NowościRozrywkaPrekursorzy Mercedesa klasy A - HISTORIA

Prekursorzy Mercedesa klasy A – HISTORIA

Miejskie auta nigdy nie stały się domeną producenta ze Stuttgartu, ale klasa A nie była pierwszym małym Mercedesem. Poznajmy jej poprzedników – studyjnych i produkcyjnych.

Marka Mercedes od zawsze kojarzyła się z luksusowymi i trwałymi sedanami, niezwykle pakownymi odmianami kombi, a dzisiaj także z SUV-ami, których producent już niedługo będzie miał osiem w ofercie. Mercedes jednak nie zawsze uważał, że samochód z gwiazdą na masce przysługuje tylko bogatszym nabywcom i próbował też swoich sił także w projektowaniu aut miejskich i kompaktowych. Wszyscy znają klasę A – absolutny hit sprzedaży, który przyjął się na rynku mimo zupełnej odmienności od reszty gamy modelowej. Obecnie produkowana jest trzecia generacja najmniejszego Mercedesa, a w przyszłym roku zadebiutuje następca, kontynuujący koncepcję hatchbacka z aktualnego wcielenia.

Długa droga do sukcesu

Poznajmy osiem niewielkich Mercedesów, które pojawiły się nawet kilkadziesiąt lat przed klasą A i o których świat już zdążył zapomnieć. W większości są to nigdy nieprodukowane modele studyjne, będące stopniową ewolucją do seryjnej klasy A z 1997 roku.

Mercedes 130 (1934 r.)

Prekursor w wielu dziedzinach. Był pierwszym Mercedesem z silnikiem czterocylindrowym (o pojemności 1.3 i mocy 26 KM) i jednocześnie pierwszym modelem marki z silnikiem umieszczonym z tyłu. Wyprodukowano 4298 sztuk w fabryce w Danii – dotychczas wszystkie Mercedesy powstawały w Niemczech.

Mercedes 150 Sport Saloon (1934 r)

Mercedes 150 Sport Saloon
Mercedes 150 Sport Saloon

Sportowa odmiana „130”, mająca silnik ulokowany między tylną osią i kabiną. Czterocylindrowa jednostka 1.5 generowała 54 KM i pozwoliła rozpędzić auto do 125 km/h. Rozstaw osi zwiększono o 10 cm (do 260 cm) w stosunku do „130”. Powstało tylko 6 sztuk, a ich dalsze losy pozostają nieznane.

Mercedes 150 Sport Roadster (1935 r.)

Wersja bez dachu, ze środkowym reflektorem pełniącym funkcję świateł drogowych. Napędzał go ten sam silnik co w opisanym wcześniej Sport Saloonie. Długość zwiększono o 14 cm w stosunku do standardowego „130” (do 420 cm). Prawdopodobnie nabywców znalazły tylko dwa auta.

Mercedes NAFA (1981 r.)

Studyjny model, mogący uchodzić za protoplastę dzisiejszego Smarta. 2,5-metrowy samochodzik miał przeszkloną i klimatyzowaną kabinę, a także przesuwane do przodu drzwi i system czterech skrętnych kół, dzięki czemu średnica zawracania wynosiła tylko 5,7 m. NAFA nie trafiła do produkcji ze względu na niski poziom bezpieczeństwa.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji