BezpieczeństwoPrzekłamania policyjnych radarów

Przekłamania policyjnych radarów

Obecnie używane przez policję radary i wideorejestratory w wielu przypadkach pokazują nieprawidłowe pomiary prędkości. Przedstawiamy, na czym polega ich problem i jak się odwoływać od mandatu.

Policja w całej Polsce dysponuje 1836 urządzeniami mierzącymi prędkość pojazdów, ale nie wszystkie powinny zostać dopuszczone do użytku. Wiele z nich nie spełnia podstawowego wymogu określonego przez prawo, czyli możliwości identyfikacji pojazdu, którego prędkość zarejestrowano.

Pomiar pod kątem często jest niepoprawny
Pomiar pod kątem często jest niepoprawny

Policja w takiej sytuacji tłumaczy się tym, że zależy do od funkcjonariusza, który powinien „na oko” ocenić, w które auto wycelował miernik. Problem pojawia się także w kwestii legalności urządzeń, ponieważ ponad 120 z nich może nie mieć świadectwa zatwierdzenia typu. Wszystko przez to, że nowe radary Iskra-1 nie pochodzą od polskiego dystrybutora, a od firmy, która sprowadziła je zza granicy. Z uwagi na różnice w konstrukcji powinny od nowa przejść proces homologacji, a tego nie uczyniono.

Specyfikacje różnych mierników

To jednak nie jedyne kontrowersyjne urządzenia na wyposażeniu polskiej policji. Szczegóły opisujemy poniżej, po kolei „prześwietlając” poszczególne mierniki prędkości. Wyjaśnimy zasadę ich działania, określony ich wady i płynące z tego konsekwencje, a także doradzimy, jak odwoływać się od nieprawidłowego pomiaru prędkości.

1 Wideorejestrator

Jak to działa?

Urządzenie to, zwane prędkościomierzem kontrolnym, umieszcza się w radiowozie. Ma za zadanie rejestrować obraz podczas pomiaru prędkości, a także określić czas przejazdu i długość odcinka drogi. Na podstawie tych danych urządzenie wylicza średnią prędkość. Trzeba jednak zaznaczyć, że dotyczy ona radiowozu, w którym jest zamontowane, a nie rejestrowanego przed nim auta. Aby pomiar był rzetelny, zarówno na początku, jak i na jego końcu wóz policyjny musi zachować identyczną odległość za mierzonym autem.

Dane techniczne

Nazwa Typ Zakres pomiaru prędkości Zoom optyczny Długość odcinka pomiarowego
Zurad Videorapid 2A Wideorejestrator 1-250 km/h min. x10 Min. 50 m

Wady sprzętu

W praktyce pomiar wideorejestratorem wygląda tak, że urządzenie rozpoczyna go już podczas „pościgu” radiowozu za samochodem, przez co już wtedy zawyża prędkość. Wraz ze zbliżaniem się do rejestrowanego auta (a co za tym idzie, zwalnianiem radiowozu), pokazywana prędkość maleje. W rezultacie wyliczona średnia prędkość dotyczy „goniącego” radiowozu, a nie samochodu, za którym jechał. Policjanci jednak bez oporów wystawiają mandaty na podstawie wskazań wideorejestratora, a kierowcom trudno udowodnić, że mundurowi użyli go w prawidłowy sposób.

Jak się bronić?

Jeśli ma się wątpliwości co do wskazania wideorejestratora, w sądzie trzeba się od niego odwołać i podkreślić, że doszło do zawyżenia pomiaru. Biegły w sądzie po szczegółowej analizie materiału filmowego oceni, czy doszło do nieprawidłowego użycia sprzętu.

2 Miernik radarowy

Jak to działa?

Sprzęt działa na podstawie zjawiska Dopplera. Po naciśnięciu spustu urządzenie wysyła wiązkę mikrofalową w kierunku jadącego pojazdu, a następnie odbiera wiązkę odbitą. Różnica wysyłanej i odbitej fali jest wprost proporcjonalna do jego prędkości. Po przeliczeniu na jednostki metryczne i wykonaniu kilkunastu pomiarów cząstkowych wyświetlana jest prędkość rejestrowanego auta. W zależności od urządzenia, może ona dotyczyć najszybciej jadącego auta (Iskra-1) lub największego (Rapid-2Ka).

Dane techniczne

Nazwa Typ Zakres pomiaru prędkości Maksymalna odległość pomiaru Czas pomiaru
Zurad Rapid-2Ka Miernik radarowy 30-220 km/h 600 m brak danych
Iskra-1 Miernik radarowy 20-240 km/h 800 m Do 0,5 sekundy

Wady sprzętu

Mierniki radarowe po pierwsze nie określają, którego konkretnie pojazdu dotyczył zarejestrowany pomiar – czy najszybciej poruszającego się, czy największego w rejestrowanym pułapie. To należy do obowiązków policjanta, który wykonał pomiar. Producenci mierników jednak jasno określają, że osoba wykonująca pomiar powinna mieć bezwzględną pewność co do trafnego określenia za szybko jadącego pojazdu. W praktyce te urządzenia nie powinny być więc stosowane na ruchliwych drogach, gdzie pojazdy poruszają się z różnymi prędkościami. Dodatkowo policjanci „celują” nimi z pobocza, podczas gdy wyświetlenie prawidłowego pomiaru będzie miało miejsce tylko wtedy, gdy radar zmierzy prędkość z kąta 0 stopni, czyli ze środka jezdni.

Jak się bronić?

Nie należy przyjmować mandatu w przypadku gdy podejrzewa się błędne wskazanie miernika. W sądzie można się od niego odwoływać twierdząc, że na drodze był wtedy gęsty ruch i urządzenie źle zmierzyło prędkość. Można też wskazać, że konstrukcja radaru nie daje pewności, że zarejestrowana prędkość dotyczy konkretnie swojego samochodu.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji