej. Porównano ponad 90 modeli, niektóre w różnych wersjach silnikowych. W raporcie nie zabrakło bardziej niszowych segmentów, jak minivany, pick-upy, samochody sportowe i elektryczne. Przyjrzyjmy się, w jakim stopniu u nich oszukują producenci.
1 SUV-y i crossovery
Średnia różnica: 43%
To najbardziej przekłamany segment ze wszystkich. Różnice między fabrycznym a rzeczywistym spalaniem sięgają zwykle 30-40%, a sporo aut ma je zaniżone o połowę. Tylko nieliczni spalają podobne ilości do oficjalnych, a jest to Skoda Kodiaq z 1.4 TSI, BMW X4 (M40i) i Subaru Forester – dane tego ostatniego niemal w całości pokrywają się w tymi „na papierze”. W przypadku innych BMW producent już sporo przekłamuje. Kolosalna różnica nastąpiła w topowym Jeepie Cherokee, bo SRT w rzeczywistości spala o 9 litrów więcej i przekracza 20 l/100 km. Minimalne wartości SUVów-hybryd pochodzą prawdopodobnie z długich jazd „na prądzie”. Tak naprawdę zużywają podobne ilości paliwa co ich odpowiedniki z tradycyjnym napędem.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Różnica (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | |||
Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo 280 AWD | B | 8.9 | 5.9 | 7.0 | 12.4 | 8.0 | 10.2 | 46 |
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel AT8 Q4 | D | 5.5 | 4.4 | 4.8 | 9.1 | 6.7 | 7.9 | 65 |
Audi Q2 1.4 TFSI S tronic | B | 6.3 | 4.6 | 5.2 | 9.6 | 5.7 | 7.7 | 48 |
Audi Q5 2.0 TDI 190 S tronic quattro | D | 5.3 | 4.7 | 4.9 | 9.2 | 6.0 | 7.6 | 55 |
Audi Q5 2.0 TFSI S tronic | B | 8.6 | 6.4 | 7.2 | 10.8 | 8.2 | 9.5 | 32 |
Audi Q7 e-tron quattro | H | - | - | 1.8 | 8.2 | 7.2 | 7.7 | 328 |
Audi SQ7 4.0 TDI | D | 8.4 | 6.5 | 7.2 | 9.9 | 6.7 | 8.3 | 15 |
BMW X3 xDrive20d | D | 4.9 | 3.7 | 5.0 | 9.9 | 6.3 | 8.1 | 62 |
BMW X4 M40i | B | 11.3 | 7.0 | 9.6 | 12.5 | 8.5 | 10.5 | 9 |
BMW X5 M50d | D | 7.6 | 6.2 | 6.7 | 11.4 | 8.9 | 10.2 | 52 |
BMW X5 xDrive40e | H | 3.3 | 3.3 | 3.3 | 9.5 | 11.0 | 10.3 | 212 |
Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech | B | 5.9 | 4.6 | 5.0 | 8.1 | 5.5 | 6.8 | 36 |
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 | B | 5.8 | 4.0 | 4.7 | 7.8 | 5.0 | 6.4 | 36 |
Dacia Duster 1.2 TCe 4WD | B | 7.1 | 6.0 | 6.4 | 8.6 | 7.0 | 7.8 | 22 |
Fiat 500X 1.4 MultiAir | B | 7.8 | 5.0 | 6.0 | 9.5 | 6.7 | 8.1 | 35 |
Fiat 500X City Look 1.6 MultiJet | D | 4.7 | 3.8 | 4.1 | 7.0 | 5.6 | 6.3 | 54 |
Ford Edge 2.0 TDCi Twin-Turbo | D | 6.5 | 5.5 | 5.9 | 8.4 | 6.2 | 7.3 | 24 |
Ford Kuga 2.0 TDCI 150 | D | 5.4 | 4.3 | 4.7 | 8.0 | 5.4 | 6.7 | 43 |
Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD AT | D | 5.6 | 4.8 | 5.1 | 8.4 | 6.0 | 7.2 | 41 |
Honda HR-V 1.5 i-VTEC | B | 7.0 | 4.8 | 5.6 | 9.2 | 5.4 | 7.3 | 30 |
Hyundai Kona 1.0 T-GDI 6MT 2WD | B | 6.3 | 5.0 | 5.4 | 7.8 | 4.9 | 6.4 | 19 |
Hyundai Tucson 1.7 CRDi 7DCT | D | 5.4 | 4.7 | 4.9 | 7.7 | 5.6 | 6.7 | 37 |
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4WD | D | 6.0 | 4.8 | 5.2 | 8.6 | 5.8 | 7.2 | 38 |
Infiniti QX30 2.2d DCT AWD | D | 6.0 | 4.3 | 4.9 | 8.0 | 5.2 | 6.6 | 35 |
Jaguar F-Pace 3.0 TDV6 S AWD AUTO | D | 6.9 | 5.6 | 6.0 | 9.5 | 6.7 | 8.1 | 35 |
Jaguar F-Pace 3.0 V6 R-Sport | B | 12.2 | 7.1 | 8.9 | 12.8 | 8.6 | 10.7 | 20 |
Jeep Compass 2.0 MJD 4x4 A9 | D | 6.6 | 5.1 | 5.7 | 9.0 | 6.2 | 7.6 | 33 |
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD | D | 9.3 | 6.5 | 7.5 | 11.2 | 8.5 | 9.8 | 31 |
Jeep Grand Cherokee SRT | B | 20.3 | 9.6 | 13.5 | 24.5 | 19.6 | 22.1 | 64 |
Jeep Renegade 1.4 Tmair 140 | B | 7.6 | 5.1 | 6.0 | 9.6 | 6.8 | 8.2 | 37 |
Jeep Renegade 2.0 MJD | D | 6.9 | 5.1 | 5.8 | 7.7 | 5.9 | 6.8 | 17 |
Jeep Wrangler V6 3.6 | B | 15.7 | 8.5 | 11.0 | 16.0 | 10.5 | 13.3 | 21 |
Kia Niro | H | 4.4 | 4.5 | 4.4 | 5.0 | 5.1 | 5.0 | 14 |
Kia Sorento 2.2 CRDi 6AT | D | 7.8 | 5.9 | 6.6 | 9.6 | 7.6 | 8.6 | 30 |
Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD 7DCT | B | 9.2 | 6.5 | 7.5 | 10.8 | 8.6 | 9.7 | 29 |
Kia Sportage 1.7 CRDi 141 7DCT | D | 5.4 | 4.7 | 4.9 | 7.9 | 5.7 | 6.8 | 39 |
Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD | D | 6.0 | 4.8 | 5.2 | 8.5 | 5.6 | 7.1 | 37 |
Kia Stonic 1.4 DOHC | B | 7.0 | 4.6 | 5.5 | 8.5 | 5.1 | 6.8 | 24 |
Land Rover Discovery 3.0L TD6 | D | 8.3 | 6.5 | 7.2 | 11.8 | 8.1 | 9.6 | 33 |
Land Rover Discovery Sp. 2.0 TD4 180 | D | 6.3 | 4.7 | 5.3 | 8.7 | 5.9 | 7.3 | 38 |
Lexus RX 450h | H | 5.3 | 5.3 | 5.3 | 9.0 | 7.8 | 8.4 | 58 |
Mazda CX-3 2.0 Sky-G 120 | B | 7.4 | 4.9 | 5.9 | 8.1 | 5.9 | 7.0 | 19 |
Mazda CX-3 2.0 Sky-G 150 6AT AWD | B | 7.8 | 5.5 | 6.3 | 9.1 | 6.5 | 7.8 | 24 |
Mazda CX-5 2.0 AWD Sky-G | B | 8.0 | 5.8 | 6.6 | 9.3 | 6.9 | 8.1 | 23 |
Mazda CX-5 2.2 Sky-D 4x4 6AT | D | 6.7 | 5.3 | 5.8 | 8.0 | 6.0 | 7.0 | 21 |
Mercedes GLC 250 4Matic | B | 8.5 | 6.3 | 7.1 | 11.3 | 8.2 | 9.8 | 38 |
Mercedes GLS 500 4Matic | B | 14.9 | 9.2 | 11.3 | 16.5 | 10.2 | 13.4 | 19 |
Mini Countryman D ALL4 | D | 5.2 | 4.5 | 4.8 | 8.2 | 5.2 | 6.7 | 40 |
Mitsubishi ASX 1.6 DID 4WD | D | 5.6 | 4.7 | 5.0 | 7.8 | 5.4 | 6.6 | 32 |
Mitsubishi ASX 1.6 | B | 7.4 | 4.9 | 5.8 | 8.4 | 6.2 | 7.3 | 26 |
Mitsubishi Outlander 2.0 AWD CVT | B | 7.6 | 5.8 | 6.4 | 11.6 | 8.2 | 9.9 | 55 |
Mitsubishi Outlander 2.2 DID AT 4WD | D | 6.9 | 5.2 | 5.8 | 9.5 | 6.3 | 7.9 | 36 |
Mitsubishi Outlander PHEV | H | – | – | 1.8 | – | – | 8.5 | 372 |
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T | B | 6.6 | 5.1 | 5.6 | 7.9 | 5.9 | 6.9 | 23 |
Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 | D | 5.7 | 4.5 | 4.9 | 7.4 | 5.6 | 6.5 | 33 |
Nissan Qashqai DIG-T 160 | B | 7.4 | 4.8 | 5.8 | 8.7 | 6.3 | 7.5 | 29 |
Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic 4x4 | D | 6.7 | 5.8 | 6.1 | 10.2 | 7.0 | 8.6 | 41 |
Opel Crossland X 1.2 Turbo 130 | B | 5.7 | 4.6 | 5.0 | 8.0 | 5.6 | 6.8 | 36 |
Opel Mokka X 1.4 Turbo 4x4 | B | 8.3 | 5.6 | 6.5 | 9.2 | 6.3 | 7.8 | 20 |
Opel Mokka X 1.6 CDTI 136 | D | 4.7 | 3.9 | 4.2 | 7.5 | 4.5 | 6.0 | 43 |
Peugeot 2008 1.2 PureTech EAT6 | B | 5.9 | 4.1 | 4.8 | 7.5 | 5.3 | 6.4 | 33 |
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi EAT6 | D | 4.8 | 4.0 | 4.3 | 7.3 | 4.7 | 6.0 | 40 |
Peugeot 3008 1.6 THP AT6 | B | 7.6 | 5.1 | 6.0 | 9.8 | 7.2 | 8.5 | 42 |
Peugeot 3008 2.0 BlueHDi | D | 5.4 | 4.3 | 4.7 | 7.0 | 4.6 | 5.7 | 21 |
Peugeot 5008 1.6 6EAT | B | 7.5 | 5.0 | 5.8 | 9.0 | 6.4 | 7.7 | 33 |
Peugeot 5008 2.0 BlueHDi 180 | D | 5.5 | 4.4 | 4.8 | 7.6 | 5.6 | 6.6 | 38 |
Porsche Cayenne S E-Hybrid | H | b.d. | b.d. | 3.4 | 11.2 | 8.2 | 9.7 | 185 |
Porsche Cayenne Turbo S | B | 15.9 | 8.9 | 11.5 | 16.6 | 9.8 | 13.2 | 15 |
Porsche Macan 2.0 T AWD | B | 8.4 | 6.4 | 7.2 | 10.2 | 7.4 | 8.8 | 22 |
Range Rover Velar 3.0 Si6 | B | 12.7 | 7.5 | 9.4 | 13.2 | 8.4 | 10.8 | 15 |
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC | B | 7.0 | 4.7 | 5.5 | 8.9 | 5.9 | 7.4 | 35 |
Renault Captur 1.5 dCi | D | 4.0 | 3.6 | 3.7 | 6.2 | 4.8 | 5.5 | 49 |
Renault Kadjar 1.6 dCi 130 | D | 5.1 | 4.1 | 4.5 | 7.2 | 4.8 | 6.0 | 33 |
Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4 | D | 5.4 | 4.4 | 4.8 | 7.2 | 5.0 | 6.1 | 27 |
Renault Koleos 2.0 dCi 175 | D | 6.3 | 5.2 | 5.6 | 8.5 | 6.8 | 7.7 | 38 |
Seat Ateca 1.0 EcoTSI | B | 6.3 | 4.7 | 5.3 | 8.4 | 4.9 | 6.7 | 26 |
Seat Ateca 1.4 TSI DSG | B | 6.4 | 4.9 | 5.6 | 9.4 | 6.2 | 7.8 | 39 |
Seat Ateca 2.0 TDI 150 4Drive | D | 5.9 | 4.7 | 5.1 | 7.0 | 5.4 | 6.1 | 20 |
Skoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4 | D | 5.7 | 4.9 | 5.2 | 8.4 | 6.2 | 7.3 | 40 |
Skoda Kodiaq 1.4 TSI ACT 4x4 | B | 8.2 | 5.9 | 6.8 | 8.6 | 6.1 | 7.4 | 9 |
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4 | D | 6.6 | 5.3 | 5.7 | 8.2 | 6.2 | 7.2 | 26 |
SsangYong Tivoli 1.6 e-XDi | D | 5.1 | 3.9 | 4.3 | 7.0 | 5.6 | 6.3 | 47 |
Subaru Forester 2.0D AT | D | 7.3 | 5.4 | 6.1 | 7.3 | 5.1 | 6.2 | 2 |
Suzuki SX4 S-Cross 1.4 BJ | B | 6.6 | 5.2 | 5.6 | 7.8 | 5.8 | 6.8 | 21 |
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet S Allgrip | B | 6.1 | 4.7 | 5.2 | 7.8 | 6.2 | 7.0 | 35 |
Toyota C-HR 1.2 Turbo | B | 6.7 | 4.8 | 5.5 | 7.6 | 5.8 | 6.7 | 22 |
Toyota C-HR 1.8 Hybrid | H | 3.6 | 4.2 | 4.0 | 4.5 | 4.9 | 4.7 | 18 |
Toyota Land Cruiser V8 4.6 | B | 18.0 | 10.6 | 13.3 | 17.2 | 13.8 | 15.5 | 17 |
Toyota RAV4 2.0 D-4D Prestige | D | 5.5 | 4.3 | 4.7 | 7.2 | 4.9 | 6.1 | 30 |
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 Selection | B + elektr. | 5.4 | 5.1 | 5.2 | 7.9 | 5.9 | 6.9 | 33 |
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG | D | 6.7 | 5.0 | 5.6 | 7.9 | 5.7 | 6.8 | 21 |
Volvo XC60 D4 AWD Geartronic Momentum | D | 5.8 | 4.7 | 5.1 | 9.5 | 6.5 | 8.0 | 57 |
Volvo XC60 T6 AWD Inscription | B | 9.7 | 6.6 | 7.7 | 13.2 | 8.3 | 10.8 | 40 |
Volvo XC90 T8 AWD Excellence | B + elektr. | - | - | 2.1 | 8.6 | 7.9 | 8.3 | 295 |
2 Minivany
Średnia różnica: 35%
Jest nieźle – Fiat 500L zadowala się tylko o 0,5 l benzyny więcej niż w danych fabrycznych. U rywali rezultaty nie są tak zaniżone jak w SUVach. Nie brakuje naprawdę oszczędnych minivanów, takich jak Citroen Berlingo czy Renault Scenic, ob z dieslami. Hybrydowa odmiana Scenika spala niewiele więcej od „benzyniaka”. Pozytywny obraz aut francuskich psuje Citroen C4 Picasso z silnikiem 1.2 PureTech.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Różnica (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | |||
Citroen Berlingo 1.6 HDi 100 XTR | D | 5.1 | 3.9 | 4.3 | 6.6 | 5.0 | 5.8 | 35 |
Citroen C4 Picasso 1.2 PT 130 EAT6 | B | 6.4 | 4.4 | 5.1 | 9.2 | 6.0 | 8.1 | 59 |
Citroen Grand C4 Picasso 1.6 THP EAT6 | B | 7.4 | 4.6 | 5.6 | 9.0 | 5.6 | 7.3 | 30 |
Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi | D | 5.1 | 4.0 | 4.4 | 7.6 | 5.3 | 6.5 | 48 |
Fiat 500L 1.4 T-Jet | B | 8.8 | 5.4 | 6.7 | 8.9 | 5.8 | 7.4 | 10 |
Ford Galaxy 2.0 TDCi 180 AWD | D | 6.4 | 5.4 | 5.8 | 10.3 | 7.4 | 8.9 | 53 |
Ford S-Max 1.5 EcoBoost | B | 8.0 | 5.6 | 6.5 | 8.8 | 6.8 | 7.8 | 20 |
Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi 180 AWD | D | 6.4 | 5.4 | 5.8 | 8.8 | 6.2 | 7.5 | 29 |
Kia Carens 1.7 CRDi | D | 6.1 | 4.7 | 5.2 | 7.5 | 6.0 | 6.7 | 29 |
Mercedes Vito Tourer Select 116 BT | D | 7.7 | 6.2 | 6.7 | 9.0 | 6.8 | 7.9 | 18 |
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI | D | 8.2 | 4.8 | 6.1 | 9.1 | 7.3 | 8.2 | 34 |
Renault Grand Scenic 1.6 dCi EDC | D | 5.3 | 4.4 | 4.7 | 7.6 | 5.1 | 6.4 | 36 |
Renault Gr. Scenic dCi 110 Hybrid Assist | H | 4.0 | 3.4 | 3.6 | 7.4 | 6.0 | 6.7 | 86 |
Renault Scenic 1.2 TCe 130 | B | 7.2 | 5.0 | 5.8 | 8.0 | 6.2 | 7.1 | 22 |
Renault Scenic 1.5 dCi | D | 4.2 | 3.7 | 3.9 | 6.2 | 4.6 | 5.4 | 38 |
Seat Alhambra 2.0 TDI DSG | D | 6.7 | 4.5 | 5.3 | 9.5 | 4.7 | 7.1 | 34 |
Volkswagen Caddy 2.0 TDI 135 DSG 4M. | D | 6.4 | 4.9 | 5.4 | 7.5 | 5.5 | 6.5 | 20 |
Volkswagen Caravelle 2.0 TDI | D | 7.4 | 5.5 | 6.2 | 9.6 | 7.6 | 8.6 | 39 |
Volkswagen Sharan 2.0 TDI 184 DSG | D | 6.1 | 4.8 | 5.3 | 8.8 | 5.0 | 6.9 | 30 |
Volkswagen Touran 1.8 TSI DSG | B | 7.3 | 5.3 | 6.1 | 9.6 | 6.4 | 8.0 | 31 |
3 Auta sportowe
Średnia różnica: 31%
Po takich autach nikt nie oczekuje, że będą mało palić. Mimo tego pojawiają się takie absurdy jak niecałe 6 l/100 km w BMW M2 lub Mini JCW. Większość sportowych samochodów średnio spala od 8 do 11 litrów. Więcej potrzebuje tylko Ford Mustang 5.0, Nissan GT-R i Porsche 911 GT3, ale przynajmniej są to wyniki niewiele wyższe od deklarowanych. Zaskakują miejskie hot-hatche – jeśli „chcą”, potrafią być oszczędne. Brawa dla roadstera Mazdy. Lekka MX-5 zadowala się 7 litrami paliwa na 100 kilometrów, a w mieście i trasie pali niemal tyle ile obiecuje producent.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Różnica (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | |||
Abarth 595 Competizione | B | 7.9 | 4.9 | 6.0 | 10.4 | 6.4 | 8.4 | 40 |
Audi S3 Sportb. 2.0 TFSI quattro S tr. | B | 8.2 | 5.5 | 6.5 | 11.6 | 6.2 | 8.9 | 37 |
Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI S tr. quattro | B | 8.0 | 5.3 | 6.3 | 12.3 | 7.6 | 10.0 | 59 |
Audi RS 5 Coupe 2.9 TFSI quattro | B | 11.5 | 7.1 | 8.7 | 12.7 | 7.6 | 10.2 | 17 |
Audi TT RS 2.5 T | B | 11.3 | 6.4 | 8.2 | 14.5 | 8.5 | 11.5 | 40 |
BMW M140i xDrive | B | 9.8 | 6.0 | 7.4 | 12.3 | 6.7 | 9.5 | 28 |
BMW M2 DCT | B | 10.5 | 6.4 | 5.9 | 12.0 | 7.6 | 9.8 | 66 |
Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16V | B | 8.5 | 5.1 | 6.4 | 9.5 | 7.3 | 8.4 | 31 |
Ford Fiesta ST200 | B | 8.2 | 4.9 | 6.1 | 9.7 | 6.4 | 8.1 | 33 |
Ford Focus RS | B | 10.0 | 6.3 | 7.7 | 11.8 | 7.9 | 9.9 | 29 |
Ford Mustang 5.0 V8 GT | B | 18.6 | 8.2 | 12.0 | 17.5 | 9.0 | 13.2 | 10 |
Infiniti Q60 2.0t | B | 9.2 | 5.2 | 7.3 | 12.4 | 6.8 | 9.6 | 32 |
Lexus LC 500h | H | 7.2 | 5.9 | 6.4 | 9.3 | 6.4 | 7.9 | 23 |
Mazda MX-5 RF 2.0 SkyActiv-G | B | 8.4 | 5.2 | 6.4 | 8.6 | 5.4 | 7.0 | 9 |
Mercedes C 250 Coupe 7G-Tronic | B | 7.5 | 5.0 | 5.9 | 10.6 | 6.9 | 8.8 | 49 |
Mercedes E 400 Coupe 4Matic | B | 11.0 | 6.4 | 8.1 | 13.6 | 7.8 | 10.7 | 32 |
Mini John Cooper Works | B | 7.2 | 4.9 | 5.7 | 10.4 | 7.2 | 8.8 | 54 |
Nissan GT-R | B | 17.0 | 9.0 | 12.0 | 17.5 | 10.2 | 13.9 | 16 |
Peugeot 208 GTi | B | 7.0 | 4.5 | 5.4 | 8.1 | 4.8 | 6.5 | 20 |
Peugeot 308 GTi | B | 8.1 | 4.6 | 6.0 | 9.3 | 6.4 | 7.9 | 32 |
Porsche 718 Cayman S PDK | B | 9.5 | 6.0 | 7.3 | 11.4 | 8.2 | 9.8 | 34 |
Porsche 911 Carrera 4 GTS PDK | B | 10.9 | 7.1 | 8.5 | 12.7 | 7.9 | 10.3 | 21 |
Porsche 911 Carrera S Coupe PDK | B | 10.1 | 6.4 | 7.7 | 11.9 | 8.5 | 10.2 | 32 |
Porsche 911 GT3 | B | 19.4 | 8.8 | 12.7 | 19.8 | 9.9 | 14.9 | 17 |
Porsche 911 Turbo S Coupe | B | 11.8 | 7.5 | 9.1 | 15.3 | 9.7 | 12.5 | 37 |
Toyota GT86 | B | 10.4 | 6.4 | 7.8 | 10.7 | 8.2 | 9.5 | 22 |
Seat Leon Cupra 290 | B | 8.4 | 5.7 | 6.6 | 10.4 | 6.9 | 8.7 | 32 |
Volkswagen Golf GTI Clubsport | B | 9.1 | 5.9 | 7.0 | 9.6 | 6.1 | 7.9 | 13 |
4 Pickupy
Średnia różnica: 36%
Tylko czterech reprezentantów. Wszyscy potrzebują średnio ponad 9 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów, czyli ok. 2,5 litra więcej niż na „papierze”. W mieście i trasie zachowują podobne wartości, choć nieco oszczędniejszy jest Ford Ranger.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Różnica (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | |||
Ford Ranger 2.2 TDCi | D | 8.2 | 6.6 | 7.1 | 10.5 | 8.2 | 9.4 | 32 |
Mitsubishi L200 2.4 DID 181 A/T | D | 8.4 | 6.5 | 7.2 | 11.4 | 8.4 | 9.9 | 38 |
Nissan Navara dCi 190 A/T | D | 8.7 | 5.9 | 6.9 | 11.5 | 7.5 | 9.5 | 38 |
Toyota Hilux 2.4 D-4D 150 A/T | D | 8.5 | 6.5 | 7.2 | 11.3 | 7.7 | 9.5 | 32 |
5 Auta elektryczne
Średnia różnica: 59%
Podawane przez producentów zasięgi na jednym naładowaniu nie znajdują odzwierciedlenia w praktyce, bo samochody pobierają sporo więcej prądu, jeśli używa się multimediów, klimatyzacji itp. Nieźle wypada Tesla Model S i elektryczny VW Golf. Niewielki silnik benzynowy doładowujący akumulator w BMW i3 REX słabo zdaje egzamin.
Marka, model, wersja | Fabr. zuż. prądu (kWh/100 km) | Fabr. zuż. prądu (kWh/100 km) | Fabr. zuż. prądu (kWh/100 km) | Rzecz. zuż. prądu (kWh/100 km) | Rzecz. zuż. prądu (kWh/100 km) | Rzecz. zuż. prądu (kWh/100 km) | Różnica (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | ||
BMW i3 (94 Ah) REX | – | – | 11.3 | – | – | 23.4 | 107 |
Tesla Model S P90D | – | – | 22.0 | – | – | 27.0 | 23 |
Tesla Model X P100D | – | – | 18.4 | 40.0 | 26.0 | 33.0 | 79 |
Volkswagen e-Golf | – | – | 12.7 | – | – | 16.1 | 27 |
Raport spalania „Motoru” – podsumowanie
Zestawienie pokazało, że do zdecydowanej większości nowych samochodów musimy dodać ok. 2-3 litry paliwa na 100 kilometrów, aby uzyskać właściwą wartość średniego spalania. Żaden model nie spalił mniej paliwa niż deklarował producent, ale najbliżej oficjalnych danych był Subaru Forester. Mimo dużych przekłamań trudno nie zauważyć, że samochody są coraz oszczędniejsze, zwłaszcza biorąc pod uwagę rosnące moce silników i wymiary aut.