Rzeczywista pojemność bagażnika - otwierające (2)

Producenci często podają zawyżone wartości pojemności bagażników oferowanych prze siebie samochodów. Oto zestawienie realnej pojemności bagażników 140 różnych modeli samochodów z pięciu segmentów.

Pomiary pojemności bagażników trudno uznać za rzetelne. Oficjalnie odbywają się na podstawie norm DIN i ISO, opracowanych przez niemieckie stowarzyszenie VDA. Przestrzeń w bagażniku mierzy się niewielkimi pudełkami o pojemności równego 1 litra (wymiary: 20x10x5 cm). Kufer wypełnia się pudełkami do poziomu rolety, a reguły pozwalają na „upychanie” ich we wnękach i schowkach, nawet w przestrzeni wokół koła zapasowego. Jest jeden warunek: nie można wyjmować fabrycznego wyposażenia pojazdu, czyli właśnie „zapasu” lub podnośnika i narzędzi. Rzeczywista pojemność bagażnika jest ilością zamieszczonych w bagażniku pudełek w taki sposób, by zamykana klapa ich nie uszkodziła.

 

Rozbieżności w litrach

Tygodnik „Motor” przy okazji licznych redakcyjnych testów zbadał również opisywany parametr. Pomiary odbywały się na tych samych zasadach, które regulują oficjalne normy. Wyniki zaskakują – prawie wszystkie ze 140 testowanych modeli w praktyce zmieściły mniej niż deklaruje producent. Czasami różnice sięgały nawet 100 litrów lub 60% na niekorzyść użytkownika. Zmienne wartości mogą wynikać z różnych form pomiaru przestrzeni bagażowej: niektóre zmierzono do linii dachu, część po usunięciu koła zapasowego/wyposażenia bagażnika lub z pomocą optymalizującego wyniki komputera.

Oto rezultaty wszystkich modeli z pięciu segmentów rynkowych. Zawarliśmy w nich także różnicę procentową między fabrycznym a faktycznym rezultatem pojemności bagażnika.

1 Auta małe i miejskie

Największy bagażnik w klasie ma zdecydowanie Renault Thalia. Producent co prawda zawyżył tu swój wynik, ale o niecałe 6%. Rzeczywista średnia pojemność wynosi ok. 230 litrów – mało które auto miejskie ma tyle wpisane w katalogu. Najmniej przewiezie dwuosobowy Smart, bo zaledwie 102 litry bagażu. W tym przypadku mamy do czynienia z najwyższym przekłamaniem producenta na swoją korzyść. Tylko cztery modele zmieściły więcej pudełek niż w danych oficjalnych. Brawa dla Seata Ibizy – w rzeczywistości ma bagażnik większy o 40 litrów.

Marka ModelRzeczywista pojemność bagażnika (l)Pojemność bagażnika wg producenta (l)Różnica (proc.)
Renault Thalia481510-5.7
SeatIbiza 33229213.7
HondaJazz332335-0.9
KiaSoul315340-7.4
ChevroletAveo3062905.5
SkodaFabia II3013000.3
RenaultClio278290-4.1
Hyundaii20267295-9.5
FiatGrande Punto265275-3.6
Peugeot207260270-3.7
CitroenC3257300-14.3
FordFiesta252295-14.6
OpelCorsa242285-15.1
Peugeot208234285-17.9
FiatPunto II231290-20.3
MitsubishiSpace Star230235-2.1
NissanMicra226265-14.7
KiaRio226290-22.1
ToyotaYaris II224272-17.6
Mazda2223250-10.8
FiatPanda II214225-8.9
VolkswagenPolo214280-23.6
SeatMii206250-17.6
SkodaCitigo206250-17.6
VolkswagenUp!206250-17.6
FiatPanda200206-2.9
SuzukiSwift185210-11.9
CitroenC1178180-1.1
MitsubishiColt1771694.7
KiaPicanto170200-15
RenaultTwingo167219-23.7
SmartFortwo I102150-32

2 Auta kompaktowe

Tylko pięć modeli przewiezie więcej niż napisał producent, ale tylko u Citroena C4 różnica na plus jest dość spora. Uczciwym zwycięzcą w tym segmencie jest Skoda Octavia, ponieważ producent zaniżył wyniki w obydwu wersjach nadwoziowych. Trudno o auto z równie pojemnym i ustawnym bagażnikiem, nie tylko wśród kompaktów. Średnio auta tej klasy mieszczą ok. 370 litrów. Tylko pięć modeli uzyskało rezultat z dwójką na początku. Najbardziej przekłamuje Seat, zarówno w drugiej generacji Leona, jak i trzeciej kombi (różnice rzędu 23%).

Marka ModelRzeczywista pojemność bagażnika (l)Pojemność bagażnika wg producenta (l)Różnica (proc.)
SkodaOctavia II6226052.8
HondaCivic Tourer603625-3.5
SkodaOctavia I kom.5925488
ToyotaAuris TS513530-3.2
VWGolf VII Variant504605-16.7
RenaultMegane GT4864850.2
Peugeot308 SW481556-13.5
OpelAstra ST452500-9.6
SeatLeon ST450587-23.3
CitroenC44474109
KiaCee'd SW440510-13.7
Honda Civic IX433477-9.2
Hyundaii30 Wagon4224151.7
HondaCivic IX413475-13.1
HondaCivic VIII398455-12.5
ChevroletCruze393415-5.3
RenaultMegane III387405-4.4
Renault Megane IV3863840.5
OpelAstra III373375-0.5
NissanPulsar365385-5.2
OpelAstra IV356370-3.8
Hyundaii30 II349380-8.2
ToyotaAuris II344360-4.4
Seat Leon III338380-11.1
KiaCee'd I335340-1.5
FiatBravo330400-17.5
FordFocus 5d327363-9.9
Peugeot308319398-19.8
NissanAlmera II316335-5.7
ToyotaAuris I309355-13
KiaCee'd307380-19.2
Hyundai1/01/1930300340-11.8
Mazda3300365-17.8
VolkswagenGolf VII297380-21.8
ToyotaCorolla287290-1
VWGolf VI277350-20.9
MitsubishiLancer269290-7.2
SeatLeon II263341-22.9

3 Auta klasy średniej

Rozczarowanie – wszystkie auta mają mniejszą rzeczywistą pojemność bagażnika niż obiecywana. Do fabrycznego wyniku najbardziej zbliżył się Ford Mondeo IV kombi. Pojemnością ustąpił tylko Skodzie Superb, pozostałych rywali pozostawia jednak daleko w tyle. Choć większość producentów deklaruje bagażniki mieszczące ok. 500 litrów, w praktyce do większości modeli zapakujemy o kilkadziesiąt litrów mniej, w skrajnych przypadkach różnice sięgają ponad 100 litrów. Wielki przegrany: Seat Exeo ST. Ma bagażnik niewiele większy od Mercedesa klasy C z rozkładanym dachem.

Marka ModelRzeczywista pojemność bagażnika (l)Pojemność bagażnika wg producenta (l)Różnica (proc.)
SkodaSuperb Combi562633-11.2
FordMondeo IV kombi539549-1.8
Peugeot508508518-1.9
Opel Vectra C kombi495530-6.6
Mazda 6 III kombi489506-3.4
ToyotaAvensis Wagon482543-11.2
VW Passat Variant B8476650-26.8
VWPassat Variant B6472603-21.7
Hyundai1/01/1940440553-20.4
OpelInsignia ST433540-19.8
FordMondeo kombi V426500-14.8
CitroenC5 Tourer424505-16
Mercedesklasa C kombi410490-16.3
Nissan Primera kombi410430-4.7
RenaultLaguna III G.tour409508-19.5
Mazda6 II kombi386519-25.6
SeatExeo ST337442-23.8
MercedesC43 Cab. (dach rozł.)330360-8.3
MercedesC43 Cab. (dach zł.)246285-13.7
Na następnej stronie:
Minivany i SUV-y